• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Kajsa- Hur var det, fanns det Werlabs på din ort eller i närheten? Isåfall kan man ju ta proverna hos dem.

Annars hoppas jag din klinik vill hjälpa, alternativt vårdcentralen.

Skulle du ha dåliga värden tex lågt ferritin (långtidsjärn), så be att du får järndropp. Var beredd på att du kan få bråka med dem om de inte vill ge dig droppet. Medicinen heter Ferinject, man kan få den direkt injicerad i kroppen eller utblandad i 100ml Natriumklorid (koksaltlösning). Acceptera inte att de endast tar ditt HB och sen säger att du har bra blodvärde, då kan du inte ha järnbrist - för det är fel ! Man kan mycket väl ha ok blodvärde (hb) men ändå ha dåligt ferritin !!! Kroppen tar av ditt ferritin för att förbättra hb, men samtidigt sjunker ferritinet.

Hoppas du får hjälp och att det ordnar sig ! Det funkade för mig iallafall.

• UndrandeSökare

Grodan- Har varit lite olika i olika graviditeter hur många gånger jag tagit gravidtest, några gånger Clearblue digital några gånger för att se att siffrorna ökar. Nu senaste gångerna oftast bara ett Clearblue och sen tagit blodhcg några gånger för att se hcg ökar, var över 50.000 i hcg sist, men tyvärr missfall ändå i

v. 11 (upptäcktes att det var ofostrigt vid vul i v.8).

Om du har ett Werlabs i närheten så kan du ta blodhcg några gånger, hcgsiffran ska dubblera sig varannan dag om allt går åt rätt håll. Gå in på www.werlabs.se under provtagningsorter så ser du var de finns.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Kajsak- Ja, HB 117 är lågt. Då har du säkert lågt järn och ferritin. Se till att du får ta järn och ferritin.

Jättedåligt att du inte fick ta det nu hos barnmorskan !

När man är gravid och ska tillverka en ny människa ska man absolut inte ha låga blodvärden !

Byt barnmorska eller gå till vårdcentralen och tjata åt dig järn och ferritinprover.

HB 150 är bra värde.

• UndrandeSökare

Kajsa- Se till att du får ta järnprov och ferritinprov hos läkaren imorgon (det är 2 olika prover), och se till att du får dina provsvar på papper ! Var beredd på att få tjata på dem om järndropp ifall de inte ger med sig. Har det gått så långt att du känner dig sjuk och har ont av låga blodvärden så hjälper det inte med järntabletter eller blutsaft. Vi tar endast upp ca 10% av järntabletter. Järndroppet går direkt ut i blodet och ger direkt effekt utan att gå via magen.

Annars får du ta dig till Göteborg, så kan du få järndropp där på Hagakliniken mot betalning, men du måste då ha provsvaren på papper och maila dem först så att du kan bevisa att du har låga värden.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Kajsa- För säkraste svaret ang huvudvärk och ipren vid graviditet så kontakta din ivfklinik.

Är det migrän du har eller vanlig huvudvärk?

Jag har haft båda sorterna vid olika tillfällen, vid migrän har man oftast bara ont i halva huvudet, ofta känns värken ovanför ena ögat. Man blir ljus och ljudkänslig och vill helst bara ligga i sängen i mörkt tyst rum.

Vanlig huvudvärk känns annorlunda än migrän, då har man mer ont i hela huvudet. När jag hade stor järnbrist och blodbrist hade jag vanlig huvudvärk alltså ont i hela huvudet.

Var det idag du skulle träffa läkaren på MVC?

Hoppas du får träffa en hjälpsam läkare !

• UndrandeSökare

Grodan- Skönt att höra att graviditeten verkat hamna på rätt ställe denna gång ! Trist att Umeå inte hört av sig dock. Men då kanske du kan vända dig till gynakuten nästa gång också om några veckor för ett vul och kolla efter hjärtslag? Håller tummarna.

• UndrandeSökare

Grodan- Det där att du har ont, kan det vara tarmarna? Eller någon muskelstäckning/överansträngning?

Kontakta läkare alt sjukgymnast om det inte blir bättre snart föreslår jag.

• UndrandeSökare

Kajsa- Du kan ju kontakta vårdcentralen ang migränen också, speciellt om du har migrän till vardags också när du inte är gravid. Tror tyvärr inte Alvedon hjälper mot migrän, men ring och boka tid på vårdcentralen istället, (vem vet hur länge mvc-läkaren blir borta)

Du kan ju be att få ta järn och ferritinprov hos vårdcentralen också samtidigt som du ber om råd ang migränen.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Grodan- Att du blir jättetrött i början av graviditeten beror på att progesteronhalten i blodet stiger, det är helt normalt.

• UndrandeSökare

Grodan- Det handlar nog mest om att vila så mycket man kan och om det ändå inte funkar, prata med en läkare om deltidssjukskrivning.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017