Inlägg från: Januari2016 |Visa alla inlägg
  • Januari2016

BF Augusti 2017

Jag hoppar också in här, testade förra fredagen o fick ett pluss! Vi har försökt i 1 år, o hade ett missfall som gjorde att jag blödde i 6-7 veckor.. efter det har mensen varit väldigt oregelbunden så det kändes osannolikt att det faktiskt var ett pluss.

Oron är större än tidigare graviditeter, hade inget missfall med mina andra två barn. Så har inte riktigt börjat glädja mig fullt ut än. Idag är jag v 5+0

• Januari2016
    Angel in sight skrev 2016-12-10 05:34:56 följande:

Är det någon här som har börjat få svårt att sova? Jag sover för det mesta jättebra. Vaknar sällan och har lätt att somna om. Nu har jag svårt att somna, vaknar flera gånger per natt och har svårt att somna om och vaknar sedan för dagen långt innan klockan ringer. Hur länge ska man ha det så? Svårt att orka jobba när man sover som en kratta :(.

Jag sover också helt värdelöst dåligt nu. vaknad upp mitt i natten o tar 1-2timmar att somna om, o sen vaknar jag tidigt, eller blir väckt av något o kan inte somna om fast jag är jättetrött..
  • Januari2016

Men fyyy vad jag mår illa hela tiden.. jag försöker tänka att det är bra då vet jag att jag är gravid, men eftersom jag och min man är på bröllopsresa så känns det inte riktigt jätteroligt :( känner mig som världens tristaste som knappt vågar mig ut från hotellområdet då jag är livrädd att kräkas.

I lands problem, men jag behövde få ösa ur mig lite av min frustration...

• Januari2016
    Mickiszz skrev 2016-12-16 00:36:10 följande:

Nån annan som känner att de håller på att tuppa av när man rör sig? Är själv yr, och känns typ, som när man reser sig för fort bara av att tex vrida/röra på sig?? :0 är förövrigt i v. 6+3

Jo, så har jag också. Igår på jobbet var jag tvungen att sätta mig ner flera gånger under dagen då jag trodde att jag skulle svimma pga yrseln.

Känns som jag inte kommer kunna hålla det hemligt jätte länge då jag mår konstant illa o nu yrseln också..
  • Januari2016
    Frusnb skrev 2016-12-16 16:28:54 följande:

Hej, spammar som en took! Men vill så gärna komma med i en fb grupp ???? Ni verkar super trevliga och jag har två grupper för tidigare döttrarna och det har verkligen varit kanon! Någon som vill hjälpa mig?

Tror det finns någon grupp.. kolla några sidor bakåt i tråden.. jag är inte med i den ännu då jag inte är så kunnig så jag förstår mig på om den är helt hemlig, vill inte riskera att någon ser mitt namn/att jag är med i en sån grupp. Om nån månad hänger jag gärna med i en fb grupp
  • Januari2016
    Angel in sight skrev 2016-12-20 10:41:52 följande:

Hur mår ni? Vecka 7 började för oss igår och då började illamåendet pågå hela dagen. Innan var det lite och mest morgonen men igår var det konstant hela dagen. Kan äta och spyr inte i alla fall. Brösten ömmar fortfarande och jag är trött. Passande dagar att vabba lite med ena dottern som är förkyld.

Jag mår illa mest hela tiden, har ännu inte spytt men går omkring med ett konstant illamående dygnet runt :( är idag 6+5, idag kände jag mig tvungen att berätta till min chef o förklara mig. Känns dumt när jag inte riktigt orkar jobba som tidigare, men att va illamående o yr o jobba dom städare på ålderdomshem är inte det enklaste. Är superstressad att jag ska börja spy inne på rummen hos de boende..
  • Januari2016
    NillaGreve skrev 2016-12-22 10:17:10 följande:

Såg nu att dettta var för första barnet. Kollar om det finns en annan grupp... :P

Jag såg också att det är "första barnet", men för mig är det tredje..

men tror det är fler som har barn från tidigare.
  • Januari2016

Ska snart till läkare, var i torsdags o fick då medicin utskrivet mot illamåendet. När jag kom tillbaks till jobbet såg jag att det dels står att man inte får köra bil (hur ja nu då ska komma till o från jobbet när det inte finns nån kollektivtrafik vet jag inte..) sen var biverkningarna trötthet. Hela julhelgen har jag antingen varit fem före att spy eller legat och halvsovit på soffan...

idag tvingade jag mig på jobb, första två timmarna gick åt att springa till toaletten då jag trodde jag sku kräkas. Fy fan.. tog sen en tablett, hjälpte mot den mest akuta illamående men nu är jag totalt slut o trött.

