Sen abort?
Kämpar emot vad för något, en sen abort är ett framkallat missfall och innehåller inga moment som går att kämpa emot.
Kämpar emot vad för något, en sen abort är ett framkallat missfall och innehåller inga moment som går att kämpa emot.
Nja, ibland startas det i 21+6 men det kan ta lång tid innan man lyckas få ut barnet. Ibland har man felbedömt åldern på barnet, så det är äldre när aborten inleds. Gå in och läs i länken som någon postade tidigare.
Ännu sämre sakkunnig, skandaljournalistik, det blir bara bättre och bättre! Om Dagen och Expressen är de enda som tar in artikeln, så beror det nog inte på att den är sann, utan pga att hittepå säljer lösnummer. Och alltid är det väl någon lättpåverkad individ som kan värvas för SAKEN. Det står ju i TIDNINGEN, då måste det ju vara SANT!!!
50% av alla kvinnor får någon form av skada efter förlossning somliga får stora skador, finns ingen kvinna som är beredd att riskera skador för ett barn de inte vill eller tänker ta hand om. Finns heller ingen garanti för att den oönskade graviditeten blir okomplicerad och inte slutar med kejsarsnitt.
På vilket sätt är det farligare att genomgå en sen abort än att gå genom en hel graviditet och genomfå en förlossning?
Det kommer alltid upp så fruktansvärt märkliga och dåliga argument i dessa diskussioner... Att prata om hur "lätt" det är att få en abort gör inte så mycket nytta kan jag tycka, speciellt inte om inte pratar om hur stor andel det faktiskt är överlag. 93% av alla aborter utförs innan v.12. 98.5% av alla aborter i Sverige utförs efter v.18. Detta vi diskuterar, aborter som behöver tillstånd, handlar alltså om 2.5% av alla aborter till att börja med.
2015 t.ex. så fick nästan 67% av de som ansökte om abort efter v.18 tillstånd till det, de utgör alltså de där 2.5% av alla aborter. 67% blev godkända. Av de som fick tillstånd var 32% pga sociala problem, 67% pga fosterskada/kromosomavvikelse, och några få för psykisk eller kroppslig sjukdom. Förstår ni att de som söker och får tillstånd till abort pga sociala problem tillhör 0.8% av alla aborter som utförs. 0.8%.
Sen om vi ska sitta och diskutera hur "lätt" det var att få godkänt så blir det så sjukt på något sätt. Till att börja med, ansöker du om en så sen abort så är det nog troligast av allt att du verkligen inte visste om att du var gravid innan. Tror ingen frivilligt väntar till så sent som möjligt, ju snabbare desto mindre komplikationer. Men iallafall, av de som ansökte om tillstånd till abort efter v.18 och hade sociala problem som orsak, så fick ca 84.5% godkänt. Så om ni vill sitta och diskutera hur "lätt" det är att göra abort efter v.18 utan "någon riktigt anledning" så önskar jag att ni tänker om. De som får tillstånd pga sociala problem tillhör 0.8% av alla aborter, så det rör sig om relativt få människor. Lägg sedan till att inte ens alla av de som söker får godkänt. Alltså är det inte särskilt lätt.
Ja eftersom man måste dra gränsen någonstans så tycker jag att den ska vara en rejäl bit ifrån 23 veckor då det finns en chans att rädda. Tycker vecka 18 är för sent så jag såg som jag skrivit innan. 12 veckor.
30% av graviditeter slutar i missfall och jag har då inte hittat några uppgifter om att det är skadligare för kroppen med en graviditet som slutar före fullgången tid än en som fortgår.
Detta får mig att gråta. Tycker det är fruktansvärt. Vid en viss gräns måste väl dessa stackars foster få någon sorts rättigheter.
Kroppen vill göra sig av med fostret vid en sen graviditet, de medicinska preparaten stoppar de hormoner som ska till för att graviditeten ska fortgå samt sätter igång förlossning så kroppen tror att det är dags att avsluta graviditeten.