• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Provence- Till mig sa AvaRiga att de helst ville få hcgblodprovsresultat.

Men om det inte alls var möjligt med blodprov, så gick de med på att man tog 2 st urinprover av olika märken (och inte några billigare utan typ Clearblue sa de).

Man fick då ta ett urinprov per dag 2 dagar efter varandra (obs viktigt morgonurin sa de) för att bekräfta graviditet.

Jag valde att ta hcgprov, kommer inte ihåg exakt hur många jag tog, kanske 5st. Hade ett hcg på över 51.000 sista gången. Sen vul i v.8.

• UndrandeSökare

La Conejilta- Håller med dig, man ska absolut inte gå ner i vikt som gravid pgr av att gifterna som kommer uti kroppen och kan skada barnet.

• UndrandeSökare
    Provence1 skrev 2017-09-08 19:00:47 följande:

Vilken vecka gjorde ni 1a ul?

Jag gjorde vul (vaginalt ultraljud) i v.8 för då kan man säkert se
    fostrets/fostrens hjärta slå.

Vanligt ul (dvs utanpå magen) gör man efter v.10.
    Vanligtvis i samband med kub i v.13.

• UndrandeSökare

Provance- Vul i v.8 har jag endera gjort hos privat gyn eller på Kvinnokliniken på sjukhuset.

Efter att du sett hjärtslag vid vul kan du ringa och boka inskrivning på MVC.

• UndrandeSökare

KajsaK- Ja, det är större risk för havandeskapsförgiftning om man gjort ÄD, om man väntar tvillingar, väntar första barnet, kvinnan är över 40, om man har högt blodtryck etc. Du kan läsa på 1177 om havandeskapsförgiftning. Där finns olika riskfaktorer listade. Får man HF brukar man bli inlagd och barnen/barnet måste tas ut i förtid. Men om du är orolig för HF så kan du köpa en egen blodtrycksmaskin och mäta ditt blodtryck hemma regelbundet, eftersom HF kan börja med förhöjt blodtryck.

• UndrandeSökare

KajsaK- Om moderkakan ligger för utgången så blir det alltid kejsarsnitt, men har man tur så flyttar den på sig innan.

• UndrandeSökare

Provence- Ja, det verkar rent allmänt som att det blir färre symptom när man gjort ÄD än vid natulig graviditet. Så var det för mig också, haft 5 natuliga graviditeter och 1 med donation. Stor skillnad.

Kände mycket tidigt med de natuliga. Inget alls under ruvning efter donation. Först efter plus kom symptom.

Så var inte orolig, det kan vara fullt natuligt att inte känna nåt under ruvning efter ÄD.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-09-19 18:04:52 följande:

Fy alltså, drog ut en tand idag som tog två timmar, inte känt bebisen på några dagar men när jag låg där och plågades började jag känna den en hel del. Blöder mkt fortfarande efter tre timmar! Ba rinner så fort jag tar bort tussen... Minns inte att jag blött så här mkt tidigare när jag dragit nån tand, kan det va för att man är gravid tro??

Använder du Trombyl och eller Fragmin? Isåfall är det förklaringen.
    Man blöder mycket längre och rikligare om man tar blodförtunnande.

Om du inte tar någon av dem så måste förklaringen vara något annat.
    Men man blöder ofta mycket när man drar ut tänder rent allmänt.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017