• Anonym (Kontrollant)

Tvista om arv till Särkullsbarn?

I ett dödsbo med 4 barn är ett särkullsbarn arvsplanerat bort nästan totalt, fast lagen är skriven som skydd för dessa och kanske behöver justeras.

Det finns 2 gamla Äktenskapsförord så egendom hamnat på makan som sedan dess avyttrat bostäder för miljoner, varav uppåt 2 är synliga än så länge.

Maken som avled påstås ha stått för försörjningen så han bara efterlämnat 50.000. Av detta har han testamenterat bort 50% till makan. Efter kostnader blir det 5000 kvar till särkullbarnet och ser överdrivet ut, möjligen då de haft dålig kontakt, när fadern förnekade den dom som finns. Han har möjligen missat att det barnet är väldigt lika ett av de senare inom äktenskapet.

Ett av barnen har de senaste åren "köpt en bostadsrätt" värd miljoner av mamma, sannolikt till underpris så det är förskott på arv, när siffrorna kommer fram och ingen redovisat än.

Makan har senast taxerat 200.000 och maken 300.000. Att han dör nästan utfattig och hon som miljonär, ser ut som förskott på arv då det var 18 år sedan senaste äktenskapsförord.

Något att tvista om eller har dom vattentätt så det är inget att tvista om?

• Svar på tråden Tvista om arv till Särkullsbarn?
  • Kjell2
    Anonym (Kontrollant) skrev 2016-12-08 15:24:04 följande:
    Man går på tips och kollar med lagen, kom ett om Äb 7:4 som ska läsas, man kan begära icke bodelning ev.
    I första hand skulle jag kolla om äktenskapsförordet är vattentätt. Kan du få det ogilltigförklarat är väldigt mycket vunnet. Annars blir det nog tungt.

Vill du seriöst driva detta bör du anlita ett duktigt ombud som företräder bara dig och ingen annan.

• Anonym (Kontrollant)
    Kjell2 skrev 2016-12-08 15:28:10 följande:
    I första hand skulle jag kolla om äktenskapsförordet är vattentätt. Kan du få det ogilltigförklarat är väldigt mycket vunnet. Annars blir det nog tungt.

Vill du seriöst driva detta bör du anlita ett duktigt ombud som företräder bara dig och ingen annan.

Man får inget för 5000 så man måste kolla själv.
  • Kjell2
    Anonym (Kontrollant) skrev 2016-12-08 16:19:52 följande:
    Man får inget för 5000 så man måste kolla själv.
    Har du rättskydd i din hemförsäkring som du kan utnyttja?

Annars, vad är din plan? Hur ska du gå till väga för att få ut mer av arvet?

• Anonym (Kontrollant)
    Kjell2 skrev 2016-12-08 16:21:23 följande:
    Har du rättskydd i din hemförsäkring som du kan utnyttja?

Annars, vad är din plan? Hur ska du gå till väga för att få ut mer av arvet?

De tar inte detta.

Kollar allt noga och frågar, letar efter mer pengar. Bostäder för ev. 5-10 mkr men oklart om belåning och ser oskäligt ut att han dör fattig och hon dör rik.

Boutredare däremot betalas av boet tills pengarna tar slut, det som Boupptecknaren inte klarat av. Har ett utkast och den billiga juristen kommer inte längre anser han.
  • Anonym (Kontrollant)

• Anonym (Kontrollant)

Föreslog övertagande av hennes del 20.000, men verkar inte gå?
  • Anonym (Kontrollant)

Vad gäller arvsordning går makan före barnen men särkullsbarn före makan.

Boupptecknaren som är jurist, har menat att de gjort allt de kan för att det ska bli så lite som möjligt över, men har först delat 40.000 med 2 då änkan får det genom testamente, sedan att resten ska delas med 4 barn så det blir ynka 5000, men 3 är efterarvingar som ärver henne, så ska det delas med 4 eller ska det bli 20.000 över?

• kontrollant

Varför har du två trådar om exakt samma sak, och varför missbrukar du mitt nick?

OnT: Snålheten bedrar nog visheten i ditt fall.

• Anonym (Kontrollant)
    kontrollant skrev 2016-12-08 18:28:46 följande:

Varför har du två trådar om exakt samma sak, och varför missbrukar du mitt nick?

OnT: Snålheten bedrar nog visheten i ditt fall.

Det är en kopia och jag är inte arvtagare, men det brådskar.
  • kontrollant
    Anonym (Kontrollant) skrev 2016-12-08 20:12:16 följande:
    Det är en kopia och jag är inte arvtagare, men det brådskar.
    Varför kallar du dig "Kontrollant" här, när du postar som "Nätarbetare" i vanliga fall?
Svar på tråden Tvista om arv till Särkullsbarn?