• Anonym (----)

Anhörigadoption -Vad krävs?

Om jag minns rätt så måste ni vara gifta (om du tänker att din nuvarande man ska adoptera).
    Det krävs biologiska pappans underskrift.

• Anonym (----)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 11:32:47 följande:
    Det är dom tyvärr inte än på många år, dom är 10 och 12 år gamla.
    Tycker du ska ringa familjerätten. De kan sånt där.
  • Anonym (----)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 16:00:44 följande:
    Han är frånvarande i långa perioder, kan höra av sig med alltifrån 8 månader till 1,5 år men ingenting alls däremellan och vill plötsligt ha helgumgänge efter så lång tid. Sen så får jag alltid skulden för att inte jag hört av mig till honom heller. Barnen känner sig svikna och säger att dom inte känner honom längre och inte vill dit. Det yngsta barnets har Asperger och Adhd och han vet ingenting om hur hen fungerar och har vägrat att följa med till läkarna etc.

När jag flera gånger föreslagit Fr så slingrar han sig och försvinner igen.
    Känner igen det där från mina barns far. Men han var borta fem år i taget. Nu har han flyttat så han är 6 mil från oss istället för 60 mil. Inte ens ett telefonsamtal. Och nu är det 10 år sen sist. Barnen är vuxna sedan länge och skiter i honom. Själv har jag alltid hållit dörren öppen. Det är vad du också ska göra. Hålla dörren öppen. I övrigt är det hans egen sak att ta kontakt med barnen. Eller de med honom. Han kan inte lägga det på dig! Och det är HANS sak att hålla kontakt med barnen. Sen när de är vuxna så går det åt båda håll. Men så länge barnen inte är stora nog så är det upp till honom.
  • Anonym (----)

Tyvärr är det så att man inte kan tvinga en förälder till umgänge. Trist men sant. Men att det kan göra så att han förlorar rätten till sina barn tror jag inte. Hur det än är så är han biologisk pappa. Och skriver han inte på, så är det lönlöst tyvärr.

Jag tycker du skall ringa Familjerätten och diskutera med dom, men tvivlar starkt på att du kan finna laga rätt att din man kan adoptera mot den biologiska pappans vilja.

Svar på tråden Anhörigadoption -Vad krävs?