• Anonym (Spelberoende mamma)

Vill sluta spela

Jag känner mig totalt värdelös. Är en 30-årig 2-barnsmamma och sambo som varit spelberoende i snart 7 år. Hatar mig själv. Har kört vår ekonomi i botten. Har i omgångar varit spelfri och blivit räddad ur mina ekonomiska problem men alltid fallit tillbaka igen. Hatar det här jävla beroendet. Känner mig så otroligt korkad och dum, en värdelös mamma som spelar bort våra pengar, min sambo mår skit över det här. Jag vill verkligen sluta och hitta rätt fokus igen men har så fruktansvärt svårt för att stå emot suget... Kan sitta i soffan och spela på mobilen när barnen sitter bredvid och glömmer av tiden.. Händer väldigt sällan men att det ens gör det är för mycket. Mina barn får enormt mycket kärlek av mig men beroendet gör att jag inte är fullt närvarande i mina tankar, avskyr att vara så. Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden men måste skriva av mig och hoppas på att hitta stöttning och stötta andra till en väg ur spelberoendet..

• Svar på tråden Vill sluta spela
  • emseli

först och främst: du e inte värdelös o dum!!! detta e en SJUKDOM, precis som med alla andra sorters beroenden. hjärnan blir kidnappad o kräver mer o mer av sin drog som i ditt fall e spel o då går d inte att sluta självmant. så klanka aldrig ner på dej själv vännen

jag vett att d i norra Sverige finns hjälpgrupper för er med spelberoenden men dessa måste ju finnas på fler ställen. kolla om d finns nån där du bor

jag lyssnade häromdagen på en pod gällande dom där bolagen o människorna bakom. fy tusan... idiotspelbolagen kör med såna fula knep o tricks för att få er med spelberoende att stanna kvar. dom ringer o låtsas bry sej om spelarna, ni får "gratis" spins o bonusar som aldrig ger nåra pengar utan bara för att få er att stanna kvar hos dom o inte gå över till några konkurrenter. d e så fult gjort av dom!! så klanka absolut INTE ner på dej själv

styrkekramar i massor <3

• Bergis
    Anonym (Spelberoende mamma) skrev 2016-12-14 01:14:50 följande:

Jag känner mig totalt värdelös. Är en 30-årig 2-barnsmamma och sambo som varit spelberoende i snart 7 år. Hatar mig själv. Har kört vår ekonomi i botten. Har i omgångar varit spelfri och blivit räddad ur mina ekonomiska problem men alltid fallit tillbaka igen. Hatar det här jävla beroendet. Känner mig så otroligt korkad och dum, en värdelös mamma som spelar bort våra pengar, min sambo mår skit över det här. Jag vill verkligen sluta och hitta rätt fokus igen men har så fruktansvärt svårt för att stå emot suget... Kan sitta i soffan och spela på mobilen när barnen sitter bredvid och glömmer av tiden.. Händer väldigt sällan men att det ens gör det är för mycket. Mina barn får enormt mycket kärlek av mig men beroendet gör att jag inte är fullt närvarande i mina tankar, avskyr att vara så. Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden men måste skriva av mig och hoppas på att hitta stöttning och stötta andra till en väg ur spelberoendet..

Ge din man full makt över ekonomin och ge dig själv inte tillgång till pengarna. Då kan du inte spela.
  • Anonym (Fd spelberoende)

Tycker att du ska börja gå på GA möten, om det finns där du bor. Annars funkar AA och NA möten lika bra. Det är bra att du får träffa andra missbrukare, sen spelar det ingen roll om det är alkoholister eller narkomaner. Huvudsaken är att du är villig att sluta missbruka.

Du kan också ta kontakt med din kommun, de kan hjälpa dig vidare. Lycka till! 

• ellanbellan

Hej!

Blev så glad på något sett när jag hittade den här tråden. Även om jag inte är spelberoende utan lever med min man som är det så kände jag mig lite mindre ensam.

Det tipsas jag har till dig förut satt att du vill bli spelare är:

- Låt din man sköta ekonomin och gör fullmakt så du inte har tillgång till pengarna på något vis.

- Spärra dig på spel sidor, samt svenska spel m.m be din man om hjälp och stöd när du gör det om det känns svårt.