Ringde vårdcentralen och nästan grät i telefon så fick en ny läkartid idag. Vet inte hur de ska kunna hjälpa mig, men som det är nu känns ohållbart.. ska ju även försöka orka med de tre barnen o hemma har jag en make som idag tydligen har feber....

Försöker tänka positivt,att vi får en bebis till hösten, men efter 3 veckor av illamående så börjar det va väldigt svårt

• Januari2016
    Angel in sight skrev 2016-12-28 16:57:21 följande:

Förstår dig helt och hållet! Illamåendet är verkligen skit! Fy så jobbigt det är. Hela mina dagar går åt till att parera illamåendet. Det är så jobbigt! Är jätteglad över bebis men det betyder ju inte att man måste vara glad över symtomen. Vad för tablett fick du? Hur gick läkarbesöket? Jag vet inte hur länge jag orkar utan att kontakta läkare. Äter just nu b6-vitamin och äter varannan timme för att bryta värsta illamåendet. Det funkar väl inte optimalt men typ hanterbart. Men det sliter på mig. Jag mår allmänt dåligt, känner mig hängig, trött och småsjuk. Ingen dans på rosor för tillfället.

Jag fick nån sorts åksjuketabletter (jag bor i Finland så misstänker att de heter något annat i Sverige..), men hon på Apoteket sa att de även fanns som receptfria så du kanske kan gå in o fråga om det finns nåt du kan ta, om du inte ännu vill uppsöka läkare.

Nu i tisdags blev jag sjukskriven av en annan läkare, då hon ansåg att det inte går att jobba pga tröttheten av tabletterna. Så nu hoppas jag att jag kan äta o vila o bli bättre! (Igår började det göra ont i halsen o nu känns det som taggtråd o är jätteförkyld.. allt på en gång bara..)
  • Januari2016

Haha, jag håller också på att äter varma mackor just nu! Har inte gjort det på evigheter men nu är det typ det enda jag kan känna mig lite sugen på i matväg

• Januari2016

Var på UL idag! Är i v 10 (o inte 9 som vi trodde), o hjärtat tickade på! Så skönt, jag har varit så orolig då det hänt så mycket tråkigheter för mig o mina vänner senaste åren när vi försökt få barn. Men nu känner jag att lite av oron försvunnit. Vet att det ändå kan hända tråkiga saker men nu tänker jag våga mig på att börja hoppas o längta lite mer!

Illamåendet har minskat lite, idag är andra dagen som jag sluppit ta tabletterna mot det! Sjukskriven den här veckan till, hoppas jag blir pigg till nästa vecka!

Hur mår ni andra?

• Januari2016
    honeybadger7717 skrev 2017-01-03 19:06:41 följande:

Är det någon mer som har huvudvärk? Jag har haft ont i huvudet i två veckor nu och det verkar inte gå över. Har aldrig ont i huvudet annars, så det har definitivt med graviditeten att göra. Mitt Hb var på gränsen till för lågt så min barnmorska rekommenderade järntillskott. Äter det, men antagligen är det väl bara att vänta på att huvudvärken går över av sig självt 

Jag har haft mer huvudvärk än vanligt, men antar att det är hormoner som spökar o oron.. mitt hb var på 134 trots att jag trodde det sku va lågt pga trötthet o yrsel. Men yrseln berodde nog på att jag hade/har lågt blodtryck.

Känns som det bara är krämpor för min del denna graviditet. Håller tummarna att det är bara nu i början o att testen av den löper på smidigt o smärtfritt :)
  • Januari2016

Usch, så ledsamt att läsa om missfall, hoppas det snabbt blir ett plus igen för er!

Det är min största oro, är i vecka 11 nu o har berättat om det på jobbet, men nu blir jag orolig o tänk om det händer nåt o så måste ja orka berätta det för alla. Kanske dumt att ha berättat det, men har varit sjukskriven 2 veckor pga illamående o mår forfarande dåligt så går inte att hålla tyst om det heller..

Om två veckor ska jag på KUB, sen hoppas jag att jag kan slappna av.

Någon av er som börjat märka av magen redan? Jag köpte faktiskt ett par mammabyxor igår, så "svullen" om nederdelen av magen vissa dagar.. o vanliga jeansen trycker liksom mot.. minns inte när jag började använda mammakläder när jag väntade de andra barnen.

• Januari2016

Dagens gnäll... är nu i v 13, o har mått dåligt sedan v 6 :( var sjukskriven 2 veckor efter jul men har kämpat på o försökt jobba efter det, men idag gav jag upp.. har suttit inne i badrummet på jobbet, kräkts o gråtit o kännt mig totalt slut. Ringde o bokade läkartid o gick sedan till min chef o sa att jag inte klarar av att jobba idag.

