• Tröttmamma84

Dålig sömn + ingen mat = desperat

Hej!

Jag har en dotter på 8,5 månader. Jag behöver all hjälp jag kan få när det gäller att bryta en dålig spiral vad gäller hennes mat och sömn. Jag inser att det vad gäller sömnen är av vikt att jag/vi lär henne att somna av sig själv, men jag vet inte hur jag/vi ska göra. Dottern är frisk och stark, snabb i huvudet och följer sina kurvor.

Min dotter har aldrig sovit bra/länge. Inte ens som nyfödd. Hon har haft problem med magen och fick medicin mot reflux vid fyra månaders ålder. Hon sover fortfarande oroligt på nätterna (somna 19 i sin säng, vakna 20, somna om, vakna 22, lyftas över till vår säng, somna om, vakna 01, somna om, vakna 03, somna om, uppstigning 04.45). Vi kommer liksom inte framåt med sömnen. På dagarna sover hon typ kl 08-10, någon timme vid lunch och ca 45 minuter på eftermiddagen innan kl 16. Hon somnar aldrig av sig själv utan endast i samband med amning eller i vagnen strax efter amning. Och på dagarna sover hon på mig/på amningskudden (lyfter jag över henne i sängen så är hon plötsligt klarvaken). Vid uppvaknandet klockan 20 så lyckas jag dock ofta sjunga henne till sömns. Vi har försökt gå ifrån nattamning genom att bara låta henne äta vid uppvaknandet klockan 22 och därefter 04.45. Däremellan får hon vatten om hon vill ha. Hon är oftast inte ledsen när hon vaknar på natten utan "stökar mest runt". Hon tar inte napp och kastar iväg snuttefiltar all världens väg.

Utöver sömnproblem så går det väldigt långsamt med att få henne att äta riktig mat istället för att amma. Vi har lyckats ersätta lunchamningen några gånger men vi är långt ifrån att gå ifrån amningen (som jag är rätt trött på vid det här laget). Vi har testat puréer av olika märken och slag, pannkaka, bröd, gröt, välling, korv, avokado, äpple, fil, banan, mjölkersättning, you name it. Ofta skakar hon bara på huvudet när skeden kommer och snörper åt munnen oavsett hur mycket vi hejar på och brummar som flygplan. Flaska tar hon inte alls men pipmugg kan funka ibland. Hon har fått smakprover sedan fyra månaders ålder och smakportioner sedan sex månaders ålder.

Vi funderar på att sluta helt och tvärt med amningen i jul när min sambo är hemma (så att vi kan hjälpas åt i det kaos som säkert kommer uppstå). Jag hade helst trappat ned långsamt för både min och dotterns skull men eftersom det går så segt med att få henne att äta annan mat så känns det inte realistiskt. Vi hoppas någonstans på att riktigt mat ska inverka positivt på hennes sömn...

Vad tror ni; är det dumt att sluta tvärt med amningen? Vore det smartare att sikta på att sluta amma dagtid? Att bara ersätta något enstaka mål känns som ett för litet steg för mig...

Tacksam för alla kloka tips/råd! Allt gott!

• Svar på tråden Dålig sömn + ingen mat = desperat
  • Sommar15

Jag hade börjat med att dra hennes dagssömn till två stycken och se hur natten blir då. En på förmiddagen och en på eftermiddagen, inte för sent. Superstrikt nattningsrutin samma tid samma sätt varje dag.

Erbjuda mat vid varje mål (frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kanske ett mål till innan läggdags) och amma efteråt. Prova samma rätt flera dagar i rad även om hon ratar, de kan behöva vänja sig.

Testa detta konsekvent i några veckor och se vad som händer! Kämpa på! Jag hade också ett barn som var (är) dålig på att sova, för vår del var strikt schema det som funkade bäst :)

• Tröttmamma84

Tack för svar och pepp! Det var behövligt idag! :)

Hur gammal är din sömnvägrare? Vi har kört en slags kvällsrutin ett tag (pyjamas, D-droppar, lugn lek i annat rum än där vi är om dagarna och därefter amning i tyst/mörkt rum). Börjar dock tänka att vi kanske har en mindre bra "rutin" i och med att läggtiden har varierat med någon halvtimme hit eller dit och i och med att man kanske inte ska leka med henne alls före läggning. De kvällar som hon har varit supergnällig och trött har vi dock tänkt att det är bättre att lägga henne tidigare än vårt tänkta klockslag. Och lugn lek har varit det enda alternativet eftersom hon är så intensiv och slår igen/tuggar på böcker så fort vi försöker läsa för henne... ???? Vad kör ni för rutin?

