• su8657

Orolig bonusmamma

Hej
    Jag är en mycket orolig bonusmamma som inte vet vad jag ska ta mig till. Min man har två barn sedan tidigare som är 6 respektive 13 år, jag tycker verkligen om dem jättemycket. Vi har den varannan vecka. Problemet är deras mamma, har aldrig hört talas om eller varit med om detta innan. Detta blir en något lång förklaring men ska försöka korta ner så mycket jag kan hur deras mamma beter sig. Min man och barnens mamma har varit isär i 5 år så detta beror inte på nysepareringsproblem. Har alltid varit så här sen de separerade.

-Barnen duschar inte när de är hos henne på hela veckan. När min man försöker prata med henne om det säger hon bara att de får bestämma själva när de vill duscha.
    - Gäller samma sak gällande klippning av pojkarnas hår. När det är vår tur att lämna dem hos frisör säger hon aldrig att de är fina utan säger i stil med "har du klippt dig" eller "hur ser du ut i huvudet" sen säger hon inte mer. Det duger bara när hon lämnar dem hos frisör.
    - Barnen får inte krama vem de vill eller hälsa på vem de vill, speciellt sonen på 6 år. Hon kan handgripligen vända bort sin son mot folk för att han inte ska hälsa på personer som hon inte tycker om. Gäller både barn och vuxna.
    - Hon ljuger för båda pojkarna om diverse saker, t ex att hon lovar att köpa saker till dem, sen gör hon aldrig det. Hon säger att det är beställt, månaden efter, att det är försenat och sedan månaden efter det att det inte kommer. Har hänt speciellt ofta med äldsta sonen, han blir så besviken och ledsen varje gång.
    - Går inte att diskutera saker med henne, hon bara brusar upp, skriker och går därifrån.
    - Hon visar tydlig missnöje när vi har överlämning av barnen att hon inte tycker om att barnen kramar mig hej då. Hon ser jättesur ut och tittar surt både på mig och barnen.
    - Jag har försökt att prata med henne och barnen att de har redan en mamma som älskar dem och att jag inte tänker försöka ta hennes plats. Utan jag finns där som en extra vuxen person som alltid kommer finnas där och tycka om dem. Men det hjälper inte, hon är lika omöjlig för det.
    - Hon vill inte att yngsta sonen ska gå på aktiviteter, vi har försökt med att han ska få gå på fotboll och innebandy för att han själv vill, men hon glömmer ofta att åka dit med honom. Hon skyller på att hon inte har tid, problemet är att hon inte har haft ett jobb på över 10 år som hon själv har valt då hon inte vill jobba, så jag förstår faktiskt inte varför hon inte har tid.
    - Hos henne är de inte en riktig familj, hon bor i sin sambos hus men de har typ helt separata liv. Hon tar hand om barnen själv medans hennes sambo festar och typ aldrig är hemma. Han kramar aldrig barnen hej då eller när de kommer hem till dem.
    - De har helt fri tillgång till läsk och godis veckorna runt, den äldsta börjar gå upp väldigt mycket i vikt.
    - De har fria läggningstider vilket har resulterat stora problem för äldsta pojkens skolgång. Han har svårt att hänga med i klassen enligt vad lärarna säger själv när de bor hos sin mamma.
    - Hon sköter inte den äldsta sonens skolgång, han har fått icke godkänt på två prov nu på 2 månader, båda har varit på hennes vecka. Vi har påmint henne när det är prov när vi lämnar barnen, men hon struntar i att hjälpa honom. Vi har kontaktat skolan om detta, får se vart det leder.
    -Yngsta sonen uppvisar samma beteende som mamman. Har svårt för sociala kontakter, att föra normala samtal, väldigt undvikande och svårt för att leka med andra barn.

Detta är bara några exempel, finns mer egentligen. Någon som varit med om detta? Hur gjorde ni? Känner mig maktlös. Har försökt få min man att orosanmäla till socialen men han är så rädd att hon ska göra ännu värre saker mot oss och barnen då.

• Svar på tråden Orolig bonusmamma
  • su8657

Jag är mycket tacksam för era synpunkter och reflektioner.

