• i-o

Vill sluta spela

Låter som att du borde skaffa en godman och ordna upp din ekonomi. Måhända göra dig av med allt som går att spela på, utom möjligtvis instrument.

Jag har nog inte lagt ner mer än max 10k på spel i hela mitt liv, och då har det varit mest för månadsavgifter och digitalt bling bling utan egentligt värde. Skulle aldrig falla mig in att spela andra spel, de kan antas vara riggare till spelarnas nackdel, annars skulle de inte vara lönsamma.

En trisslott kan jag möjligvis köpa ibland för spänningen, men då ska det vara spontant och aldrig köpas  i samma sammanhang som något annat då risk för vanebildning uppstår. 

Mitt tips för att hantera spelberoende och skaffa sig perspektiv är att kontrollera utgifterna via ett separat spelkonto.

Att enbart föra över upp till en fast summa, säg 200:- per månad, om ens det. Sedan aldrig spela för mer än denna summa och sätt alltid över överskottet över summan på ett annat konto vid avslutad spelsession, och använd detta i första hand för spel. Låt detta andra konto symbolisera dina vinster.

Med tiden kommer man då se att summan på vinster knappast förändras över tid och man bör rimligtvis anta att det inte finns några undantag. Har man väl insett det så bör det vara lättare att bryta beteendet.

• i-o

I övrigt ska jag tillägga att jag inte har ett enda lån och jag avser inte skaffa några. Det räcker med att ha livet till låns och att man betalar för det med döden.

Dessutom är kontantinsats alltid billigare än att ta något på avbetalning. Således är det alltid bättre att spara tills man har tillräckligt. Fall inte för frestelsen att skaffa något på direkten.

• i-o
    Anonym (betalatillbakaNU) skrev 2016-12-27 06:47:46 följande:

Men du tänker vänta så länge du kan till att betala tillbaka, eller hur.
    Så vad är skillnaden där menar du?

Sen finns det lån och sen finns det lån, kan man inte se skillnad på dessa, så antar jag man säger som du.

Att det finns lån och det finns lån. Ja, det är ett intetsägande uttalande. Men det verkar underförstått att du tycker att jag ska betala tillbaka mitt liv omgående.
    Vilket leder fram till slutsatsen att du inte är en så frisk människa. Vill du ha en kram?
  • i-o
    Anonym (betalatillbakaNU) skrev 2016-12-27 15:12:38 följande:

Det var du som sa du skulle inte ha lån, inte jag.
    Men om man som du kör alla lån över en kant, så borde du inte ha några lån alls eller så framstår du som en hycklare.

Saken är att jag är också emot lån, men vissa lån fyller en funktion och går oftast få pengarna tillbaka vid försäljning till det man lånat.
    Men givetvis finns det även undantag här, men i princip ja.
    Låna till bil är en av de korkade lånen, då om man inte har en mycket ansenlig kontantinsats.
    Så kommer man aldrig vara i närheten att betala tillbaka lånet innan det är dax för en ny bil.

Jaså sa jag? Jag trodde jag skrev. Och då att jag inte hade några lån och inte avsåg skaffa några. Hycklare är alla i någon omfattning, jag försöker hålla mig ifrån illusioner och vara så verklig jag kan.

Beträffande abstraktionen med livet och döden så är rimligtvis de flesta skuldsatta. Avkomma kan under de premisserna ses som en förlängning av lånet, men det vore ju att göra sig själv en otjänst också tycker jag. Men måhända ge en förklaring på varför somliga är pigga på att skaffa barn.

Bil har jag aldrig ägt någon, inte heller har jag för avsikt att skaffa en, för vad ska jag med en sådan till när jag inte ens ser syftet med körkort?
  • i-o
    Anonym (betalatillbakaNU) skrev 2016-12-27 18:33:55 följande:

Sa du inte att du hade livet till låns?
    Så hur motiverar man vänta med ett sådant lån?
    Resten i detta områden är enbart av filosofisk art.
    Och jag förstår det är nått man inte vill betala tillbaka normalt och före sin tid.

Om alla hade din idé om körkort, så skulle dagens samhälle krascha direkt, då transport är fundamentalt för vårt samhälle att fungera.
    Men skaffa bil och låna till denna, det är ju givetvis inte nödvändigt.

Och ska man låna till en bil, så måste man nog ha minst 50% egna pengar för att det ska fungera,
    Sen har man hus, och med den bostadskris vi har, så tror jag det är rätt svårt att inte täcka upp lånet med råge efter försäljning,

Nä. Jag skrev något som var avsett att tolkas annorlunda. Sedan utläste du mer kring det än vad jag avsett. Men så är det ibland, inte sant? Ja du, hur skulle du motivera det? Förresten, du är med på att det är ett abstrakt begrepp som åsyftas? Du verkar undvika att bekräfta att du har förstått det.

Tvivlar jag på att det skulle eftersom jag är smartare än normen om man ska tro testerna. Det finns kollektivtrafik och bilpooler, sådana ska användas. Att främja petroleumindustrin är ren och skär idioti f.ö.

Det måste man säkert. Jag lånar inte pengar till en bil eftersom jag inte ser någon som helst poäng med att ha en bil, vilket du kanske gör, men det får stå för dig personligen i så fall.
  • i-o
    Anonym (betalatillbakaNU) skrev 2016-12-28 06:30:34 följande:
    Om du inte ser någon poäng med fordon, så jag bara antar du aldrig suttit i ett annat vore ju ett EXTREMT hyckleri.

Nä, det gick inte tolka på annat sätt, du hade livet till låns sa du.
    Så varför är vissa skulder viktiga och andra går att ignorera, du definierar hyckleri textboksmässigt.
    Jaså tycker du verkar ha hakat upp dig.
    Vi kan fortsätta prata när du är beredd att ha en ömsesidig diskussion. Känner inte att den här har förutsättningar att ödsla tid på.
  • i-o
    Anonym (betalatillbakaNU) skrev 2016-12-28 06:55:33 följande:

Du säger ju saker som är tokiga, och sen står du inte för dina tokigheter och hycklar samtidigt kan vi anta.
    Där du visst åker med fordon, men argumenterar det ingen idé att ta körkort men sen själv åker i fordon kan vi anta = perfekt hyckleri.
    Säger livet till låns, men att betala tillbaka lånet är ointressant.
    Vem gör dig till gud och ska bestämma vilka lån som ska betalas tillbaka.
    Och i förlängningen vem är du att berätta vem som ska ta lån och till vad.

Jag har inte hakat upp mig, utan påpekar ett mycket tydligt fel som du skriver, och du uppenbart har en godtycklig tankegång kring.
    Som du verkar inte klara av att se felet med.
    Som att du inte kan se någon anledning med körkort, men sen själv sitter i en bil, är inte det otroligt roande hyckleri? Solig

De framstår som tokiga för dig. Jag står absolut för mina tokigheter. Men känner inte att jag behöver redogöra för de i detalj. Det är helt ointressant för mig och ett slöseri med min tid.

Vad kul att du är road av en nonsensdiskussion. Då måste du ha gott om tid att trolla.
Svar på tråden Vill sluta spela