- Ladda ner spärr app till mobilen så du inte kan komma in på sådana appar och sidor.

- Sök hjälp hos kommunens beroendemottagning.

- Om du inte vill kan så finns spelberoende riksförbund där det finns mycket hjälp och tips att gå. Alt www.stödlinjen.se

- När du ska sluta så är det NOLL TOLERANS som gäller mot spel. Inte ens en trisslott för skrapas.

-Men det viktigaste av allt du måste bestämt dig.

-

beroende på var du bor så finns det "möten" grupper som man kan gå på och få hjälp och stöd. Se hemsidan ovan.

Du klarar det, även om det tar tid så kommer du klara att bli spelfri och få ditt liv tillbaka. Hoppas din man kan stötta och hjälpa dig med tipsen ovan.

Ta hand om dig.

Och tack för att du delade med dig.

• Anonym (Tarja)

Hur mycket har du spelat bort? Vad spelar du?

• klyban
    Anonym (Spelberoende mamma) skrev 2016-12-14 01:14:50 följande:

Lämna bort dina ekonomi, inga pengar inget spelande.

• Anonym (Spelberoende mamma)

Tack för alla svar, jag och min sambo ska sätta oss ner och gå igenom ekonomin, han får sköta ekonomin tills jag är fri från spelandet. Har alltid varit supernoga med ekonomin o skött den till punkt och pricka innan speldjävulen tog över. Jag har räknat och sparat men nu finns inget kvar. Trodde aldrig att jag skulle fastna i det här. Kan bara råda andra att ALDRIG spela på slottar på nätet... Aldrig aldrig luras av alla jävla spelbolag som får det att låta som om du i princip har en storvinst i handen bara du loggar in på deras sida...Första gången jag spelade vann jag mycket pengar och allt kändes som en dans på rosor, men i och med den vinsten blev det ett helvete, anser att jag blev beroende där och då.. Går inte att beskriva känslan. detta var innan jag fick barn.. Har i och med varje graviditet slutat och vart spelfri i några månader men sen har jag fallit tillbaka igen.. Avskyr det! Hjärnan är verkligen kidnappad! Från att ha 0:- i lån sitter jag nu med skulder på ca 800 000kr. har precis släppt allting till kronofogden för att försöka sluta jaga pengar och vinster och fokusera på att sluta spela och jobba med beroendet.. Gör ont i själen när jag tänker på hur mycket andra fått lida för mitt beroende.. Och att jag inte kan göra någonting för att lösa den ekonomiska situation vi sitter i.. Den där storvinsten som löser alla problem kommer inte att komma och jag önskar att jag insett tidigare att pengar inte är allt.. Vi hade det bra då...Men jag ville ha mer

• klyban
    Anonym (Spelberoende mamma) skrev 2016-12-15 01:47:44 följande:
    Tack för alla svar, jag och min sambo ska sätta oss ner och gå igenom ekonomin, han får sköta ekonomin tills jag är fri från spelandet. Har alltid varit supernoga med ekonomin o skött den till punkt och pricka innan speldjävulen tog över. Jag har räknat och sparat men nu finns inget kvar. Trodde aldrig att jag skulle fastna i det här. Kan bara råda andra att ALDRIG spela på slottar på nätet... Aldrig aldrig luras av alla jävla spelbolag som får det att låta som om du i princip har en storvinst i handen bara du loggar in på deras sida...Första gången jag spelade vann jag mycket pengar och allt kändes som en dans på rosor, men i och med den vinsten blev det ett helvete, anser att jag blev beroende där och då.. Går inte att beskriva känslan. detta var innan jag fick barn.. Har i och med varje graviditet slutat och vart spelfri i några månader men sen har jag fallit tillbaka igen.. Avskyr det! Hjärnan är verkligen kidnappad! Från att ha 0:- i lån sitter jag nu med skulder på ca 800 000kr. har precis släppt allting till kronofogden för att försöka sluta jaga pengar och vinster och fokusera på att sluta spela och jobba med beroendet.. Gör ont i själen när jag tänker på hur mycket andra fått lida för mitt beroende.. Och att jag inte kan göra någonting för att lösa den ekonomiska situation vi sitter i.. Den där storvinsten som löser alla problem kommer inte att komma och jag önskar att jag insett tidigare att pengar inte är allt.. Vi hade det bra då...Men jag ville ha mer