Kuddebarn: Pappan har upprepade gånger pratat med mamman men hon säger hela tiden att det inte är några problem hos henne och blir arg och skriker, vilket hon inte drar sig från att göra inför barnen bara för att vi frågar henne en enkel sak om äldsta barnet gjort läxan. Förstår du undrar om punkt två, slarvigt skrivet av mig. Båda barnen klipper sig hos samma frisör som mamman använder sig av, problemet är att så fort de klipps på "vår tid" säger hon aldrig till barnen att de är fina. De enda kommentarerna de har fått då är "du ser inte klok ut i huvudet", "vad har du gjort med håret". Detta har resulterat att båda pojkarna vågar inte klippa sitt hår för de är rädda för vad mamman ska tycka. I min hjärna kan jag inte förstå hur en mamma kan säga så till sina barn. Påpekar vi till henne att så kan hon inte säga blir hon jättearg. Är osäkert om pojkarna trivs hos henne eller inte för de vill inte säga något när vi frågar dem om hur de har det hos mamma. Jag kan förstå det för det är ju en lojalitetsfråga, men det oroar mig att de aldrig vill berätta något. Jag vet att mammans sambo festar på ganska rejält hemma när barnen är hemma, jag hoppas på att mamman inte deltar i detta festande. Jag tror att hon har en diagnos, för det går inte att föra ett normalt samtal med henne. Hon är väldigt ego och tänker alltid på sig själv i första hand. Kan inte sätta sina barns behov i första hand. Nej hon vill säkert inte göra sina barn illa med flit men hon verkar inte klara av att ta ansvaret. Hon har två barn till sedan tidigare som är 28 respektive 21 år gamla, ingen av dem har körkort, bostad eller jobb samt inte gått färdigt gymnasiet. De bor hemma hos henne respektive mormor. Jag har svårt att inte lägga mig i när jag ser att det skadar barnen på flera olika sätt.

Connie07: Jag vet att jag egentligen borde låta honom sköta detta men som vuxen känner jag ändå ett ansvar för barnen. Jag hade det inte så lätt under min uppväxt, ingen som stod upp för mig, jag hade gjort vad som helst då om någon hade gjort det, förälder eller inte spelar ingen roll.

Ingrediensen: Tyvärr skulle han aldrig våga gå emot hans mor, han är rädd för henne. Han ville byta lämnardag/hämtardag för några månader sedan vilket vi tyckte också va en bra idé. När han tog upp det med sin mamma, sa hon att han får inte vara så egoistisk och bara tänka på sig själv. Bytet av tiden skulle innebära en underlättning för oss alla pga helgen inte blir "hattig" men hon sa nej och sa att det passade henne mycket bättre. Det är svårt att få en åsikt från båda barnen om allt, precis som de inte vågar svara eller undrar vilket svar som är rätt. Får ofta säga till dem att jag vill verkligen veta deras åsikt och blir inte arg vad deras svar än blir. Den yngsta går inte att föra ett normalt samtal alls, speciellt inte om känslor. När den äldsta gick förra året i 6:an hade han 14 procent frånvaro där allt var på mammans sida samt att han knappt blev godkänd när han slutade 6:an. Nu i sjuan är det samma visa. Mamman skulle ALDRIG gå med på att vi har den äldsta mer än henne.

Söder73: Han har ringt till en familjerådgivare och de säger att de inte kan tvinga mamman till något. Min man har pratat med mamman om att boka en tid hos familjerådgivare men hon vägrar att gå med dig, säger att det inte är några problem hos henne och tycker han är en idiot. De säger att vi i så fall får anlita en privat advokat och det kommer kosta mycket pengar att driva detta. Vi känner oss även misstrodda bara för att det i detta fallet är mamman som inte gör rätt för sina barn. Känns som att det hade varit mycket lättare om det hade varit pappan som misskötte sig. Tycker faktiskt det känns lite diskriminerande. Har märkt att vi fått kämpa jättemycket för att ens bli trodda fastän vi har hur mycket information som helst samt bevis från skolan.

• su8657

Äldreochklokare: Vi har pratat med skolan, började med att min man pratade med klassförståndaren i 6:an att de måste rapportera över till nya skolan som har 7:an. De är informerade i nya skolan samt socialpedagogen är inkopplad. Klassföreståndaren har pratat med mamman att hon måste hjälpa sin son med läxorna och se till att han klarar proven. Hon säger att vi får avvakta om mamman tar sitt ansvar efter detta. Ja precis, vi hade tänkt att be skolan att orosanmäla nu ifall hon inte sköter hans studier igen. Jag hoppas bara att de gör det och inte fegar ur. Det som är jobbigt är att vi vet om mamman får reda på att hon är anmäld kommer vara desto mer oredig att ha att göra med. Hon tycker inte att hon gör något fel över huvud taget. Bara alla andra som är "dumma i huvudet".

Svar på tråden Orolig bonusmamma