Inlägg från: Linda2barnsmamma |Visa alla inlägg
  • Linda2barnsmamma

BIM 5-15/1 januari

Triceratops skrev 2016-12-16 09:23:33 följande:

Hoppar hit från december-tråden. Min antibiotikakur lurade mig verkligen denna gång men så kom mensen två dagar för tidigt dessutom!

Nu blir det julmys och bim 8/1.

Andra riktiga försöket på tredje barnet.

Hej o välkommen men positiva är ju att äl kommer 2 dagar tidigare då oxå ;)
  • Linda2barnsmamma

Men ja har en fråga eller undran el vad man ska kalla det...

Första graviditeten : det var tvillingar från början men bara ett foster klarade sig..

Andra graviditeten : bara ett foster

Hur stor är chansen att nr 3 kan bli tvillingar?

Svärfar är tvilling och mannens syster fick tvillingar.. kan den chansen va större nu el vad tror ni?

• Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-16 18:55:34 följande:

Hittade denna info :)

Hoppas du blir lite klokare haha

Är det ärftligt att få tvillingar?
    Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten.
    Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa.
    En enda ? svensk! ? undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv.
    Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Vem får tvillingar?
    Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.
    Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.
    Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.
    Hahhaa puuh då kanske ja inte behöver er oroa mig.. men med tanke på att våran första flicka var tvilling från början så undrar man ju ialf

Hon har ett lite jack el vad man ska kalla det på framsidan av magen på sidan :) som då enligt läkaren och BVC är en "extra" bröstvårta som aldrig utvecklades. . Så de e hennes " tvilling "
  • Linda2barnsmamma
    Leos Mamma 88 skrev 2016-12-17 21:12:45 följande:

Alltså, denna eviga väntan. Gud vad jobbigt det är! Kan knappt föreställa mig hur det är för dom som har svårt att bli med barn...

Ja håller med dig.. har två innan men nu är det första graviditeten som vi planerar :) så evig väntan på antingen mens o äl eller graviditet
  • Linda2barnsmamma
    Leos Mamma 88 skrev 2016-12-18 19:13:40 följande:

Enligt appen så ska jag ha ÄL den 28:e, men litar inte helt hundra på det utan utgår från alla symtom jag får :)

Själv då?

Haha ja har hört att den appen kan snurra till sig ibland ..

Ja ja har ju inget bim att gå på då sprutan gick ut för 3 veckor sen.. men ja får vänta o se.

Andra barnen blev till 2 månader efter sprutan gick ut men tror inte ja har samma tur denna gång känns det som..

Molande värk o ont i brösten har ja haft sen sprutan gick ut så tror de mer är att kroppen ställer tillbaka sig :)
  • Linda2barnsmamma
    Mojje16 skrev 2016-12-25 19:54:35 följande:

Hur går det för alla?

Jag åkte på svamp dagen efter äl.. mindre lyckat. Så känns som det redan är kört för vår del..

Nej va trist :/ .. vi hoppas att det blir eran tur snart :) här är det som vanligt... 4 veckor sen p-sprutan gick ut o ingen mens el känning hittills ialf får avvakta ett tag till :)
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-25 21:07:03 följande:

Dagens mest tydligaste ägglossning i mitt liv :O

Det är nog första gången jag har så tydlig ÄL :OGlad gubbe igår runt 23:00Trådiga flytningar både igår och idagTemphöjning som sakta går upp (Första temphöjning imorse)Blodblandad ÄL flytning imorseNu hade man mys med sambon och fick rejält rosa/genomskinliga blod/flytningar d.v.s fastnade tydligt med ÄL blödning på pappret efter sex.Stick känsla i höger bäcken/äggstockHar aldrig haft ÄL flytning med rosa flytning innan.

Haha nä men tror inte de går så fort igen Ja visst har dessa veckor gått fort. Hujedamej haha ..

Ja haha den äl kan du inte ta miste på ialf nu hoppas jag det tar sig för dig .. hihi
  • Linda2barnsmamma
    Mjölk skrev 2016-12-27 11:24:44 följande:

Weee! Fick glad gubbe nyss vilket betyder att ägglossningen är på g!!!!! ????

Vi hittade varandra i en FB-grupp "Vi som söker medförälder" och började träffas rätt mycket o är nu mycket goda vänner. Han är homosexuell.

