Anonym (Mamma) skrev 2016-12-06 09:08:12 följande:
De har annars en bra relation till sin pappa, farmor, farfar, faster. De bor halva tiden hos sin pappa och han bor ett stenkast från hela sin släkt. Jag anser dock att traditioner är en trygghet för barnen och att just julen är barnens högtid. Varför ska jag tillgodose pappans behov när barnen vill fira med mormor och morfar som vanligt (och dom de dessutom inte träffar så ofta...)
Men om hans jobb nu tillåter att han kan ha barnen även på jul och nyår så är det väl ett ypperligt tillfälle att skapa nya traditioner? Julen blir ju inte mindre barnens högtid för att de inte firar den med dig?
Jag tycker du ska tänka om, säga "självklart ska de få fira med dig nu när det inte funkat tidigare" och så föreslå att ni framöver har varannan jul om det går.
Att barnen för närvarande vill fira med mormor och morfar är ju för att de inte blivit informerade om att det i år kommer att vara på ett annat sätt :) Och att du/ni åker till mormor och morfar över nyår istället så det tar bara en vecka längre innan de får träffa dem.
Julen för dina bra blir precis så bra som du nu väljer att göra den - sälj in idén även om du själv inte tycker det känns kul för egen del och ge ungarna en härlig jul med sin pappa och hans släkt!
Jag förstår att det är tist att fira jul utan barnen, det är helt klart en nackdel om man lägger stor vikt vid den typen av traditioner. Men det GÅR att skapa nya traditioner, speciellt när barnen är så små som era barn är.