Jag känner med dig TS!
Jag levde en tid med en person som inte kunde kommunicera alls. Bland annat saknade jag sex, men det var en massa andra problem i relationen med. När jag försökte prata om det möttes jag av tystnad, uppgivenhet och ifrågasättande.
Utifrån dina kommentarer här vågar jag mig på en liten analys, som kanske är lite förhastad, men ändå ett försök.
Jag tycker inte att det låter som att bristen på sex är det huvudskliga problemet, bara symptomet. Ditt behov är främst av närhet, kärlek, uppskattning och tvåsamhet. Sex blir ett tydligt identifierbart symptom som du kan peka på, men när du skriver att du känner dig oälskad mm tror jag inte att allt skulle vara lyckligt rosenrött skimmer bara för att du fick knulla ett par gånger, utan att det handlar om mer och annat.
Det kan finnas massor av förklaringar. Han kanske är deprimerad, har sömnbrist, har mindre sexbehov etc. Även män kan drabbas av förlossningsdepressioner eller få en helt annan syn på partnern efter förlossning etc.
Mitt förslag är att du skapar en situation (lägger barnet, dukar upp schysst mat etc) och inleder ett ärligt samtal. Inte med fokus på sex, utan på kärlek och närhet.
"Jag är medveten om att jag har ett större behov av att kommunicera än vad du har och jag kan inte begära av dig att du ska prata på samma sätt som jag. Men jag kan inte heller leva såsom vi gör nu och därför föreslår jag att jag berättar för dig hur jag känner. Du behöver inte svara något nu.
Jag har ett stort behov av närhet och kärlek. När vi hade det [sådär fantastiskt som ni kanske hade] kände jag [såsom du kände]. Sedan [hur lång tid det nu är] har jag känt [så som du gör]. Jag vet inte vad det beror på. Det kanske är barnet, det kanske är förändringen i vår vardag, det kanske är jag som behandlar dig annorlunda, det kanske är dina känslor som förändrats.
Jag älskar dig. Det finns ingen annan jag vill leva med. Jag är oändligt lycklig över vårt barn och jag tror att vi kan bli underbara föräldrar.
Samtidigt mår jag just nu väldigt dåligt. Jag känner mig inte älskad och uppskattad. Jag vet att jag är ansvarig för min egen lycka och därför behöver jag ha en förändring. Om du inte älskar mig, om du inte åtrår mig, då vill jag veta det.
Jag behöver veta hur du känner. Jag hoppas att vi, som ett team, som livskamrater, kan ta oss igenom denna period och hitta till kärlek och trygghet och närhet igen. Jag vill förstå dig och jag vill att du försöker förstå mig.
Du kan välja om du vill prata om detta nu, eller imorgon, eller om du vill skriva ned dina tankar. Men om du väljer att aldrig prata om det då vill jag veta det."