Kan låta som ett bra råd, men man ska veta om att det finns en hel del som kan hantera sitt spelande.
    Och de lägger gigantiska pengar på att nå såna som du, som inte kan låta bli att spela.
    Resten som kan sköta sitt spelande är i sig en förlust affär för dom.
    För mig att de sa spelbolaget la 5000:- per spelare som de är ute efter i reklam och erbjudanden.
    Och din situation så ska kanske ni gå igenom ekonomi, men du ska inte längre få ta hand om pengar de närmaste åren.
    Inte ens för de allra enklaste inköpen, för det ska inte ens finnas lockelsen till spela på nått.
    Ett problem här, du kommer vara irriterad och din man kommer vara irriterad.
    Och risken lögner fortsätter kommer med att du vill få tillgång till pengar och irritation uppstår.

Men är du seriös, så är det bara bita i det sura äpplet.
    Och jag lovar dig att detta äpple kommer vara det suraste du någonsin satt dina tänder i.

• Anonym (Snartdär)

Åh vad jag kan relatera till mycket i den här tråden.. Allt jag kan säga är att kämpa på och hela tiden påminna dig själv om hur pass dåligt spelandet får dig att må. All ångest och panik över pengarna man spelat bort.

Det är konstigt det där, går man på stan så är en jacka som kostar 1200kr alldeles för dyr och inte värd pengarna medans man sen kan sitta hemma och spela bort samma summa på 5min utan större besvär.

Jag är inte riktigt i samma sits... än. Spelar en hel del slots (kan sitta i upp till 7-8h) och har lån på runt 80k (inte så mkt i jämförelse) men märker att summorna jag spelar för eskalerar duktigt emellanåt. Nu har jag vunnit runt 10k denna månad och bestämt mig för att sluta spela och lägga pengarna på lånen istället.

Det kan låta illa men det hjälper att läsa skräckhistorier som denna, man tappar suget helt när man vet att det kan vara en själv i samma sits en vacker dag. Jag har spärrat mitt kort för internetköp, även spärrat mig på alla sidor och tagit ut kontanter som gör att man pengarna får ett värde. Jag är dessvärre omgiven av spel dagarna i ända på mitt jobb så att komma ifrån helt är omöjligt.

Vill du ha någon utomstående att prata med som stoppar dig när suget smyger sig på så säg till.. Jag är kvinna i samma ålder som du, dock utan barn.

Du klarar det här, var stark och som jag sa - påminn dig själv om ångesten och paniken varje gång du blir sugen på att göra en insättning.

Vi kan ha den här tråden till att stötta varandra när det blir som jobbigast!

• i-o

Låter som att du borde skaffa en godman och ordna upp din ekonomi. Måhända göra dig av med allt som går att spela på, utom möjligtvis instrument.

Jag har nog inte lagt ner mer än max 10k på spel i hela mitt liv, och då har det varit mest för månadsavgifter och digitalt bling bling utan egentligt värde. Skulle aldrig falla mig in att spela andra spel, de kan antas vara riggare till spelarnas nackdel, annars skulle de inte vara lönsamma.

En trisslott kan jag möjligvis köpa ibland för spänningen, men då ska det vara spontant och aldrig köpas  i samma sammanhang som något annat då risk för vanebildning uppstår. 

Mitt tips för att hantera spelberoende och skaffa sig perspektiv är att kontrollera utgifterna via ett separat spelkonto.

Att enbart föra över upp till en fast summa, säg 200:- per månad, om ens det. Sedan aldrig spela för mer än denna summa och sätt alltid över överskottet över summan på ett annat konto vid avslutad spelsession, och använd detta i första hand för spel. Låt detta andra konto symbolisera dina vinster.

Med tiden kommer man då se att summan på vinster knappast förändras över tid och man bör rimligtvis anta att det inte finns några undantag. Har man väl insett det så bör det vara lättare att bryta beteendet.

Svar på tråden Vill sluta spela