Inlägg från: Hannananana |Visa alla inlägg
  • Hannananana

Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?

Jobbar inom utbildning och vad jag kan se på olik arbetsplatser och i olika kommuner så beror de på att de högsta cheferna som beslutar inte har rätt utbildning, de är politiker (vilket på landsbygden ofta inte krävt någon hög utbildning utan istället många år inom kommunen). De har ingen aning om hur det funkar. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja bli rektor för cheferna över rektorn tar de avgörande besluten som ofta gör se omöjligt för rektorn att göra ett bra jobb. Nej jag vill hellre ha någon högutbildad inom utbildningsvetenskap än en 60årig Eva-Lena som jobbat på kommunhuset i 45år som utbildningschef.

• Hannananana
    Anonym (husmusen) skrev 2016-12-04 13:49:30 följande:

Jag kanske tolkat dig fel men man ska inte behöva ha en hög utbildning för att verka som politiker, det motverkar politikens syfte i sig självt. Problemet är snarare utbredd vänskapskorruption och tjänstemannastyre. I sig ser inte jag något problem med toppchefer som saknar utbildning inom området utan att man valt fel person på fel plats på grund av vänskapskorruptionen!

Okej det är bara min åsikt. Jag vill att min chef ska vara insatt i forskning och vetenskap och ta beslut utifrån hur man forskat fram att saker fungerar eller inte fungerar. Om man vet hur faktorer påverkar lärande m.m är jag rätt säker på att man tänker annorlunda i vad man investerar i och ej.
Svar på tråden Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?