• Sommar15

Dålig sömn + ingen mat = desperat

Jag hade börjat med att dra hennes dagssömn till två stycken och se hur natten blir då. En på förmiddagen och en på eftermiddagen, inte för sent. Superstrikt nattningsrutin samma tid samma sätt varje dag.

Erbjuda mat vid varje mål (frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kanske ett mål till innan läggdags) och amma efteråt. Prova samma rätt flera dagar i rad även om hon ratar, de kan behöva vänja sig.

Testa detta konsekvent i några veckor och se vad som händer! Kämpa på! Jag hade också ett barn som var (är) dålig på att sova, för vår del var strikt schema det som funkade bäst :)

• Sommar15

Min är nu 15 mån och sover äntligen helt ok! Somnar mellan 19-20, sover till ca 06. Oftast ett uppvak men bara att stoppa i nappen, och senaste veckorna har hon faktiskt sovit några hela nätter också! :) Sover ca 1,5-2 h mellan 12-14 efter lunch. Vi la om från två naps till en kring ettårsåldern.

Läggningsrutinen är pyjamas, borsta tänder, läsa en bok i knät, dricka en flaska välling i sängen (sin egen) och sen sova. Numera somnar hon ganska ofta helt själv men länge behövde vi sitta intill sängen och klappa på henne, sjunga eller så. Hon har aldrig behövt skrika men varit väldigt svår att få ner i varv emellanåt så vi behövt hålla fast henne och buffat på rumpan för att hon inte ska resa sig och hoppa i sängen istället. Vi har kört samma rutin sen hon var riktigt liten (minus tandborstningen) eftersom hon drack ersättning. Så flaskan har liksom alltid funnits där, kanske gjort det lite enklare...

hon började sova bättre när hon var just 8-9 mån, tror det var rutinerna/schemat som började sätta sig. Började med mat/ersättning på ungefär samma tid varje dag när hon var ungefär 5 månader. Plus att hon lärde sig krypa och gjorde av med lite mer energi kanske så hon var tröttare. Innan sov hon sällan längre än 20-30 min på dagen och några timmar i sträck på natten.

Har varit rätt hysterisk med tiderna för mat o sömn just för att få in det, 5 min hit eller dit var typ maxvariationen :)

• Sommar15
    Tröttmamma84 skrev 2016-12-05 07:55:01 följande:

Känns skönt att veta att det finns hopp! Om man kör hårt med rutinerna alltså... du har gett oss ny energi att jobba på med en nap mindre om dagen, bok istället för lek på kvällen och bättre koll på klockan. Tack för all din hjälp! Så uppskattat ska du veta!

Så lite så :) rutiner passar kanske inte alla barn, och i början körde jag mycket på att "följa barnets rytm", men min dotter behövde verkligen någon som sa till henne när hon skulle äta och sova. Annars tror jag att hon lätt hade kunnat vara vaken flera dygn i sträck :)

Kämpa på!
Svar på tråden Dålig sömn + ingen mat = desperat