• Anonym (Mamma)

Anhörigadoption -Vad krävs?

Vad krävs för att min man ska kunna genomföra en närståendeadoption av mina barn där deras biologiska pappa är i livet men inte engagerar sig???

• Svar på tråden Anhörigadoption -Vad krävs?
  • Anonym (----)

Om jag minns rätt så måste ni vara gifta (om du tänker att din nuvarande man ska adoptera).
    Det krävs biologiska pappans underskrift.

• Långbenopluto

Ni ska vara gifta och bio-pappan ska godkänna adoptionen.

I vissa fall kan adoptionen genomföras trots pappans nekande, men det är sällsynt.

• Anonym (Mamma)

Vi är gifta och har gemensamma barn också.

Vilka omständigheter ska finnas för att bio-pappans underskrift inte ska krävas?

• Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2016-11-30 11:25:50 följande:

Är barnen myndiga krävs inget ok från pappan.

Det är dom tyvärr inte än på många år, dom är 10 och 12 år gamla.
  • Anonym (----)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 11:32:47 följande:
    Tycker du ska ringa familjerätten. De kan sånt där.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (----) skrev 2016-11-30 11:34:05 följande:

Tycker du ska ringa familjerätten. De kan sånt där.

Tack jag ska göra det.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 11:32:47 följande:
    Varför vill ni adoptera? Går det att lösa på annat sätt?

Är pappan ovillig krävs det rätt mycket för en adoption. Han ska tex vara väldigt frånvarande, bo i annat land utan kontakt.

Ett sätt att sälja in det hos pappan är att han då slipper betala underhåll och eventuella andra barn kan ärva till 100%.

• Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2016-11-30 11:40:03 följande:

Varför vill ni adoptera? Går det att lösa på annat sätt?

Är pappan ovillig krävs det rätt mycket för en adoption. Han ska tex vara väldigt frånvarande, bo i annat land utan kontakt.

Ett sätt att sälja in det hos pappan är att han då slipper betala underhåll och eventuella andra barn kan ärva till 100%.

Han är frånvarande i långa perioder, kan höra av sig med alltifrån 8 månader till 1,5 år men ingenting alls däremellan och vill plötsligt ha helgumgänge efter så lång tid. Sen så får jag alltid skulden för att inte jag hört av mig till honom heller. Barnen känner sig svikna och säger att dom inte känner honom längre och inte vill dit. Det yngsta barnets har Asperger och Adhd och han vet ingenting om hur hen fungerar och har vägrat att följa med till läkarna etc.

När jag flera gånger föreslagit Fr så slingrar han sig och försvinner igen.
  • neverpreggo
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 16:00:44 följande:
    Han är frånvarande i långa perioder, kan höra av sig med alltifrån 8 månader till 1,5 år men ingenting alls däremellan och vill plötsligt ha helgumgänge efter så lång tid. Sen så får jag alltid skulden för att inte jag hört av mig till honom heller. Barnen känner sig svikna och säger att dom inte känner honom längre och inte vill dit. Det yngsta barnets har Asperger och Adhd och han vet ingenting om hur hen fungerar och har vägrat att följa med till läkarna etc.

När jag flera gånger föreslagit Fr så slingrar han sig och försvinner igen.
    Det låter inte direkt som att han skulle vilja avsäga sig föräldraskapet?
Svar på tråden Anhörigadoption -Vad krävs?