Emsoff skrev 2017-05-03 06:54:51 följande:
Hej Selma!
Så tråkigt att höra att det finns en till som mig. Onekligen låter det som att vi har liknande historier. Ivf hjälper inte mot missfall. Enligt vetenskapen finns det ju inget som gör det om man inte hittat fel i utredningen. Det som kan hjälpa är att göra pgs utomlands. Det är ännu inte tillåtet i Sverige än tyvärr. Kommer dock att bli, men inte under min fertilitet. Det finns en del ovetenskapliga metoder mot upprepade missfall. Ivf-kliniken i Falun gör lite tester ned prednisolon och intralipiddropp vet jag. Men det är bara de som testar. Det kan man iofs få om man hittar någon villig gynekolog vid sidan om också. Vi har gjort ett ivf-försök som inte lyckades. Vi funderar också på ivf i höst, men då får man nog ha lite i bakhuvudet att det kan bli så att man betalar en hel del pengar och att det ändå inte blir något (och att man utsätter sig för fler missfall). Så la min läkare fram det för oss. Jag tänker att kvantiteten kan vara bra, för just nu blir jag ju inte gravid alls.
Hur gammal är du? När var du gravid sist?
Kramar! <3
Jag har precis fyllt 36. Du? I början av all missfallsproblematik blev jag gravid väldigt fort, men sist jag var gravid (nov) tog det 6 mån. Och sen förrs missfallet i nov har jag inte blivit gravid. Jag vet att det egentligen inte är lång tid, men vi har totalt sett försökt med syskon i nästan tre år så tålamodet är inte så bra längre.
Idsg var vi på läkarbesök för att få intyg till adoption. Vi passade på att fråga om hennes erfarenheter av lyckliga slut vid upprepade missfall. Hon svarade det som jag egentligen redan visste - att ju fler missfall man haft, desto sämre prognos. Och att hon träffat de med 10-15 st där det fortfarande inte funkar. Egentligen peppade hon oss mest till adoption (hon trodde inte på IVF för oss - kanske att det funkar efter många försök, men det skulle kosta mycket pengar och energi). Fast adoption de flesta dagar känns rätt så var jag väldigt moloken efter dagens besök. En del av mig hoppas verkligen på att det plötsligt ska funka för oss med.
Kram till er från Depp-S