• Sthlmsthlm

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Ojojoj!! Vilken jäkla tur att det inte blev trillingar. En gammal kollega blev naturligt gravid vid 42 med enäggstvillingar som delade moderkaka. Hon blev sjukskriven nästan direkt och fick gå på besök varje vecka (osäker om det fanns någon annan riskfaktor). Allt gick hur bra som helst hela vägen, inga konstigheter alls!!

• Sthlmsthlm

Har någon erfarenhet av att trappa ner progynon?

Jag gick från 6 piller per dag, till 3 (kliniken sa 2, men jag körde 3 i alla fall) i 5 dagar, sen 1 piller per dag i fem dagar. Under tiden har flytningarna gått från vita, till gula, till ljudbeiga och idag mer bruna.

Fick nu från Riga att jag ska ta ett piller nu och ett ikväll. 

Tidigare har förloppet alltid varit början på slutet. Det har blivit mörktbrunt och sen mens. Nu är jag i vecka 10 imorgon, men det är ändå oroande. 

Hur har det sett ut för er?

• Sthlmsthlm
    elvira74 skrev 2017-01-05 14:05:31 följande:

Jag tog inte just progynon utan Estroferm men tror det är sak samma. Hade 5 tabletter/ dygn samt 2 östrogen plåster var 3:e dag. Gjorde ultraljud den 21/12 och från med den 24/12 börja jag minska till 1 plåster sedan vid nästa byte skulle jag inte ha plåster alls. Tabletterna börja jag också minska från den 24/12 med 1 tablett varannan dag. Allt har gått bra. Vecka 9+1 idag.

Har förstått det som att vissa måste ta östrogen längre tom vecka 12-13. Så det var bra de satte in det igen. Hoppas allt går bra!

Tack. Man blir ju helt knäckt. Har tagit två piller idag och ska ta ytterligare ikväll. Har verkligen inte lust att trappa ner än.
  • Sthlmsthlm
    vickan12 skrev 2017-01-05 14:29:03 följande:

Hej!

Efterlyser nån slags lista där alla förkortningar står( allt inom ivf, ÄD, graviditet) har koll på dom flesta ord men inte vissa =)

Har inte sett någon sådan. Vilka är det du inte har listat ut?
  • Sthlmsthlm

Tog tre progynon igår och två idag och nu är flytningarna vita igen - lättnad! Helt sjukt tydligt hur det hänger ihop.

Jag funderar nu på om lågt östrogen kunde ha påverkat mina ivf på ngt sett. Hade alltid samma mönster med missfärgade flytningar och sedan mens.

• Sthlmsthlm

Nytt UL idag (9+5) och fick se lilla bebisen. Allt såg bra ut - sån lättnad! Den var drygt 3 cm och låg med benen i kors och spretade med armarna. :) Såg mycket mer ut som en bebis än i vecka 7 då det var en liten blobb,. Så coolt! 

• Sthlmsthlm
    vickan12 skrev 2017-01-10 10:02:49 följande:

Ni som har ätit eller äter prednisolon under eran graviditet, hur länge hr ni ätit det? Jag ska ta det tills vecka 8.

Har tyvärr ingen koll på detta! Det är ju inte så bra att äta kortison, så det är nog bra att trappa ner. Men hur vet jag inte... :)
  • Sthlmsthlm
    elvira74 skrev 2017-01-11 17:38:04 följande:

Grattis :)! Jag såg ju mina i förra veckan nu får jag vänta tills kub testen den 2/2 :(. Ska du göra kub test?

Ja vi tänkte det! Hur relevant är det för ÄD egentligen? Kändes inte som barnmorskan hade koll riktigt. Vi har ju gjort PGS så vi har ju redan screenat för de vanligaste trisomierna (vet inte exakt överlapp mot NIPT). Plus med kub får man ju ett ultraljud och det vill man ju ha. :)

Ska du göra nipt också?
  • Sthlmsthlm
    vickan12 skrev 2017-01-12 13:14:12 följande:

6+6 idag, 2 bönor med pickande hjärtan på båda! känns helt overkligt!! CRL 9 mm på båda.

Grattis!! Tvillingar. Visste du det innan?

Älska äggdonation. Resultaten är ju helt Amazing.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017