Ver inte vad jag ska ta mig till om läkaren inte sjukskriver mig, fattar inte hur jag ska orka må skitdåligt i flera veckor till (sköterskan försökte trösta mig med att oftast slutar det senast i v 17...det är liksom 4 veckor kvar dit..)

Tips på kurer mot ständigt illamående?

• Januari2016

Idag har jag varit på kub, allt såg bra ut, bebisen busade o ville inte va stilla så tog ett tag att kunna lyssna på hjärtljuden. De sista svaren kommer om en vecka, men det hon såg nu såg bra ut sa hon.

7 cm lång är hen, o blev framflyttad till 13+1 istället för 12+ 3 som vi hade trott. BF 1 augusti, så får se om det blir i juli eller augusti, mina andra har fötts lite innan BF.

• Januari2016
    manina skrev 2017-01-29 14:31:48 följande:

Hej! Har bf 13/8. Har aldrig använt denna sida förut och skulle vilja spara denna tråd så att jag kan vara med här men vet inte hur man gör. Kan någon vara snäll och hjälpa??? :)

Minns inte riktigt hur man gjorde, antingen så sparades tråden automatiskt under favoriter när man skriver nåt i den.. eller om det finns någon ruta man kan lägga till den i favoriter..
  • Januari2016

Woho, igår var första dagen sen v 6 som jag inte mådde illa alls (är i v 15 nu), vågar inte hoppas att det är gått över helt nu men herregud vad skönt med en hel dag utan illamående!! Har varit illamående konstant o varit sjukskriven 4 av de veckorna

• Januari2016

Måste fråga er en privat fråga :) i min gravidapp står det att vid v 18 kan sexlusten öka pga att man blir piggare.. veta att det inte stämmer på alla, men tänkte ändå höra om det bara är jag som har svårt att tänka/njuta av sex.. magen ömmar o känns liksom så svullen så känner mig så sjukt osexig o när jag inte kan röra mig som vanligt pga foglossning osv..

Blir även lite stressad o tänker att jag borde se till att ha sex nu innan man verkligen blir stor o klumpig... så tankarna stressar ju mig också o då blir det en ond cirkel o man blir ju inte alls sugen ...

Sambon säger att det inte spelar någon roll om vi har sex eller inte, men jag vet ju att hans lust även i vanligt fall brukar va större än min...

• Januari2016

Att ha problem med sköldkörteln verkar orsaka ännu mer problem när man är gravid. Har redan ökat medicinmängden för en månad sedan, men nu ringde läkaren på nytt efter gårdagens blodprover och sa att värdet ännu var för högt :( så nu måste jag öka på medicinerna ännu mer. Antagligen är det en orsak att jag är så fruktansvärt trött..

hoppas värdet blir bra nu efter den här ändringen! Nya prover om en månad.

Är hemma på dagarna nu, sjukskriven pga foglossning.. kommer bli lååååångt till augusti om jag inte alls kommer kunna jobba. Men bara jag blir piggare så kanske jag orkar sysselsätta mig med något vettigt på dagarna. Nu blir det mest Netflix o läsa böcker medans mannen är på jobb och barnen i skolan.

• Januari2016
    Vet hur det känns skrev 2017-03-23 12:27:44 följande:

Får jag fråga vad dina värden ligger på? Jag äter också Levaxin och har haft problem hela graviditeten med dos, värde osv.

Jag har också foglossning.. kan inte gå utan äter maxdos Alvedon (som inte hjälper) kan inte sova eller något. Allt gör ont. Ska ringa bm imorgon och höra vad jag ska göra..jobbar fortfarande 100% fram tills 1/6 då jag går på graviditetspenning.. men jag vet inte om det kommer gå. Min chef och kollegor lider med mig. Var det din BM som hjälpte dig att få kontakt med läkaren inför sjukskrivning? Eller tog du själv kontakt med läkaren?

Mittt tsh värde var 3,82, efter höjning av medicin var det nu 3,33 men min läkare sa att som gravid behövde det va under 3.

Ja, jag ringde till min bm och hon bokade in en tid till läkare pga foglossningen. Den läkaren verkade inte jätte övertygad att det på nåt sätt går att förebygga foglossning o att ända sätter var sjukskrivning..jag hade gärna velat testa akupunktur eller vad som helst som kunde ha minskat värken..

ska till bm nästa torsdag så ska fråga henne om hon jan skriva remiss för akupunktur.

Imorgon ska jag och mina systrar till Stockholm över helgen..o jag är rädd över hur min kropp ska klara av det. Jag vill verkligen åka då det sällan är så att vi kan umgås helt utan män o barn (jag har tre, äldsta systern 5 och yngsta systern 4 barn..)

Men vi får väl försöka ta många fika pauser så jag orkar :)
Svar på tråden BF Augusti 2017