• Sommar15

Min är nu 15 mån och sover äntligen helt ok! Somnar mellan 19-20, sover till ca 06. Oftast ett uppvak men bara att stoppa i nappen, och senaste veckorna har hon faktiskt sovit några hela nätter också! :) Sover ca 1,5-2 h mellan 12-14 efter lunch. Vi la om från två naps till en kring ettårsåldern.

Läggningsrutinen är pyjamas, borsta tänder, läsa en bok i knät, dricka en flaska välling i sängen (sin egen) och sen sova. Numera somnar hon ganska ofta helt själv men länge behövde vi sitta intill sängen och klappa på henne, sjunga eller så. Hon har aldrig behövt skrika men varit väldigt svår att få ner i varv emellanåt så vi behövt hålla fast henne och buffat på rumpan för att hon inte ska resa sig och hoppa i sängen istället. Vi har kört samma rutin sen hon var riktigt liten (minus tandborstningen) eftersom hon drack ersättning. Så flaskan har liksom alltid funnits där, kanske gjort det lite enklare...

hon började sova bättre när hon var just 8-9 mån, tror det var rutinerna/schemat som började sätta sig. Började med mat/ersättning på ungefär samma tid varje dag när hon var ungefär 5 månader. Plus att hon lärde sig krypa och gjorde av med lite mer energi kanske så hon var tröttare. Innan sov hon sällan längre än 20-30 min på dagen och några timmar i sträck på natten.

Har varit rätt hysterisk med tiderna för mat o sömn just för att få in det, 5 min hit eller dit var typ maxvariationen :)

• Tröttmamma84

Känns skönt att veta att det finns hopp! Om man kör hårt med rutinerna alltså... du har gett oss ny energi att jobba på med en nap mindre om dagen, bok istället för lek på kvällen och bättre koll på klockan. Tack för all din hjälp! Så uppskattat ska du veta!

• Sommar15
    Tröttmamma84 skrev 2016-12-05 07:55:01 följande:

Känns skönt att veta att det finns hopp! Om man kör hårt med rutinerna alltså... du har gett oss ny energi att jobba på med en nap mindre om dagen, bok istället för lek på kvällen och bättre koll på klockan. Tack för all din hjälp! Så uppskattat ska du veta!

Så lite så :) rutiner passar kanske inte alla barn, och i början körde jag mycket på att "följa barnets rytm", men min dotter behövde verkligen någon som sa till henne när hon skulle äta och sova. Annars tror jag att hon lätt hade kunnat vara vaken flera dygn i sträck :)

Kämpa på!
  • flextree

All pepp till dig!

Kan känna igen en hel del av det du skriver! Har själv en viljestark, aktiv och nyfiken liten tös på 8.5 månad som är förtjust i att amma och som kan totalvägra mat.

Jag erbjuder henne mat vid frukost/lunch/middag och mellanmål och ammar fritt däremellan. Delar några saker som jag sett hos min tös kring maten, kanske kan nått vara till hjälp för er?

Min lilltös är som sagt nyfiken och testar ofta lite på skeden, är det gott kan hon mumsa vidare faller det inte i smaken kan hon totalvägra allt som kommer på skeden. Ibland ger jag en sked av något hon gillar och så kan hon acceptera några skedar av annan mat.

Lilltösen gillar sötsaker, banan och päron är favoriter. Ibland kan hon äta annat om det är iblandat i tillräckligt med banan/päron/annat gott.

Hon verkar gilla att pilla med mat själv. Mycket mosas mellan fingrarna och tappas på golvet, men vissa småbitar slinker faktiskt in i munnen och äts :) tex småbitar av sönderkokt fisk och blomkål eller smörgåsrån. Har en foodfeeder (tror jag det heter, typ siliconnapp som man stoppar mat i) och den gillar hon att sitta och utforska med.

Smörgåsrån överlag är en hit här hemma! Kul att äta småbitar själv och en av få saker hon sällan nekar. Rån med smör eller leverpastej äter hon gladeligen. Ibland "serverar" jag maten på rån, små bitar med puré på. Då kan hon äta samma mat som hon vägrar äta från sked.

