Vi som är gravida efter ÄD 2017
Grodan- Låter bra med pickande hjärta, östrogenplåser och ökad progesterondos.
Grodan- Låter bra med pickande hjärta, östrogenplåser och ökad progesterondos.
Kajsa-Har du använt Tavegyl tidigare?
Det är en gammal allergimedicin som man blir mycket trött av. Jag fick Tavegyl utskrivet av min allergiläkare tidigare, men tog jag en tablett och så jag somnade direkt och sov i 4 timmar ! Funkar som sömnmedel, men man man får inget liv alls, för man orkar inte hålla sig vaken....
Vissa läkare vill tom att Tavegyl ska sluta säljas.
Googla på Läkartidningen och Ta bort tavegyl så får du se varför det nog inte är bra att ge till gravida.
Köp desloratadin eller be din läkare om recept på Aerius istället, det bli man inte trött av.
Kajsa- Jag har tagit järnprover hos Werlabs och där står det att refvärden för HB är 117-153.
Så har du 112, så är det för lågt HB.
Ref för järn är 9-34 och ferritin är 7-120.
Har du ringt och bett att få dina provsvar på papper nu?
Kajsa- Du behöver inte vänta på att få recept på järntabletter, det kan du köpa själv receptfritt om du vill testa om du tål dem. Barnmorskorna brukar rekommendera att man köper Niferex 100mg, det blev jag själv rekommenderad av BM. Jag har testat både Niferex 100mg och Duroferon 100mg, men tål inget av dem. Men du kanske tål dem? Gå till apoteket och köp och testa.
La Conejita- Har du också Veronika på AvaRiga?
Orsaken att de inte nämner immunförsvaret/immunproblem kan vara att de inte kan nåt om det. Det har ju jag som har immunproblem upptäckt att de kan inget om det. Så lyssna på din kompis immunläkaren istället när det gäller immunförsvarsdelen.
Primavera- Om det blir specmvc eller vanliga mvc beror på vilket landsting man tillhör, om man har någon kronisk sjukdom och om det är tvillingar eller ej.
Endast över 40 och ÄD med enling brukar inte räcka.
I vissa landsting krävs specialremiss för att komma till specmvc. Ring och fråga på Mvc så får du veta mer.
Sjuttiosjuan- Förstår om du tycker det är jobbigt med blodförtunnande, men sluta absolut inte med det föränn du fått ok från AvaPeter. Blodförtunnande hindrar bildandet av proppar. Blir det proppar i moderkakan så dör fostret av syrebrist/näringsbrist och det blir missfall. Så prata med kliniken och hör vad de säger först.
Asså... Min lillrackare har börjat få en förkärlek till att killa mig i "rumphålet" haha. När jag sitter så har det i flera dagar killat där,
känns som det bubblar typ som att en prutt är på G :) rätt obehagligt faktiskt! Trodde inte dom kunde sparka/pilla där? Är väl mot tarmen den pillar men känns allra längst ner... Vad gör man liksom? Undvika att sitta? :) hoppas hen slutar med detta snart... Ursäkta ordvalen :)
Jag undrar hur mycket av blödningarnar vi skulle slippa om vi inte tog progesteronet vaginalt utan via tabletter eller sprutor. Tror man är där och retar slemhinnan en hel del med "lutinusstaven" och säkert har sönder ett och annat litet blodkärl.
Kajsa- Kanske inte fostret som pillar eller sparkar så det blir så, utan att dina tarmar kanske hamnar i kläm på något sätt när du sitter helt enkelt? Tarmarna trängs ju undan allt eftersom graviditeten fortskrider. Fråga bm.