Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?

Jag har tidigare arbetat som enhetschef inom vård och omsorg. Jag hade ca 60 medarbetare + ca 30 timvikarier. Min lön var för ca två år sedan 27.000 kr. Jag hade inte mandat att påverka de brister jag såg (t ex inom arbetsmiljö). På papper arbetade jag 40h/vecka, men skulle enligt min chef alltid ha jobbmobilen på, eftersom min personal kanske behövde mig. Jourersättning utgick givetvis inte. Jag hann inte med utvecklingsarbetet, eftersom jag bara släckte bränder hela tiden (t ex lösa akuta luckor i bemanningen).

Jag tröttnade på att kraven inte mötte mandatet, och på att aldrig känna mig ledig. Jag upplevde även att jag gjorde arbetsuppgifter som kunde lagts över på någon annan funktion (t ex bemanning), men den typen av funktion fanns inte i min kommun. Jag var den sjunde chefen min personal hade haft på fyra år. Jag var den som ändå stannade längst (ca 2 år).

Och för att koppla mer till ts: Jag tror det finns lika många dåliga chefer, som det finns dåliga medarbetare.

Svar på tråden Varför verkar alla chefer inom vård, skola och omsorg vara så dåliga?