Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

En fråga om sammndragningar, om någon vet? Igår när jag bar hem matkassar så fick jag sammandragningar som gjorde ont. Idag när jag promenerade hem med barnen efter skola och dagis fick jag också sammandragningar som gjorde ont, kändes nästan som kramp. Fick stanna till och stå stilla en stund. Stressigt med två barn som vrålade att de ville hem och äta. Tvingade mig att gå hem och nu efter en stund med vetekudde i sängen gör det märkbart mindre ont. Är det här normalt eller?

• Sosozo
    Joline84 skrev 2017-02-13 19:48:56 följande:

Om det gör ont så tycker jag du ska ringa till bm. Jag känner också av sammandragningar, men dem är inte smärtsamma så jag behöver stanna upp. Det kan även bero på uvi.

Haiduchi skrev 2017-02-13 21:32:52 följande:

Kontakta bm. Min vän hade typ halva sin grav sammandragningar som påverkade tappen och hon fick sammandragningar av ingenting. Lyssna på kroppen och ta det lugnt.

Ja, jag tar det på allvar vill inte provocera fram något med kroppen. Gick till jobbet idag men kändes inte bra så gick hem igen för att vila. Ska träffa min bm imorn och då ska jag prata med henne om läget. Har inye varit med om det här tidigare, de två tidigare graviditeterna har kroppen varit stark tycker jag. Funderar även på om fogarna kan vara inblandade, tycker att det ilar lite i höfterna. Och växtvärk kanske.. har lite molvärk. Bebisen rör sig väldigt mkt, känns som den slår kullerbyttor där inne!
  • Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-02-15 14:05:17 följande:

Någon mer som börjat få sammandragningar?

Tycker det känns lite tidigt, är i vecka 18. Men kanske är normalt? Minns inte hur det var med förra barnet, är ju 7 år sen..

Treansresa skrev 2017-02-15 14:28:05 följande:

Jag har också börjat få när jag överanstränger mig. Ska prata med bm på fredag över telen tänkte Jag:(

Jag pratade med min bm om sammandragningar idag. Jag har dem och ett par gånger har de gjort ont. Hon sa att så länge de inte gör ont så är det ingen fara alls. Och om de gör ont så ska man vila, då ska de avta och då är det fortfarande ok. Om de fortfarande gör ont trots vila då ska man kontakta sjukvård. Gynakuten eller efter v 23, förlossningen.
  • Sosozo
    Delilah2001 skrev 2017-02-15 16:15:46 följande:

Ok, tack för bra info!

Treansresa skrev 2017-02-15 16:53:49 följande:

Tack för riktigt bra råd!

Ja, skönt att få något tydligt och handfast att utgå ifrån tycker jag! Så himla svårt att bara"känna efter" och göra egna bedömningar.
  • Sosozo
    FrökenMp skrev 2017-02-16 12:48:58 följande:

Hur känns en sammandragning? Är det när livmodern blir liksom hård och trycks ihop typ?? Så har jag börjat känna senaste veckan. Väldigt sällan men har hänt nån gång att det känns som att jag helt plötsligt blir jättehård i livmodern...:)

Ja, precis så. Livmodern drar ihop sig och blir hård. Kan hända sponant uran anledning, för att bebisen rör sig mkt, när man haft sex eller anstränger sig. Träning i för förlossningen.
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-02-16 13:22:23 följande:

Mitt rul är också färdigt. En frisk bebis som beräknas komma 19/7. Könet kollade vi inte:)

Vad skönt att det såg bra ut!
  • Sosozo
    Joline84 skrev 2017-02-16 18:33:29 följande:

Tack så mycket! Ja, man blev ju lite smått förälskad när man såg honom på skärmen. Han rörde sig endel o kliade sig i huvudet, haha!

alltså det är ju så häftigt! Och man ser verkligen att det är en liten bebis! Tycker att man får en annan relation till den lille där inne när man sett bebisen på UL!
  • Sosozo
    Joline84 skrev 2017-02-17 19:44:35 följande:

Jag har haft 3 BF. 14/7 enl sista mens, 26/7 enligt vul i v 7+5, och 31/7 enl rul. Har ingen aning om ägglossning, men tycker det är märkligt att det diffar så mycket. Jag tror mer på 26/7, då det brukar vara mest tillförlitligt att mäta tidigt. Men har gått över 14 dagar med tidigare 2 barn, så hoppas man slipper det denna gång, när jag redan blivit flyttad så långt. Trist att vara gravid en månad extra, haha!

Förresten så funderar jag på planerat snitt. Har haft så långdragna förlossningar. Båda barnen har legat i vidöppen hjässbjutning (ansiktet vänt uppåt). Första blev pga av det akut snitt. Nån här som gjort planerat snitt?

Delilah2001 skrev 2017-02-17 20:35:54 följande:

Ja, jag har gjort planerat snitt pga förlossningsrädsla. Troligen blir det snitt denna gång också.

Jag har inte gjort planerat snitt men vill göra det den här gången. Delilah, var det omständigt att få till det? Hur gick processen till?
  • Sosozo
    Vet hur det känns skrev 2017-02-17 16:39:27 följande:

Jag har idag v 17+2 fått lyssna på hjärtljuden 132 slag om man ska tro på hjärtljud så är det en pojke.. båda mina tjejer har legat på 152 upp till 160 aldrig under 152 och så denna på 132..

Vad ligger era hjärtljud på? Vet ni kön? Tidigare barn?

Hoppas på pojke.. på onsdag får jag svar :D

144 låg min på när jag fick lyssna i onsdags. Enligt rul är det en tjej.
  • Sosozo
    Joline84 skrev 2017-02-17 21:14:21 följande:

Okej. Är det pga av förlossningsrädsla eller var din förra förlossning inte bra?

Jag antar att det räknas som förlossningsrädsla. Har förr två st vaginalt och tyckte ärligt talat det var hemskt. Upplevde inte smärtan som hanterbar och tyckte det var jobbigt både fysiskt och psykiskt. Vill ha ett snitt för att jag tror att det passar mig mycket bättre. Har inga fysiska men efter mina förlossningar. Men vill ändå hellre ha ett snitt.
    Delilah2001 skrev 2017-02-17 21:29:37 följande:

Det var lättare än jag trodde, faktiskt. Hade ju hört hur svårt det skulle vara. Min bm ordnade så att jag fick träffa en läkare, och läkaren i sin tur skickade remiss till sjukhuset. Det är läkarna på sjukhuset som tar beslutet. Efter några veckor fick jag ett brev med datum och tid för kejsarsnitt.

Min barnmorska har förvarnat mig att det kommer bli krångligt för att min senaste förlossning "ser så himla bra ut på papperet" så jag kommer få remiss till aurorakliniken och där kommer de kämpa för att hitta något sätt att övertala mig till vaginalt (typ, sätta igång förlossningen ett speciellt datum, ge mig ett akut snitt om förlossningen tar för lång tid och en massa andra knasiga förslag som inte är lösningen jag söker). Känns väldigt drygt. Jag förbereder mig på en fight.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny