• Sessan2016

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Det låter bra Vickan, klart man får vara ledsen ibland.

Ang kuben så beror det på vilket landsting man tillhör, i Sthlm erbjuds alla och i vissa andra delar av landet bara om man är över 35 år. Dock kommer dom att räkna på donatorns ålder då testet görs.

Det finns viss vetenskap för att Trombyl kan minska risken för havandeskapsförgiftning och proppar i moderkakan senare i graviditeten vilket är vanligare om man är lite äldre så det kan kanske vara av vikt att fortsätta med om man har riskfaktorer för att få havandeskapsförgiftning. Tänk också att allt är väldigt "onaturligt" med graviditeten före v 12 när det är en äggdonation men att den efter v12 blir mer eller mindre som en vanlig graviditet. Antagligen har du större risk för blodpropp före v 12 som säkert försvinner då Olga väljer att sätta ut medicinen.

Jag mår jättebra tack, är i v 24 nu och bebisen sparkar och är livlig. Snart är du också här!! Stor kram till dig!

• Sessan2016
    Sthlmsthlm skrev 2017-06-22 10:40:08 följande:

Dammar av den här gamla listan från januari. Börjar närma sig för några, och några nya har kommit in! :)

Tror det behövs lite uppdateringar :)

Sessan2016, AVA Peter, BF JuniDreamz, BF 3/7Gulsippa400, ET 19/11, BF början på augusti (enäggs-tvillingar)Elvira74, 21/11, BF augusti (enäggs-tvillingar)Sthlmsthlm, 41 år, AVA Riga, FET 23/11, BF 10/8 Vickan12, 42 år, AVA Peter, ET 14/12, BF augusti (tvåäggs-tvillingar)Thejar, Tjeckien, ET 21/12, BF 8 septemberWoo,

Roligt med listan, måste då uppdatera med att jag nu sitter här med min dotter sovandes på bröstet. Hon har nu hunnit bli drygt 1 månad. Gick graviditeten ut, utan några komplikationer och hon är helt fantastisk. Älskar henne av hela mitt hjärta och har inte en tanke på att hennes gener inte är mina, hon känns som 100 % min egen. Stort lycka till till er andra i tråden och grattis till alla som plussat, följer er även om jag själv inte skriver så aktivt.
  • Sessan2016

Tack för alla grattis tjejer! Äggdonation är bra grejer :) Det kommer bli bebis för er andra också! Glad midsommar ??

• Sessan2016
    KajsaK skrev 2017-09-27 09:25:51 följande:

Nu har jag varit hos bm, det va som att träffa en helt annan person! Idag va hon jättetrevlig och lugn! Vi lyssnade på hjärtljudet, tog hb, blodsocker och fick lämna uvi prov. Hb låg på 117, visst är det lite lågt? Samt så fick jag tid hos läkaren imorgon för huvudvärken, yrseln och tröttheten, så det va ju bra. Får se om han kanske tar mer prover, ska nämna ferritinvärde att dom kollar det då. Fick även moderskapsintyg och ska få kallelse till specmödravården v32 för att kolla tillväxt på fostret och att moderkakan flyttat sig uppåt.

Puuuuust att det gick bra denna gång! Men man undrar ju ändå hur hon är nästa gång liksom...

Ferritin tas på alla gravida vid inskrivning kring v 10 och det finns ingen anledning att ta om det senare under graviditeten utan då följer man istället Hb. Ferririn ska alltså redan vara taget på dig. Om man har ett värde under 20 bör järntabletter sättas in direkt. Ligger värdet mellan 20-60 bör man börja med järn i mitten av graviditeten och ligger värdet över 60 behöver man i regel inte ta något järntillskott alls. Hb 117 i mitten av graviditeten är normalt och inget du behöver oroa dig över men fråga läkaren imorgon vad du hade för ferritinvärde.
  • Sessan2016
    La Conejita skrev 2017-10-17 18:56:33 följande:

Vad skönt att du fått sova och mår bättre! Kan det vara sömnbrist som gör dig trött? Jag är inte inom vården men ett hb på 112 som gravid i din vecka är ett bra värde. Vi har ju pratat om det förut i tråden att det är andra referensvärden på hb för gravida, se här: www.vardgivarguiden.se/Behandlingsstod/Barnmorskemottagning/Riktlinjer/Anemi. Man får ju ökad blodvolym som gravid och då blir blodet mer utspätt.

Det stämmer precis så som du skriver, ser att det fortfarande florerar viss okunskap om järnvärden i tråden. Kajsa ditt järnvärde är helt normalt och du kommer inte behöva några järninjektioner, så du behöver inte åka till Göteborg :) däremot kan du absolut ta lite järntabletter om du vill, det är inte skadligt men kan komma med vissa tråkiga biverkningar som väldigt trög mage. Därav rekommenderas det inte till alla om man har ett bra ferritinvärde från början. Jag vill inte låta som en besserwisser vilket jag säkert gör nu :) men jag jobbar inom vården och vet vad jag pratar om i det här fallet i alla fall :)
  • Sessan2016
    UndrandeSökare skrev 2017-10-18 12:42:36 följande:

Kajsa- Jag har tagit järnprover hos Werlabs och där står det att refvärden för HB är 117-153.

Så har du 112, så är det för lågt HB.

Ref för järn är 9-34 och ferritin är 7-120.

Har du ringt och bett att få dina provsvar på papper nu?

Men nu får du nästan ge med dig, det du hänvisar till är ett antagande efter werlabs referensintervall som är för ALLMÄNHETEN och inte för GRAVIDA. För gravida går gränsen för järnbrist vid Hb 105 i mitten av graviditeten, som man kan se i den vetenskapliga länken la conejita refererat till och som är godkänt av Stockholms alla överlläkare som jobbar med graviditeter!

Vad gäller om man rekommenderas järn eller inte beror det på hur ferritinet ligger från början, därför kan Hb-värdet variera för olika personer som blir rekommenderade järn eller ej.
  • Sessan2016
    GrodanS77 skrev 2017-10-18 10:08:05 följande:

Aha, bra att veta om järnvärdet, att man har lägre nivåer som gravid. Trodde faktiskt att det var tvärt om eftersom man har större behov då. Men det är det där med blodvolymen som ställer till det i min tankebana tror jag.

Jag kanske ställt till det när jag pratat om vad som gäller för järnvärden som icke gravid. Ber om ursäkt för det i så fall.

Jag passar på att slänga in en annan fråga om järnvärdet eftersom du jobbar inom vården. Jag har hört att man ska ta det lugnt med järntabletter första trimesern för att för högt järnvärde ökar risken för blodproppar i livmodern. Kan det stämma?

Haha, ja man kan tycka att det borde vara tvärtom faktiskt men som du säger är det för att blodet blir utspätt med ca 1 liter. Inte behöver du be om ursäkt för det, jag vill bara korrigera det eftersom jag är säker på just detta :) är ju lite tokigt om alla som blir gravida tror att de lider av järnbrist :)

Gällande Hb och blodproppar har jag aldrig hört talas om att det kan ha ett samband då Hb inte har med koagulationen att göra men jag ska inte säga helt säkert då jag inte vet. Järnet brukar dock inte sjunka förrän senare i graviditeten så i första trimestern brukar sällan gravida rekommenderas järn eftersom det oftast inte är nödvändigt...
  • Sessan2016
    Maran73 skrev 2017-10-18 17:33:27 följande:
    Försöker "gilla" dina inlägg på mobilen men kan lika gärna ha blivit tummen ner, haha, tror jag gillar i skrift istället.

Min enda kommentar i järndebatten är att mitt Hb på 115 resulterade i en mkt lätt rynkad panna på spec-MVC och en fråga om jag åt ordentligt. Sen åkte värdet upp igen och jag antar att de inte sätter in järnsubst på bara ett värde? Alltså om det varit helt ok innan och så får man ett lågt värde? Ingen aning...
    Tack Maran :) Nä man kan ju ta flera värden för att se om det sjunker ytterligare och hur mycket i så fall om det ändå ligger på 115. 
  • Sessan2016
    Maran73 skrev 2017-11-03 19:26:51 följande:

Vore intressant att läsa studien, du råkar inte ha en länk? Och vem/vilka kommer rekommendationerna ifrån?

Studien är publiserad i vårdfocus och vad jag förstår har man inte sett någon ökad dödlighet om man sover på rygg utan möjligen lite minskade fosterrörelser, alla barn föddes dock friska. 30 kvinnor studerades så det är inte en jättestor studie som har lett till några förändringar i dagens rekommendationer.
  • Sessan2016
    La Conejita skrev 2017-11-04 13:59:52 följande:

Men det var inte studien som Sessan nämner som jag menade. I studien som jag syftar på, som var mycket större, såg man att risken för dödfött barn ökade fyrfalt för dem som sov på rygg. Här är en artikel om studien och det finns en länk i den till själva studien: www.auckland.ac.nz/en/about/news-events-and-notices/news/news-2017/06/sleeping-on-back-increases-stillbirth-risk.html

Angående rekommendationerna om att sova på vänster sida så hittar man de lite här och där om man googlar exempelvis pregnancy sleeping position. Kanske orkar leta fram nåt sen. Är så trött.

Kajsa undrade varför vänster sida är bättre än höger. Det ska vara för att blodflödet till organen blir bättre om man sover på vänster sida.

Sorry, jag trodde det va den senaste du relaterade till med då hade jag fel. Kände inte till de andra. Dock är det inte några ändrade rekommendationer i Sverige, man kan ju undra varför. Forskningen anses kanske fortfarande vara bristfällig då det inte verkar finnas så många studier men resultaten är ju helt klart intressanta.
  • Sessan2016
    La Conejita skrev 2017-11-04 20:36:14 följande:

Vad konstigt, för det verkar vara allmänt känt att blodflödet till hjärtat för många påverkas om man ligger på rygg, t ex när man gör ultraljud. Många blir ju då svimfärdiga.

Hur är det med dig annars då Sessan? Hur är livet som mamma? Det vore kul att höra mer från er som fått era barn, fastän trådens ursprungliga ämne gällde graviditeten. Snart har vi, hoppas jag, alla fått våra barn.

Det är bara bra tack, det är fantastiskt att vara mamma! Älskar att vara mammaledig också :) Min bebis är snart ett halvår, allt går så sjukt fort. Kan inte riktigt skuta läsa i tråden, tycker att det är så roligt att så många har lyckats och att så många är gravida. Måste liksom se hur det går :) stort lycka till framöver!
  • Sessan2016
    KajsaK skrev 2017-11-07 09:41:09 följande:

Erfarenheter kring bebis med snabba hjärtslag? Vad kan det bero på, stressad bebis? Risker med för snabba hjärtslag? Sist jag var hos bm och hon lyssnade, så sa hon "hm, du får vila en stund så lyssnar vi igen sen" då va slagen mkt snabba, jag hörde det även direkt själv att dom lät mkt snabbare än tidigare. Sen lyssnade hon igen och då hade dom gått ner. Hon sa att det kan bero på att bebisen rör sig just då.

blir bara lite orolig att tex mina astmamediciner orsakar detta? Är två veckor kvar innan jag ska till bm nästa gång. Har varit mkt stressad senaste tiden, haft lite ångest och känt mig nerstämd, kan det va en orsak?

Precis som bm säger berodde det antagligen på att barnet rörde sig mycket just när hon lyssnade. Det är bara ett pos tecken om hjärtslagen har gått ner när man lyssnar efter en

stund igen. Hade det fortfarande varit lika höga hade det inte varit bra men eftersom de blev normala igen är det precis som det ska. Hjärtslagen ska gå upp så där några gånger i timmen och antagligen va det just då hon råkade lyssna :)
  • Sessan2016
    KajsaK skrev 2017-11-07 12:45:24 följande:

Ok, skönt att höra :) blir bara lite orolig när jag själv har hög puls, är stressad och tar astmamediciner... men får se hur det ser ut om två veckor :)

Vet inte om jag sagt grattis till din lilla bebis? Grattis iaf :) gick allt bra under graviditet och förlossning?

Jag tror du kan koppla av, om du blir tillfälligt stressad och får jättehög puls kan man ibland se det på barnet också men oftast inte annars. Antar att astmamedicinerna är godkända av läkare så de ska heller inte påverka.

Tack snälla :) jag har inte varit så aktiv i tråden på sistone men kan inte riktigt sluta följa er, är så glad att så många lyckats :) jag hade en bra graviditet får jag säga och en helt ok förlossning så jag ska verkligen inte klaga.
  • Sessan2016
    La Conejita skrev 2017-11-08 18:52:23 följande:

Tack! ???? Härligt att läsa att du trivs med mammalivet. Har jag fått det om bakfoten eller bor du i Uppsala, förresten? Jag bor i en liten ort i närheten och är ofta där.

Nej, lite om bakfoten där :) Jag bor i Sthlm.
  • Sessan2016

Tack tjejer för att jag också får följa med på träffen. Jag har läst alla inlägg i tråden men inte varit så aktiv på att kommentera! Stort, stort grattis till Maran och La C som fått era bäbisar om jag missat att säga det. Ska bli skoj att träffa er.

Jag kommer behöva ta med min lilla bäbis, hoppas det är ok. Jag ser självklart till så att hon är helt frisk, annars kommer jag givetvis inte och riskerar att smitta ner era småttingar. Ni får gärna pm:a mig adressen också. Kram på er!

• Sessan2016
    La Conejita skrev 2018-02-21 17:42:55 följande:

Hej!

Vad kul det var att träffa er som kom i söndags. Hoppas det blir fler träffar. Håller med Maran om att man får svårt att fokusera när man har bebis/ar att ta hand om. Men det är ju roligt att se varandras barn.

Grodan: Ja, absolut var jag supernojig. Nojig över blödningar först och sen över rörelserna, ofta kändes bara ena tvillingen och då blev jag jätteorolig.

Annars är det bra. Det är väldigt tufft och väldigt underbart på samma gång. Jobbigt när båda gråter samtidigt för det är jättesvårt att trösta båda samtidigt.Och jobbigt när de inte vill sova i spjälsängen utan bara på mig, men samtidigt är det ju jättemysigt att de vill vara nära så mycket. <3

Tack snälla du för att vi fick komma och för fikat. Så söta små tvillingar du har. Det va trevligt att träffa hela gänget!
  • Sessan2016
    GrodanS77 skrev 2018-05-26 20:55:30 följande:

Nu är hon här, vår lilla tjej! 2.86kg och 46cm lång. Helt perfekt!

Jag är helt färdig och ska snart sova lite. Allt har gått bra ivarjefall.

Stort grattis Grodan! Hejja dig som precis har gått igenom en förlossning och grattis till din första mors dag igår! Hoppas ni alla mår bra.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017