Ja tycker det är så fint när människor kan hjälpa varandra
  • Linda2barnsmamma
    Mjölk skrev 2016-12-27 11:49:18 följande:

Mm jag gav liksom upp ett tag eftersom de jag träffade antingen var steriliserad och/eller klara med barn. Så idén kom upp för typ tre år sedan. Och varför inte på detta sätt liksom? Barnet får ju två föräldrar som önskar såååå mycket efter ett barn. ????

Ja precis. Och idag är det inte många alls som lever tillsammans ändå då är det bättre att två som gärna vill ha barn skaffar ett gemensamt än två som lever i ett ostabilt förhållande skaffar ett gemensamt. :)

Tycker ialf det är jättefint gjort av er båda :)
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-30 19:15:19 följande:

Jag fick glad gubbe 1 dag och det va på Julaftonskvällen. Innan och efter tom cirkel och då testade jag 2ggr/dagen :)

Fick temphöjning dagen efter glada gubben som höjts sakta men säkert uppåt och min ÄL är utsatt både på FF och NC :)

Så ja man kan få glad gubbe bara en dag.

Glad gubbe betyder att man fått LH toppen och ÄL sker inom 12-36 timmar om jag ej minns fel med timmarna :)

Vart tog du vägen ?? hihi
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-31 16:50:23 följande:

Jag är här haha..

Har inte suttit så mycket här inne pga jobb, jul och rädda djur pga raketer som smälls.

Hur går det för dig annars? :)

Haha tur dä

Okey.. :) jodå de e typ samma... lite mer ont i ryggen och känningar av foglossning.. annars som vanligt :) för dig då ?
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-31 19:37:08 följande:

Har aldrig vetat hur foglossning känns men hört att det är ett helv´te enligt många haha. 

Jodå sitter och väntar in BIM. Hade ÄL på Julafton :)

Denna gången har jag knappt symptom alls efter ÄL mer än att tuttarna ömmar haha.

Känns udda att inte ha symptom som jag hade efter förra ÄL jag hade. 

Ja alltså det känns i skinkorna , ryggen , magen ljumskarna ja you name it :P

Fy är det ialf... haha .

Okej , intressant.. ;) blev det mycket mys då runt jul.. ?!
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2017-01-10 13:19:58 följande:

Vart har min FL kompis tagit vägen?

Hoppas allt är bra med dig Linda.

Har inte sett dig här inne på sistonde

Kram

Haha ja är här

Har varit lite mycket nu sista tiden.. har ett litet framfall av livmodern som kollades upp. Men de va ingen fara.. sen har ja fått bakterier i urinröret som botas just nu... antibiotika för urin sten och sen till sist har ja fått en polyp I livmodern som är 1 cm :P

Och sen en förjävla hosta på allt... usch..

Så fortsättning följer .. haha polypen vet ja inte vad dom ska göra med.. läkaren verkade inte berörd alls. Utan ja skulle ha av mig om ja fick mellanblödningar. .. men ja har läst att de kan va svårt att bli gravid med en polyp I livmodern ??

Hur gåre för dig då min vän ? kram
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2017-01-11 09:58:56 följande:

Men usch ja då kan jag förstå du haft fullt upp. Framfall av livmodern? Har bara hört det när nån väntar barn men man kan kanske ha det utan graviditet med? Där är jag inte så påläst haha.

Urinsten gash jag hade njursten och kom ihåg hur förjäkla ont det gjorde fick 3 olika medeciner då.

Men mindes du sa du hade ont också.

Jag får agera privat doktor här till dig med förklaring haha,

Tur man har utbildningen så man kan hjälpa iallafall.

Så risk för långt inlägg så du får lite helhet på det va det innebär :)

Skriver med fet text på vissa meningar som kanske kan vara viktiga för dig :)

För tycker inte du ska gå hem utan svar och som du nämnt du vill ju ha fler barn så för det vidare åter så det inte väntas förlänge.

Tog du upp att du planerar fler barn för läkaren? Har du inte nämnt det så gör det direkt :)

Dom sa inte hur storleken på polypen va till dig eller hur den såg ut?

En polyp kan ju bli upp till 3 cm och formas som det kallas en "ås" och då kallas dom godartade i regel och kan vara i utvecklingsstadium.

Vanligast är att man bara får en polyp men man kan i vissa fall få upp till mest som 3 stycken. 

Men du nämnde om jag minns att du hade cellförändringar va? Polyp kan nämligen visas på cellprov.

