• Limoncello

Upprepade missfall..

Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon som fått upprepade missfall som det sen helt plötsligt funkat för? Jag och min sambo har ett gemensamt barn på 4 år.

I februari vart vi gravid igen på första försöket, på inskrivningen i v 12 fick jag göra ett ultraljud där barnmorskan inte såg någonting. Jag hade fått ett MA, fostret hade slutat utvecklas i v 6. Jag blev förkrossad!

Blev gravid igen som slutade i missfall i september i v 7.

Häromdan fick jag mitt tredje missfall, i v 9, samma dag som vi hade sett hjärtat slå på VUL.

Hur ska man orka? Nu väntar en utredning för våran del.

Finns det någon med en solskenshistoria?

• Svar på tråden Upprepade missfall..
  • Anonym (3 veckor)

Jag fick barn nyss efter minst 4 missfall! Glad Dessutom var 2 efter ED t.o.m. Det som hjälpte var Prednisolon 10 mg per dag. 5 mg innan hjälpte inte.

• sofin526

Jag födde barn 2012 och 2014 och drabbades därefter av 4 missfall på rad, alla mellan sep 2015 - juli 2016 och senast i v 8. Nu är jag gravid igen och har kommit till v 18 så denna gången hoppas vi verkligen att det ska lyckas.

Gjorde utredning som inte visade någonting (de hittade inga fel) så jag fick inga mediciner när jag blev gravid på nytt.

• Summerchild

Jag fick missfall förra året i vecka 12 men dom tror att det dött väldigt tidigt ... visste inte ens att jag var gravid förrän jag störtblödde en dag och gjorde då grav test som var possitivt. Nu oroar jag mig för ett 2a missfall om det beror på hormon fel. Har varit på 2 vul hittills och 1a såg som i vanliga 4+3 bara förtjockad slemhinna och vecka 6+6 en gulekropp men kanske en svart prick som skulle kunna vara ett foster... jag är super orolig då jag haft blödningar i typ 2 veckor och har diabetes som samtidigt strular ... om 1 vecka får jag se ny vul

• Anonym (Hej)

Vi hade två missfall innan vår nuvarande graviditet som verkar gå vägen.

Har en bekant som hade 7 missfall men nu är gravid för åttonde gången och nu verkar det gå vägen <3

• Summerchild

Nu är jag i v 9+5 störtblödde 25 dec natten där och var inte ens på hemmaplan. Vi fick se bebisen på vul och blödningen berodde på vårt mys på natten. Så sprack nåt känsligt där. Vi har en hjärtdoppler så vi kan lyssna på hjärtat när vi är oroliga

• Anonym (lili)

Du verkar ju vara väldigt fertil i alla fall med 3 graviditeter på samma år! Vet inte om du har läst om superfertilitet eller om det stämmer in på dig men det är inte helt omöjligt med tanke på alla graviditeter under samma år. Läs gärna:

www.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-bakom-manga-missfall/

Jag har själv väldigt lätt för att bli gravid och har totalt 7 missfall i bagaget, plus 3 oönskade graviditeter som inträffat med spiral eller p-piller och som jag avslutat med abort. Jag har 2 barn idag, varav den yngsta föddes när jag passerat 40 
    år.

• Summerchild
    Anonym (lili) skrev 2016-12-29 13:57:33 följande:

Du verkar ju vara väldigt fertil i alla fall med 3 graviditeter på samma år! Vet inte om du har läst om superfertilitet eller om det stämmer in på dig men det är inte helt omöjligt med tanke på alla graviditeter under samma år. Läs gärna:

Jag har själv väldigt lätt för att bli gravid och har totalt 7 missfall i bagaget, plus 3 oönskade graviditeter som inträffat med spiral eller p-piller och som jag avslutat med abort. Jag har 2 barn idag, varav den yngsta föddes när jag passerat 40 år.

Jag är oxå super fertil och kan bli gravid varannan månad men har fött 3 friska barn utan missfall ...förrns förra året missfall ..... men supertidiga missfall som ung innan jag redde ut detta med kost och viktnedgång
  • Anonym (lili)
    Summerchild skrev 2016-12-29 17:18:08 följande:
    Jag är oxå super fertil och kan bli gravid varannan månad men har fött 3 friska barn utan missfall ...förrns förra året missfall ..... men supertidiga missfall som ung innan jag redde ut detta med kost och viktnedgång
    Var du överviktig och åt felaktigt eller hur menar du? Jag tror definitivt att livsstilen kan påverka negativt eller positivt men sen tror jag även att de flesta har olika grundläggande genetiska förutsättningar.

Jag har själv aldrig varit överviktig (om man bortser fr
    ån precis efter mina förlossningar eftersom jag gått upp kring 20kg varje gång). Jag har ätit sunt  och hållt mig i fysisk form med sport och träning hela livet - men det finns ju även väldigt ohälsosamma kvinnor som föder barn efter barn också Glad
  • nuharjagbytt

En bekant hade urinvägsinfektion som hon inte kände av. Då fick hon missfall efter missfall efter behandling av infektionen gick det bra. Så det kan ju vara bra att kolla upp.

• Summerchild
    Anonym (lili) skrev 2016-12-30 09:50:42 följande:

Var du överviktig och åt felaktigt eller hur menar du? Jag tror definitivt att livsstilen kan påverka negativt eller positivt men sen tror jag även att de flesta har olika grundläggande genetiska förutsättningar.

Jag har själv aldrig varit överviktig (om man bortser från precis efter mina förlossningar eftersom jag gått upp kring 20kg varje gång). Jag har ätit sunt  och hållt mig i fysisk form med sport och träning hela livet - men det finns ju även väldigt ohälsosamma kvinnor som föder barn efter barn också 

Ja precis var fet och kunde inte bli gravid ...nu menar jag inte mkt övervikt men det räckte... som du sa genetiskt kan vara....men räckte med lchf så blev jag gravid :) lr rejäl viktnedgång
  • Limoncello
    Anonym (lili) skrev 2016-12-29 13:57:33 följande:

Jag har själv väldigt lätt för att bli gravid och har totalt 7 missfall i bagaget, plus 3 oönskade graviditeter som inträffat med spiral eller p-piller och som jag avslutat med abort. Jag har 2 barn idag, varav den yngsta föddes när jag passerat 40 år.

Ja jag har hört om det där med att det kan bero på att man är för fertil. Och det tvivlar jag inte på att jag är för dom två senaste gångerna lyckades jag bli det fast min sambo jobbar borta och är henma ca var tredje vecka också.

Nu är han hemma på säsongsledigt och bara jag fått göra testerna så ska vi försöka igen å då ska vi verkligen försöka pricka in ägglossningen precis så förhoppningsvis lyckas en bra å snabb spermie komma först till ägget :D
  • Stjärnudd

Vi hade 6 tidiga missfall. Efter 3 gjordes en utredning men de hittade inget fel. Fick ändå börja med trombyl och lutinus. Efter 5 missfall gick de in med en kamera i livmodern och hittade en liten sammanvägning som ev hade orsakat missfallen. Sammanväxningen togs bort men jag fick ytterligare ett missfall. Efter 6 missfall fick vi prova ivf och blev gravid på första försöket. Nu sitter jag här med en liten tjej på 3 månader????

Svar på tråden Upprepade missfall..