Ångrar min utbildning - hur ska jag kunna starta om?
Jag är en tjej på 25 år som är inne på sitt sista år på civilingenjörsutbildningen. Jag har alltid känt att jag valt fel utbildning och detta har förorsakat mig sjukt mycket ångest genom åren. Dock så har jag under åren bearbetat både mig själv och bakgrunden till varför jag hamnade på utbildningen, om och om igen. Jag antar att jag var den typiska "Duktiga flickan", med höga prestationskrav som inte ville göra föräldrar och omgivningen besvikna. Jag hade höga gymnasiebetyg och gjorde helt enkelt det som "förväntades" av mig - sökte mig till en sjukt svår utbildning på en högt rankad skola.
Nu när jag närmar mig slutet känner jag mig bara ledsen och vilsen. Vill verkligen inte jobba som ingenjör. Har förvisso en bred utbildning med en teknisk kandidat och en master i management, men jag ångrar mig ändå. Jag vill så gärna plugga om - vet inte riktigt till vad ännu, men kanske lärare eller jurist då jag har ett starkt samhällsintresse. Samtidigt har jag ingen aning om hur jag ska orka eller finansiera detta. Har bara ett år kvar av CSN och börjar känna mig "gammal", är rädd att nya studier inte skulle kunna gå att kombinera med drömmen om att bilda familj - vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Är också trött på det instabila livet som student, men känner ingen som helst framtidstro när det kommer till ingenjörsvärlden.
Snälla, vad gör jag? Hur orkar man ladda om när livet inte blev som man hade tänkt sig? Någon annan som har liknande erfarenhet som jag?