Dålig sömn + ingen mat = desperat
Hej!
Jag har en dotter på 8,5 månader. Jag behöver all hjälp jag kan få när det gäller att bryta en dålig spiral vad gäller hennes mat och sömn. Jag inser att det vad gäller sömnen är av vikt att jag/vi lär henne att somna av sig själv, men jag vet inte hur jag/vi ska göra. Dottern är frisk och stark, snabb i huvudet och följer sina kurvor.
Min dotter har aldrig sovit bra/länge. Inte ens som nyfödd. Hon har haft problem med magen och fick medicin mot reflux vid fyra månaders ålder. Hon sover fortfarande oroligt på nätterna (somna 19 i sin säng, vakna 20, somna om, vakna 22, lyftas över till vår säng, somna om, vakna 01, somna om, vakna 03, somna om, uppstigning 04.45). Vi kommer liksom inte framåt med sömnen. På dagarna sover hon typ kl 08-10, någon timme vid lunch och ca 45 minuter på eftermiddagen innan kl 16. Hon somnar aldrig av sig själv utan endast i samband med amning eller i vagnen strax efter amning. Och på dagarna sover hon på mig/på amningskudden (lyfter jag över henne i sängen så är hon plötsligt klarvaken). Vid uppvaknandet klockan 20 så lyckas jag dock ofta sjunga henne till sömns. Vi har försökt gå ifrån nattamning genom att bara låta henne äta vid uppvaknandet klockan 22 och därefter 04.45. Däremellan får hon vatten om hon vill ha. Hon är oftast inte ledsen när hon vaknar på natten utan "stökar mest runt". Hon tar inte napp och kastar iväg snuttefiltar all världens väg.
Utöver sömnproblem så går det väldigt långsamt med att få henne att äta riktig mat istället för att amma. Vi har lyckats ersätta lunchamningen några gånger men vi är långt ifrån att gå ifrån amningen (som jag är rätt trött på vid det här laget). Vi har testat puréer av olika märken och slag, pannkaka, bröd, gröt, välling, korv, avokado, äpple, fil, banan, mjölkersättning, you name it. Ofta skakar hon bara på huvudet när skeden kommer och snörper åt munnen oavsett hur mycket vi hejar på och brummar som flygplan. Flaska tar hon inte alls men pipmugg kan funka ibland. Hon har fått smakprover sedan fyra månaders ålder och smakportioner sedan sex månaders ålder.
Vi funderar på att sluta helt och tvärt med amningen i jul när min sambo är hemma (så att vi kan hjälpas åt i det kaos som säkert kommer uppstå). Jag hade helst trappat ned långsamt för både min och dotterns skull men eftersom det går så segt med att få henne att äta annan mat så känns det inte realistiskt. Vi hoppas någonstans på att riktigt mat ska inverka positivt på hennes sömn...
Vad tror ni; är det dumt att sluta tvärt med amningen? Vore det smartare att sikta på att sluta amma dagtid? Att bara ersätta något enstaka mål känns som ett för litet steg för mig...
Tacksam för alla kloka tips/råd! Allt gott!