Anonym (..) skrev 2016-12-16 12:16:25 följande:
Ok. Jag får imovane ibland för sömnen. Tar dem sparsamt när jag absolut inte kan sova och behöver det. Jag hade velat haft någon benzo emot min ångest så jag skulle kunna ta den när det är som värst med ångest och panikattacker. Men vågar inte fråga om det för då tror dom väl att man är drogmissbrukare också.
Jag tror det hade varit bättre än att som det är nu, då dricker jag när jag får ångest istället..
Ja i perioder. Några veckor åt gången typ.
Benzo och om du får detta så måste du vara EXTREMT vaksam på dessa, då dessa fungerar som alkohol då de verkar på samma system GABA-systemet.
Där den som går på benzo får ökad ångest efter kontinuerlig konsumtion.
Det är omöjligt att säga så och så ska du göra, men jag hade nog försökt låta bli dessa benzo med din problematik.
Men samtidigt så kan ju ens problem vara såpass allvarliga att tom frikostig benzo utskrivning kan vara motiverat.
Dock sker det rätt sällan sådana frikostiga förskrivningar idag.
Vilket medför större och större självmedicineringar av droger(alkohol inkluderat) i samhället.
Där patienten inte får adekvat vård, och känner sig tvingad att lösa sina problem själv.
Och det är här sen vårdapparaten överger dig.
Jävligt sjukt samhälle när man tänker på det, där man lämnar människor till sitt eget öde, som inte klarar av att ta hand om sig själva fullt ut.