• Brumma

Styvmamma eller mamma?

Jag är själv bonusmamma och kom in i min bonus liv när hon var ett år. Det är en helt annan situation eftersom hennes mamma är den som har det huvudsakliga boendet. Men - min bonus har några gånger tagit upp frågan om hon kan kalla mig mamma eftersom jag är SOM en mamma. Har svarat att visst kan hon det men att hon har en mamma. Och att jag kommer fortsätta vara SOM en mamma om det är vad hon vill.

Däremot skulle JAG aldrig kalla mig för hennes mamma. Inte så länge mamman finns i livet och på något sätt faktiskt finns i barnets liv, om än sporadiskt.

Min bror har en bonusson, vars pappa gick bort när han bara var ett år. Det skulle inte förvåna mig om min bror om några år kommer adoptera honom och han är den enda pappan pojken har.

Så - mitt svar på din fråga är väl egentligen att nej. Som situationen är känns det inte ok att du kallar dig mamma. Å andra sidan - om det ÄR barnets vilja och du helt tagit över mammarollen..

Tja, det beror väl lite på hur gammalt barnet är och hur länge du varit delaktig i barnets liv.

Svar på tråden Styvmamma eller mamma?