Klämmisar verkar vara roligare än mat på sked. Jag har klämmispåsar som man kan fylla själv och vägrar hon äta från sked kan det ibland funka att ha precis samma mat om hon får äta den ur en klämmis.

Konsistens är viktigt om det är något som hon inte tycker är supergott. Banan tex kan hon äta små bitar av, mosat, finfördelat eller helt slätt från mixerstav. Äpple däremot vill hon bara äta om hon får "tugga" på en äppelbit.

Hon är nyfiken och sitter hon i mitt knä när jag äter vill hon gärna testa. Har ibland lagat mat som vi båda kan äta och lagt upp en portion var på min tallrik och serverar varannan bit till mig, varannan till henne. Funkar ibland.

Varierar mellan de olika sakerna för att behålla nyfikenheten. Men ibland totalvägrar hon allt. Gör mitt bästa för att försöka skapa en glädje och kravlöshet kring mat och ätande. Men visst känns det tröstlöst ibland när jag erbjudit ett gäng olika alternativ som dissats och det första lillfian gör när hon kommer ur matstolen är att krypa till hallen och försöka slicka på mina skor...

Oj va långt det här blev, hoppas att nått kan vara till hjälp :) Ni är långt ifrån att vara ensamma om att ha det kämpigt med mat och sömn!

• Tröttmamma84

Åh, fantastiskt med ännu mer hjälp! Tack! Jag hade inte ens koll på att det fanns något som hette foodfeeder men nu när jag har läst om dem så tror jag att de passar min "kan-själv-dam" perfekt. Tack för det tipset och alla andra kloka råd! Skönt att veta att det dessutom finns fler som har blivit med sko-slickare där ute... :)

Har ni några tips när det gäller att hjälpa mig att lära dotra att somna själv? Hon somnar ju i princip jämt ätandes. Jag tror att hon skulle kunna sova längre stunder om hon kunde somna om för egen maskin och utan hjälp i form av sång/mat/vattning etc. Men vet inte hur jag ska göra. När jag lägger ner henne i sin säng dagtid så går hon från att vara på väg att somna till klarvaken så fort som ryggen nuddar madrassen.

• flextree

Alltså det här med sömn blir jag inte klok på. Upplever att det går i vågor hos oss och att så mycket spelar in från dagens aktiviteter till tänder, mage och utvecklingsfaser.

Känner mycket väl igen det du skriver i att hålla i en trött eller ibland stensovande bebis som blir klarvaken så fort hon nuddar kudden. Så har hon alltid varit och måste sova tillräckligt djupt eller känna att man är nära, tex en hand på magen, för att hon inte ska vakna.

Vår dotter är väldans aktiv och nyfiken. Det jag upplever att hon behöver för att sova är hjälp att slappna av och närhet. Hon kan inte somna av sig själv så där har jag tyvärr inga tips. Ibland somnar hon vid amning, ibland i sele eller i vår säng om man stryker henne över kind/hår. Jag upplever att hon är i mycket större behov av närhet nu än för två-tre månader sedan. Då sov hon i sin säng, aldrig vår, men nu kan nätter se ut som du beskrev i trådstarten förutom att hon oftast sover till 7-8. Andra nätter somnar hon runt 20, ibland gråter hon till 1-3 ggr men somnar om så fort man lufter upp henne. Sover vidare till 2-3 då vi ammar, sover vidare till 5-6 då hon får komma till vår säng och vaknar vid 07.30-8. Men vi har även nätter som den du beskrev, och då vill hon "sova" i vår säng. Far runt som en propeller i sömnen och sparkar/rullar/kryper.

Dagsömnen varierar mellan 30min-2timmar 2-3 ggr/dag. För vår del upplever jag inte att hon sover sämre på nätterna om hon sovit bra på dagen, utan snarare att hon sover dåligt på natten om hon inte kunnat komma till ro och sova ut på dagen. Kanske är det samma (typ tänder) som stör såväl natt som dagsömnen då.

Vi har inte superstrika rutiner, när vi testat det upplever jag inte att det fungerat bättre för henne eller för oss. Och att försöka lägga henne när hon är pigg är ingen idé. Men hon signalerar oftast att hon börjar bli trött vid 19-19.30.

Önskar att jag hade tips kring sovandet! Eller att det fanns en universallösning som funkade för alla barn och i alla familjer. Men hejja er! Övertygad om att ni kommer ni hitta det som funkar för er! Tillslut :)

Svar på tråden Dålig sömn + ingen mat = desperat