• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Kajsa- Ja, Crinone är receptbelagd progestersonkräm som finns i Sverige. Används vaginalt (till skillnad mot receptfria progesteronkrämen Progesterall som används på huden).Crinone och Lutinus finns i Sverige.

Utomlands finns Utrogestan som kan tas både oralt och vaginalt. (AvaRiga rekommenderar att det tas vaginalt i första hand. Man kan bli yr i huvudet om man tar det oralt).

• UndrandeSökare

Privmavera- Verkligen tråkigt att ni inte får hjälp med fosterdiagnostik för att ni gjort ÄD.

Om det inte går att lösa på annat sätt så kan man ta Niptprov på privatklinik. Jag tror det kostar ca 8.000kr.

Hoppas du hittar nån lösning.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-25 10:15:03 följande:

Ja nu har jag då blodbrist iaf, hb låg på 97 nu. Bm hade först inte tänkt kolla då det sist låg på 112, men jag sa att jag vill kolla det igen esom jag är så jäkla trött å yr, tur jag sa till! Ska börja äta järntabletter niferex nu. Annars så växte magen som den ska, så det va skönt, så behöver jag inte oroa mig för det här med vikten kanske :)

Vad låg ditt ferritinvärde och ditt järnvärde på?
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-25 10:15:03 följande:

Ja nu har jag då blodbrist iaf, hb låg på 97 nu. Bm hade först inte tänkt kolla då det sist låg på 112, men jag sa att jag vill kolla det igen esom jag är så jäkla trött å yr, tur jag sa till! Ska börja äta järntabletter niferex nu. Annars så växte magen som den ska, så det va skönt, så behöver jag inte oroa mig för det här med vikten kanske :)

Jag hade rätt då när jag sa att det var järnbrist!!!

Glad att vården insåg att det var så till slut !

Som jag sa tidigare så brukar vården vara dålig på att hjälpa itid och bm brukar rekommendera Niferex.

Jag har prövat det men tål det absolut inte, blev extremt förstoppad, fick inte gå på toa på en vecka...

Men hoppas du tål det, annars tjata på så du får järndropp - det hjälper direkt utan förstoppning.
  • UndrandeSökare

Grodan- Jag har tagit Femiflor flera gånger och vet att de funkar bra. Dock har jag alltid tagit dem när jag inte varit gravid. Om Apoteket säger att det ok så är det nog det. Men fråga på apoteket/kiniken så det inte krockar med några av dina övriga mediciner bara.

Du kan kolla på Janus om du vill. Du kan ju maila och fråga läkarna i Umeå vad de säger om du vill vara säker?

• UndrandeSökare

Grodan- Jättetråkigt att du hade ont och blödning men ändå inte fick nån undersökning trots 3, 5 timmars väntan. Vården är verkligen under all kritik !

• UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-11-02 17:13:41 följande:

Jag har fått en jourtid i morgonbitti för vul. Håll tummarna!

Så bra att du fick en tid hos BM.
    Vilken vecka är du i nu?
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-07 21:46:22 följande:

Är många olika faktorer som stressat mig senaste tiden :/ sen är man väl rätt uttråkad. Men det blir nog bra :)

Kajsa- Du får börja planera barnrummet, eller börja med nån lugnare hobby som att virka, sticka eller scapbooking. Då blir du mindre uttråkad.
  • UndrandeSökare

Grodan- Jag tar Levaxin, har gjort det sen jag var liten och kommer få ta det resten av livet. Ja, det är ärftligt. Men drabbar oftast kvinnor i pensionärsåldern, men man kan natuligtvis få det som barn eller när som helst under livet. Be att du får en remiss till en endokrinolog för bästa hjälp isåfall.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017