• Minioni

Enskild firma, när bokför man osv.?

Hej, jag startade en enskild firma för ca 3-4 månader sedan. Inom skönhet men än sålänge har jag inte gjort några tjänster utan endast köpt in produkter och inredning till salongen i hemmet.
    Jag blir så förvirrad av allt som står på nätet så kan någon svara kort och koncist här på följande frågor.

1. När gör man bokslut? Dvs. exakt datum. Och hur/var gör man detta. Jag bokför allt i onlineprogrammet Bokio men har som sagt bara utgifter än sålänge.

2. Hur går vidare, alltså lägger man in bokslutet i sin privata inkomstdeklaration när den kommer på posten eller?

3. Hur går det till med att få tillbaka moms?

Var snälla och dumförklara mig inte. Jag har aldrig pluggat eget företagande så detta är helt nytt för mig och det står så mycket text överallt...

• Svar på tråden Enskild firma, när bokför man osv.?
  • Deacon

Grattis till firman. Hoppas att det kommer gå bra för dig. 

1. Med en enskild firma görs vanligtvis ett så kallat "förenklat bokslut" i samband med den "vanliga" deklarationen som ska lämnas in i början av maj. Mo

Siffrorna för den enskilda firman lägger du in i NE-blanketten (se nedan länk)

www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/enskildnaringsverksamhet.4.133ff59513d6f9ee2ebf00.html

Momsen regleras dock oftare (se nedan länk)

www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/moms-redovisa-och-betala

2. När du har en enskild firma så betraktas du som person och din firma som samma enhet och du är personligt betalningsansvarig för firmans åtaganden. Det är också därför som firmans org.nummer är samma som ditt personnummer och momsnumret är nästan samma som personnumret. Du ska som sagt fylla i en blankett som heter NE i vilken du redovisar resultatet från verksamheten. Tror att den första länken innehåller mkt matnyttig info för dig. 

3. Du ska som sagt redovisa momsen oftare än en gång om året. Kvartalsvis och månadsvis tror jag går bra. För att räkna ut dina preliminära momsinbetalningar har du vanligtvis gjort en budget med beräknad försäljning och beräknade kostnader. I momssammanhang gör man en distinktion mellan ingående moms (från varor/tjänster du köper in) och utgående moms (från varor/tjänster du säljer). Skillnaden mellan dessa två ska regleras med Skatteverket. Har du mer utgående moms än ingående så ska du betala in momsskillnaden och har du mer ingående än utgående så gäller motsatsen. Hoppas min text bidrog till att skingra dimman lite.

www.enskildfirma.info/moms_enskildfirma.html

Ingående vs utgående moms

www.expowera.se/ekonomi/skatter/moms/ingaende-och-utgaende-moms

• Fyrbarnsfar

Grattis, säger jag också!

Du fick ett bra svar från Deacon. Jag tänkte bara tillfoga ett par saker:

- Själva det förenklade bokslutet skickar du inte in någonstans. Det ser du bara till att spara hemma på ett säkert sätt. Däremot överför du som sagt siffrorna från det i samband med deklarationen.

- Om omsättningen är mindre än 1 miljon kronor kan du faktiskt nöja dig med att redovisa momsen en gång om året (rätta mig här om jag har fel, men så förstår jag det från verksamt.se).

Lycka till!

• Wazp

Du har fått två bra svar redan, så jag ska inte upprepa dom.

Jag drev en enskild firma för ett par år sedan i samma sits som dig. Skönhetsbranschen och inga förkunskaper... Att inte ha grundläggande kunskaperna i företagsekonomi gör allt väldigt tungrott och osäkert (vad får man göra,hur gör man osv). Jag pluggar just nu en av kurserna var just företagsekonomi och hade jag haft den kunskapen INNAN jag startade mitt företag hade det varit så mkt lättare.

Har du möjlighet, kolla om det finns ngn kvällskurs i företagsekonomi. Det kan vara värt det!

• Minioni

Tack snälla för era svar! Nu känns det verkligen som att dimman börjar klarna lite grann i alla fall.
    Jag som hela tiden gått och trott att jag måste lämna in något till skatteverket nu i december typ.

Men när är det man redovisar momsen då? I samband med deklarationen eller någon annanstans? (Om man gör det en gång om året alltså).

Och bokslutet (som man skulle spara själv) gör man det typ sista december? Sparas bokslutet i mitt bokföringsprogram eller måste jag typ skriva ut det eller dylikt och spara i pärm?

Ska verkligen kolla om det finns någon grundkurs i detta här i krokarna! :)

• Fyrbarnsfar

Hej igen!

När momsen ska deklareras beror bland annat på om man bedriver EU-handel eller inte, när räkenskapsåret tar slut m.m. På skatteverket.se finns det särskilda formulär att fylla i så visas detta datum (och andra viktiga datum). Det går även jättebra att skriva till Skatteverket och fråga. De är mycket hjälpsamma och svarar snabbt.

Jag brukar göra det förenklade bokslutet i början på januari (innan jag stänger räkenskapsåret), skriva ut det förenklade bokslutet, skriva under det och spara det längst bak i pärmen med verifikat. Jag vet inte om det är nödvändigt (möjligen är det det), men det är i alla fall praktiskt.

Oroa dig inte för att det kännas förvirrande att vara egenföretagare i början. Det är mest första året, sedan brukar det rulla på.

• Wazp

Sen kan man alltid kolla med en revisor vad det skulle kosta att leja bort arbetet. Jag gav 1200kr för min bokföring samt bokslut. Enligt mig så var det värt pengarna!

Svar på tråden Enskild firma, när bokför man osv.?