Inlägg från: Anonym (Lollo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lollo)

Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?

Jag hoppade av sjuksköterskeprogrammet när det bara var en termin kvar. Alla i min omgivning tyckte jag var dum i huvudet, för det var ju bara en termin kvar. Men varför läsa en termin till, till ett yrke jag aldrig någonsin kommer vilja arbeta inom?

Jag jobbade inom vården i 1-2 år, sedan läste jag något helt annat. Nu har jag ett arbete jag trivs med

Mitt råd till dig: Följ ditt hjärta. Det brukar bli bäst så. Ta studieuppehåll till att börja med, om det finns minst lilla osäkerhet hos dig huruvida du vill slutföra studierna eller inte. Eftersom jag jobbade 1-2 år innan jag hoppade på utbildning nr 2, så fortsatte jag helt enkelt att arbeta deltid inom vården (främst nätter, fredagar och lördagar), på så sätt klarade jag mig utan CSN vissa terminer.

Jag var 30 när jag fick min examen. Du är inte för gammal. Du är för gammal för att studera på en utbildning du inte vill gå bara. 

Och du, alla måste inte studera vidare. Det finns många i samhället som inte har examen från högskola/universitet. Du gör som du vill. Kanske ska du jobba några år för att ta reda på vad du vill göra? 

Svar på tråden Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?