Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Får ta blodprov där de kollar alkoholkonsumtion.

Är sjukskriven pga psykisk ohälsa en längre tid. Jag får lämna blodprov där de kollar min alkoholkonsumtion. 

Jag undrar om detta kan ha några negativa konsekvenser för mig? 
    Jag dricker ganska mycket alkohol i perioder, men jag skulle inte säga att det är orsaken till min problematik. 

• Svar på tråden Får ta blodprov där de kollar alkoholkonsumtion.
  • Anonym (..)
    Anonym (123) skrev 2016-12-16 00:23:24 följande:

Jag förstår dig..men dom kommer nog inte se det på det sättet. Om din alkoholkonsumtion är hög kommer dom tro att det är ialf delvis problemet.

Ja jag förstår att de tänker så, vilket jag tycker är lite dumt. Känns lite som man "skyller" på alkoholen, när jag har annan problematik i grunden. 

Men jag tänkte mer, ang konsekvenser, kan det drabba mig negativt på något sätt? Kan det påverka typ soc. bidrag, arbete i framtiden, körkort? 
    Läste på något forum att man inte kan få ADHD-medicin om man nämner till läkaren att man har missbruksproblem med alkohol, stämmer det? Känns ju jättedumt då jag ev. kan ha ADHD. 
  • Anonym (..)
    Anonym (123) skrev 2016-12-16 01:10:45 följande:
    Jag är inte insatt mne jag tror man kan få problem med körkort(måste visa att man är nykter). OM man har missbruksproblem brukar det vara svårare att få ut medicin som är beroendeframkallande.
    Men då undrar jag varför de skriver ut en massa andra konstiga mediciner? Jag får både det ena och de andra antidepressiva med div. konstiga biverkningar. 
    Har läst att en av dem kan vara rätt farlig att kombinera med alkohol, undrar varför de väljer en sådan när är medvetna om min konsumtion. 

Blir också skickad mellan olika läkare heela tiden. Tror inte jag fått träffa samma läkare två gånger under ett och ett halvt års tid. Varför är det så? När jag bodde i annan kommun fick jag alltid gå till samma och det underlättar. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Samma) skrev 2016-12-16 12:11:02 följande:
    Antidepressiva får jag också om jag vill. Men aldrig något beroendeframkallande som benzo eller sömntabletter. Tar inga mediciner alls då jag mår bättre utan.

När det gäller körkort så måste du troligen blivit lob:ad om Trafikverket ens ska få reda på din konsumtion.

Kan du hålla upp med alkoholen?
    Ok. Jag får imovane ibland för sömnen. Tar dem sparsamt när jag absolut inte kan sova och behöver det. Jag hade velat haft någon benzo emot min ångest så jag skulle kunna ta den när det är som värst med ångest och panikattacker. Men vågar inte fråga om det för då tror dom väl att man är drogmissbrukare också. 
    Jag tror det hade varit bättre än att som det är nu, då dricker jag när jag får ångest istället.. 

Ja i perioder. Några veckor åt gången typ. 
Svar på tråden Får ta blodprov där de kollar alkoholkonsumtion.