Polyper kan också orsaka vattenrikliga flytningar och bruna flytningar även små blödningar vid samlag och små blödningar när man är under graviditet bl a.ibland kan man även få buksmärta av polyp i livmodern.

Finns ju 3 olika former av polyper men den som sitter i livmodern kan försvåra chansen för graviditet, öka risken för eventuella missfall samt öka risk för infertilitet. Oftast brukar polyper i livmodern sitta där dom sitter men risk finns att dom kan glida ner mot slidmynning. Polyper i livmodern kan också ge hormonella störningar

För kvinnor mellan 30-50 år är det väldigt vanligt att man kan få polyper och i stort sett 90% av dessa polyper är alltid godartade. 

Hur ingrepp går till.

Vid ingrepp under narkos vissa fall under bedövning (beroende på såklart) och för in ett hysteroskop,

Detta ingrepp är ytterst litet så inget stort ingrepp kroppsligt.

Polyp avlägsnas och sen skickar man prov på detta via mikroskopundersökning för vidare undersökning för att avgöra om den är godartad eller inte.

Men finns ju olika typer av polyper

Polyper som sitter i livmodern

Polyper i livmoderhalsen (mynningen mot slidan)

Polyper i urinblåsan

För Polyper ska direkt kontrolleras om dessa finns vid Cervix (livmoderhalsen) eller Uterus (Utväxt i inre väggar av livmodern)

Misstänker det är Uterus du har dvs i livmoderns vägg.

Uterus kan orsaka överväxt av celler i livmoderslemhinnan.

Oftast brukar Uteruspolyp stanna kvar i livmodern men chansen finns att de kan glida ner mot slidan.

För mig jodå fick den där jäkla mensen ändå haha som en klocka.

Men jag klagar inte varjefall Tror inte min kropp kan vara mer regelbunden än den är jag får mens på ALLTID beräknad BIM dag det slår aldrig fel haha och regelbunden ägglossning +- 1 dag.

I övrigt flyter det på händer inte alltförmycket nu och Januari är en fattig månad nu efter jul.

Och fattigare blev man efter nya medeciner.

Är så vansinnigt irriterad för hade 300 kr kvar av mitt frikort för medeciner som gick ut den 27:e December och tro fan jag fick mina nya medeciner utskrivna först dagen efter den 28:e December och fick betala fullt pris igen haha. 

Läkarfronten händer inte mycket mer än att jag blivit prioriterad med ny remiss till reumatologen och ska kallas inom 1,5 månad bara. 

Nya diagnoser som tillkommit men som jag bannemig inte har blekasate aning om hur dom fått fram :P 

Vardagen annars så släktforskar jag just nu. Härstammar via Portugal nämligen via min morfar men har fastnat i forskningen då min morfars farfar förliste och ingen vet vem han va, inga namn eller något så lägger mycket energi på detta för min mormors skull :) 

Hej och tack !

Jo polypen är 1 cm just nu o sitter inne i livmodern. Vet inte riktigt vart men det såg ut som den satt typ i mitten ? Så kanske högst upp? Där den helst INTE ska sitta. .. haha

Ja ja har telefontid 7 feb med en annan läkare där vi ska diskutera barnfrågan o operation av polypen. Ringde dom idah faktiskt

Samma läkare som opererade min mamma.för cellförändringar. Så henne känner ja :)

Nej ja hade inga cellförändringar . De va utan anmärkning :) därför jag tycker det är konstigt att dom inte såg eller märkte av polypen. Men den kanske bara ses via vul ? Vad vet ja.. haha

Sedan runt klitoris och inne i slidan har gett med sig lite. . De kunde dom heller inte svara på va de va då ja ej har någon UVI. Kanske bara torrt , så ska börja smörja med olja efter duschen sa dom :)

Ja ja får akut smärta i njuren i mellan åt , men tar då en voltaren o dricker mycket vatten o då blire bättre :)

Usch skiten tar aldrig slut. .. HaR snart gått igenom alla problem man får efter 50 års ålder ju.. haha

Ja ditt fortsätter med hör ja... haha vi kanske kan starta en tråd med hälsoproblem och underliv problem. ..
  • Linda2barnsmamma

Kan tillägga att jag pratat med gyn idag och har en telefontid om.ev operation av polypen den 7 feb så lite framåt går det

Svar på tråden BIM 5-15/1 januari