Inlägg från: Anonym (husmusen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (husmusen)

Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?

En anledning är att korruptionen är omfattande på kommunal nivå. Korruption innebär,  förutom det uppenbara, mer subtila saker som att bara anställa vänner, hålla varandra om ryggen etc.

En annan orsak är för att man betalar de pengar som vettiga chefer kräver i lön.

Sist men inte minst anställer man vilka chefer som helst för att man rent ut sagt struntar i arbetsmiljön. Det spelar ingen roll hur många underordnade som lider - det finns alltid 1000 andra att anställa...

• Anonym (husmusen)
    Anonym (S) skrev 2016-12-03 22:50:47 följande:
    Cheferna gör sitt bästa.
    Det är en sanning med otroligt stor modifikation. En del gör sitt bästa, andra står bara ut medan det faktiskt FINNS en grupp chefer som verkligen njuter av att göra livet surt för andra.

Alternativt att de är så empatiskt störda att de inte fattar bättre än att jävlas med andra. Men åter faller då skuggan på deras chefer, har de verkligen gjort sitt bästa? Knappast!
  • Anonym (husmusen)
    Anonym (lycke) skrev 2016-12-04 12:22:31 följande:
    Därför att chefer inom vården i allmänhet saknar ledarskapsutbildning och -erfarenhet samt strategisk och ekonomisk kompetens. Det säger sig själv att en utbildad personalvetare är bättre lämpad för rekrytering, rehabilitering och andra personalfrågor än en undersköterska. Och att en ekonom är bättre på att organisera arbetet och lägga upp en budget än en arbetsterapeut.
    Det blir gärna en övertro på formell kompetens därför att det oftast kräver en hel del områdeskompetens för att kunna leda arbetet på ett bra sätt. Dvs en undersköterska är oftast en bättre chef än en personalvetare eller ekonom. Många gånger blir det helt misslyckat att låta personalvetare stå för rekrytering utan det är mycket bättre att chefer och kollegor gör det.
  • Anonym (husmusen)
    Hannananana skrev 2016-12-04 13:38:03 följande:
    Jobbar inom utbildning och vad jag kan se på olik arbetsplatser och i olika kommuner så beror de på att de högsta cheferna som beslutar inte har rätt utbildning, de är politiker (vilket på landsbygden ofta inte krävt någon hög utbildning utan istället många år inom kommunen). De har ingen aning om hur det funkar. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja bli rektor för cheferna över rektorn tar de avgörande besluten som ofta gör se omöjligt för rektorn att göra ett bra jobb. Nej jag vill hellre ha någon högutbildad inom utbildningsvetenskap än en 60årig Eva-Lena som jobbat på kommunhuset i 45år som utbildningschef.
    Jag kanske tolkat dig fel men man ska inte behöva ha en hög utbildning för att verka som politiker, det motverkar politikens syfte i sig självt. Problemet är snarare utbredd vänskapskorruption och tjänstemannastyre. I sig ser inte jag något problem med toppchefer som saknar utbildning inom området utan att man valt fel person på fel plats på grund av vänskapskorruptionen!
  • Anonym (husmusen)
    Hannananana skrev 2016-12-04 14:02:38 följande:
    Okej det är bara min åsikt. Jag vill att min chef ska vara insatt i forskning och vetenskap och ta beslut utifrån hur man forskat fram att saker fungerar eller inte fungerar. Om man vet hur faktorer påverkar lärande m.m är jag rätt säker på att man tänker annorlunda i vad man investerar i och ej.
    Och jag har min. Glad
    Jag tror att vi har mycket olika erfarenheter av chefsskap och bygger våra respektive åsikter på det!
Svar på tråden Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?