Vi som är gravida efter FET, BF 2017
God jul på er alla!
God jul på er alla!
God jul alla Goa människor!
Funderar hur mitt illamående ska tacklas under dagen! Sugen på bakad potatis med Skagen röra! Misstänker att det inte bjuds på det idag :)
8+0 idag vilket är en stor milstolpe för vid MA har alltid embryot dött tidigare, så det känns sköt att ha passerat det.
För några dagar sedan försvann mitt illamående nästan helt. Men igår kväll behövde jag plötsligt kräkas för första gången men nu mår jag bra igen. Lite konstigt..
Känns lite för tidigt för illamåendet att försvinna också, men den lilla verkar ju må bra där inne.
Jag tar också fortfarande lutinus för jag har inte vågar sluta pga blödningar. Men nu ska väl moderkakan börja producera progesteron också? Får se om jag vågar sluta..
God fortsättning!
Här gick julafton och juldagen ok men igår och idag har varit riktigt jobbigt. Varit sängliggande typ hela dagen och kämpar mot spyorna. Mår fruktansvärt illa nästan hela tiden men spyr aldrig utan får bara upp hulkningar. Jag ska till mvc på torsdag och får fråga efter något receptbelagt då för jag ska börja nytt jobb 9 januari och vill inte må så här då. Har för mig att jag ändå kunde fungera någorlunda normalt när jag var gravid med sonen men denna gång känns det värre.
Fy sjutton så dåligt jag mått det senaste dygnet. Sängliggande med kraftigt illamående, kräkts 3 ggr och allmänt slut.. Blev så desperat så jag ringde en akupunktör som jag vet har gått rykte och ska dit imorgon. Medicin funkade inte för mig sist men ska be mvc skriva ut något när jag ska dit imorgon. Någon som testat akupunktur i något sammanhang?
Nu har jag fått akupunkturbehandling två gånger för mitt illamående och det har verkligen blivit bättre. Fortfarande helt slut efter 3 dagars kräkningar och lite sömn men har kunnat äta lite igen vilket jag inte hade gjort sedan i måndags. Min akupunktör som också är barnmorska i grunden sa att just vecka 9-10 är värst då man håller på och bildar moderkakan och levern har svårt att bryta ner alla hormoner i kroppen. Vi får hoppas att det blir bättre för oss alla snart!
Jag mår också fruktansvärt dåligt. Vart hemma två dagar från jobbet då jag inte lyckas ta mig ur sängen, kräks varje morgon. Bokade ultraljud idag men fick inte förrän i v 14, känns väldigt sent? Inte direkt orolig men mest för att jag vill berätta så att folk förstår varför man beter sig som en jag vet inte vad...
Nytt ultraljud idag och hen mår bra! Växer så det knakar och fint hjärtslag och allt. Hoppas jag ska kunna känna mig lite lugnare nu. Är ju typ bara 1% missfallsrisk nu..
Sjeldan: Låter oerhört sent! Kan du ringa ngn annanstans och få en tid tidigare? Eller tjata lite? För mig har alla krämpor varit mycket lättare att bära dagarna efter ultraljud pga att det känts mer meningsfullt.
Gått in i v 12. Känns fantastiskt! Man slappnar av lite för varje "delsteg" fortfarande obotligt trött men en dag här å där börjar det komma lite energi. Illamåendet börjar lätta något.
Blödningar igen.. Vad är det frågan om? Sitter på gynakuten och hoppas på det bästa..
Tack det gick bra! Fostret, moderkakan och hinsäcken såg bra ut och de kan inte säga varför jag blöder. Däremot såg de eventuella förändringar på livmodertappen som ska kollas upp bättre nästa vecka.
Började blöda kraftigt igår igen men smärtor i magen och ryggen. Knappt sovit något i natt och då min sambo också är sjuk fick vi ringa ambulans i morse. Väl inne på sjukhuset blev jag undersökt och hjärtat slår inte längre.. Jag kommer bli inlagd och de ska göra ett ultraljud igen lite senare men allt tyder på att graviditeten har avstannat.
Fostret dött, ingen aktivitet.. Fått medicin nu som ska hjälpa kroppen att stöta ut fostret. Känner mig tom och helt slut psykiskt och fysiskt. Fy fan vad livet är orättvist.
Så fruktansvärt.. hur går det? Är du inskriven på sjukhuset eller hemma? Är din man med?
Du är på sjukhus så du behöver inte vara rädd! För annat än den psykiska smärtan egentligen för den gör ju fortfarande ont som fan..
Men du ska heller inte behöva ha ont. Så fort du får det minsta obekvämt så be om mer! Inte bara Ipren osv utan du kan då citadon och även intravenös morfin vid behov.
Jag känner verkligen med dig.. i september gjorde jag en abort efter att fostret dött. Jag fick också lov att vara själv för vi hade ingen barnvakt. Jag var också inskriven eftersom jag tidigare gjort en abort efter ofullständigt missfall och då fått värkstorm så ambulans fick komma och ge mig morfin.
Men på sjukhus ska du varken behöva vara rädd för blod eller smärta för båda ska dom kunna hjälpa dig med.
Jag hoppas verkligen att det ska gå så smidigt som möjligt för dig och se till att få vara sjukskriven ngn vecka eller så långt du behöver! Man kan behöva få bryta ihop och inte lämna sängen..