• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-12-02 08:05:30 följande:

Känner verkligen att jag måste börja röra på mig, träna lite, men blir så jäkla begränsad av smärtan :/ ska försöka göra lite små övningar och gå korta promenader. Kommer inte orka föda bebisen annars, tips på träning? Har träningscykel, crosstrainer och träningsbänk här hemma ska ge mig på dem lite.

Bebisen har rört sig mindre senaste dagarna, undra om det är för att jag mest legat? Känner hur det sparkar och rör sig ibland, men inte lika tydligt och kraftfullt, kanske trött efter all min värk? Påverkas bebis tro?

Du kan ju börja med korta promenader och sen testa lite med träningscykeln. Men sluta om det gör ont.
  • UndrandeSökare
    tant rosa skrev 2017-12-02 14:02:53 följande:

Hej på er! 

Jag har gjort min ÄD på Ava Peter i St Petersburg och är gravid i v 21, jag har mycket mediciner kvar efter beh. och tänkte kolla med er andra hur ni har gjort om ni fått med. över...har ni lämnat in på apoteket?

Ha en skön helg 

Kolla i Vi som planerar ÄD-trådar, eller i AvaPetertråden, och i Atentråden så är det säkert många som är intresserade av din överblivna medicin.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-12-03 10:20:12 följande:

var till apoteket igår och skulle köpa nässpray. Fick av apotekspersonalen tips om en spray som heter teppazin så jag köpte den. Snacka om att jag blir förbannad när jag innan sänggående tar fram den och får med bipacksedelen ut. Det första jag ser när jag står med den i handen är "ska inte användas under graviditet" . Det stod inte ens "efter konsultation med läkare " som det gjorde Ang amning och sprayen. Som tur var köpte jag även en saltvattenspray för jag tänkte att det kunde vara bra att varva. Så i natt blev det saltvatten. Verkar dock ha funkat för maken har inte hört mig snarka.

Men f-n va irriterande det är. När de plockar fram en och säger att "den här är bra och kan användas under graviditet " ja då tror ju jag på det. Tur jag råkade se bipacksedeln!

Dåligt av Apoteket Grodan ! ;-(
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-12-06 17:37:46 följande:

Fick svar idag på mitt sköldkörtelprov. På 4 veckor hade det gått upp från 1.92 till 2.83. Gränsen ligger på 2. Så nu ska jag börja med levaxin. Hämtar ut receptet i morgon. Hoppas hoppas att lite av tröttheten släpper då!!

Hoppas att det är bra med er andra!

Det kan ta lång tid innan man får effekt av Levaxin, man brukar trappa upp långsamt. Börjar du på 12, 5 eller 25 mikrogram? Eller 50 mikrogram?
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-12-09 12:21:26 följande:

Igår så var det en på jobbet som fattade själv att jag var gravid. Men sen berättade jag för några när vi käkade middag efter konferensen, så nu är det ute. Djungeltrumman är väl utvecklad på jobbet så på måndag lär ryktet gå för fulla muggar. Det intressanta är när man berättar och berättar en del av sin historia då får man veta att fler har gjort ivf eller haft svårt på annat sätt.

Det blev ivarjefall en hel del grattiskramar.

Tog första levaxinet i torsdags kväll. Har trott att det ska dröja ett tag innan effekt. Men jag var pigg igår. Hade nästan kontakt med hjärnan hela dagen också. Sååååå skönt! Vet inte om det bara var en tillfällighet eller om det var medicinen. Men skönt att inte hela tiden kämpa med att hålla sig vaken. Var på konferens hela dagen i går så det var verkligen rätt läge att vara piggare på.

Man får inte effekt på en tablett, så piggheten berodde på något annat. Levaxinet är långtidsverkande.
  • UndrandeSökare

Stackars dig Kajsa- Det verkar inte hjälpa så mycket för dig med Niferex. Du tar väl tom dubbla Niferex? Be att läkaren skriver ut Ferinject åt dig så du får ditt järndropp, och slipper oroa dig över hb och järnvärde resten av graviditeten ! Du får vara envis mot läkaren och inte ge dig föränn du får hjälpen du behöver. Du får göra klart för dem att järntabletterna inte funkar tillräckligt bra och du behöver mer hjälp av dem nu.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-12-16 10:01:57 följande:

Jo måste prata med dem, ska ringa på måndag, det här går bara inte, ska även be dem ta ett nytt hb i början av veckan för det känns som det sjunkit sen jag va där i tisdags och vill inte vänta till 27:e på nytt prov... järndropp är rätt dyrt va? Man betalar det själv om jag förstått rätt?

Om en läkare inom Landstinget skriver ut Ferinject åt dig så går det på högkostnadsskyddet och då beror priset på hur högt på högt på högkostnadsstegen du kommit. Ferinject kan tas som injektion eller i droppform och görs det på Vc så går det på frikortet.

En sjuksköterska sätter sprutan eller droppet.

Jag fick ingen hjälp av min Vc så fick åka till privatklinik i Göteborg och betala själv. Normalt sett (om man har en vettig Vc så ska de göra det, utan att man ska behöva åka och fixa det själv). Jag har bytt bort min dåliga Vc nu.
  • UndrandeSökare
    UndrandeSökare skrev 2017-12-16 14:16:41 följande:

Kajsa- inboxar dig.

Kajsa- Din sida är privat, du får inboxa mig istället (skicka PM).
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-12-18 12:54:25 följande:

När man inte tror att det kan bli jävligare så blire det... fick ju ryggskott i måndags som bara blivit värre och värre, inte kunnat sova på nån sida. På lördag la jag mig på värmepåse, skulle jag inte gjort. Kunde knappt gå efteråt. Och så råkade jag nysa och jag riktigt kände när nysningen kom att det här kommer inte gå bra. Det sa "plopp" och knak baki ryggen och sen dess kan jag inte resa mig upp eller sättamig/lägga mig utan hjälp, skratta, hosta, hicka, allt gör såååååååå jäkla ont. Vaknade i morse tidigt och kände mig lite lite bättre... så kom en nysning, jag dog. Och sen dess kan jag inte ta ett enda djupt andetag utan att det kramphugger som en närvsmärta i sidan.

Fick akuttid på vc. Läkaren därpratade om förslitning av nåt slag samt nåt med revbenen där dom fäster i ryggraden. Ska ta 1g alvedon gånger fyra per dag... lär ju hjälpa.... han pratade även om propp...skulle ju bara fattas liksom. Och tid hos sjukgymnast på onsdag (?!)...

Han sa att man kan ta citodon, men det vågar jag inte....

Ja va gör man....

Om det är ryggen, så kan det vara diskbråck också.

Det fick jag en gång när jag hade ryggskott och ändå försökte leva som vanligt. Då blev det diskbråck av det hela istället.Typiskt att det skulle bli så här för dig nu när det är julafton denna veckan !

Krya på dig !
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017