• Minioni

Enskild firma, när bokför man osv.?

Hej, jag startade en enskild firma för ca 3-4 månader sedan. Inom skönhet men än sålänge har jag inte gjort några tjänster utan endast köpt in produkter och inredning till salongen i hemmet.
    Jag blir så förvirrad av allt som står på nätet så kan någon svara kort och koncist här på följande frågor.

1. När gör man bokslut? Dvs. exakt datum. Och hur/var gör man detta. Jag bokför allt i onlineprogrammet Bokio men har som sagt bara utgifter än sålänge.

2. Hur går vidare, alltså lägger man in bokslutet i sin privata inkomstdeklaration när den kommer på posten eller?

3. Hur går det till med att få tillbaka moms?

Var snälla och dumförklara mig inte. Jag har aldrig pluggat eget företagande så detta är helt nytt för mig och det står så mycket text överallt...

• Svar på tråden Enskild firma, när bokför man osv.?
  • Minioni

Tack snälla för era svar! Nu känns det verkligen som att dimman börjar klarna lite grann i alla fall.
    Jag som hela tiden gått och trott att jag måste lämna in något till skatteverket nu i december typ.

Men när är det man redovisar momsen då? I samband med deklarationen eller någon annanstans? (Om man gör det en gång om året alltså).

Och bokslutet (som man skulle spara själv) gör man det typ sista december? Sparas bokslutet i mitt bokföringsprogram eller måste jag typ skriva ut det eller dylikt och spara i pärm?

Ska verkligen kolla om det finns någon grundkurs i detta här i krokarna! :)

Svar på tråden Enskild firma, när bokför man osv.?