Dålig sömn + ingen mat = desperat
All pepp till dig!
Kan känna igen en hel del av det du skriver! Har själv en viljestark, aktiv och nyfiken liten tös på 8.5 månad som är förtjust i att amma och som kan totalvägra mat.
Jag erbjuder henne mat vid frukost/lunch/middag och mellanmål och ammar fritt däremellan. Delar några saker som jag sett hos min tös kring maten, kanske kan nått vara till hjälp för er?
Min lilltös är som sagt nyfiken och testar ofta lite på skeden, är det gott kan hon mumsa vidare faller det inte i smaken kan hon totalvägra allt som kommer på skeden. Ibland ger jag en sked av något hon gillar och så kan hon acceptera några skedar av annan mat.
Lilltösen gillar sötsaker, banan och päron är favoriter. Ibland kan hon äta annat om det är iblandat i tillräckligt med banan/päron/annat gott.
Hon verkar gilla att pilla med mat själv. Mycket mosas mellan fingrarna och tappas på golvet, men vissa småbitar slinker faktiskt in i munnen och äts :) tex småbitar av sönderkokt fisk och blomkål eller smörgåsrån. Har en foodfeeder (tror jag det heter, typ siliconnapp som man stoppar mat i) och den gillar hon att sitta och utforska med.
Smörgåsrån överlag är en hit här hemma! Kul att äta småbitar själv och en av få saker hon sällan nekar. Rån med smör eller leverpastej äter hon gladeligen. Ibland "serverar" jag maten på rån, små bitar med puré på. Då kan hon äta samma mat som hon vägrar äta från sked.
Klämmisar verkar vara roligare än mat på sked. Jag har klämmispåsar som man kan fylla själv och vägrar hon äta från sked kan det ibland funka att ha precis samma mat om hon får äta den ur en klämmis.
Konsistens är viktigt om det är något som hon inte tycker är supergott. Banan tex kan hon äta små bitar av, mosat, finfördelat eller helt slätt från mixerstav. Äpple däremot vill hon bara äta om hon får "tugga" på en äppelbit.
Hon är nyfiken och sitter hon i mitt knä när jag äter vill hon gärna testa. Har ibland lagat mat som vi båda kan äta och lagt upp en portion var på min tallrik och serverar varannan bit till mig, varannan till henne. Funkar ibland.
Varierar mellan de olika sakerna för att behålla nyfikenheten. Men ibland totalvägrar hon allt. Gör mitt bästa för att försöka skapa en glädje och kravlöshet kring mat och ätande. Men visst känns det tröstlöst ibland när jag erbjudit ett gäng olika alternativ som dissats och det första lillfian gör när hon kommer ur matstolen är att krypa till hallen och försöka slicka på mina skor...
Oj va långt det här blev, hoppas att nått kan vara till hjälp :) Ni är långt ifrån att vara ensamma om att ha det kämpigt med mat och sömn!