Anhörigadoption -Vad krävs?
Vad krävs för att min man ska kunna genomföra en närståendeadoption av mina barn där deras biologiska pappa är i livet men inte engagerar sig???
Vad krävs för att min man ska kunna genomföra en närståendeadoption av mina barn där deras biologiska pappa är i livet men inte engagerar sig???
Vi är gifta och har gemensamma barn också.
Vilka omständigheter ska finnas för att bio-pappans underskrift inte ska krävas?
Är barnen myndiga krävs inget ok från pappan.
Tycker du ska ringa familjerätten. De kan sånt där.
Varför vill ni adoptera? Går det att lösa på annat sätt?
Är pappan ovillig krävs det rätt mycket för en adoption. Han ska tex vara väldigt frånvarande, bo i annat land utan kontakt.
Ett sätt att sälja in det hos pappan är att han då slipper betala underhåll och eventuella andra barn kan ärva till 100%.
Det känns som om han gör detta mycket för att skada. Han påstår att han vill träffa dom i snitt 1-2 ggr/år (fast nu vill ju inte barnen det) och då är han så himla på och anklande mot mig som inte hört av mig till honom. Sen som sagt så fort jag nämner Fr så försvinner han igen lika snabbt som han dök upp. Det var två år sedan som jag och barnen träffade hon och barnen har inte heller pratat med honom sedan dess. Det är för tragiskt!
Och läkarna som säger att det är av största vikt att mitt barn har en trygg och stabil vardag...
Hur skulle en adoption hjälpa?
Hur skulle en adoption hjälpa?
Kommer någonting kring pappan bli.bättte?
Din nuvarande sambo är väl redan i praktiken pappa åt barnen?
Kan förstå att ni vill skydda barnen om du skulle dö.
Ni kommer tappa underhåll om kanske drygt 20 000 kr per år.
Men det skadar inte att försöka. Ett tips är att göra klart för pappan att han kommer undan underhållet om han accepterar.
Det låter inte direkt som att han skulle vilja avsäga sig föräldraskapet?
Läste på Lawline att om man har ensam vårdnad så behövs inte den andra förälderns medgivande så alltså så kan vi/min man ansöka om närståendeadoption. Det står att den biologiska föräldern har rätt att bli hörd i frågan men inte har något veto.
Min fråga är då vad han ska säga? Att han VERKLIGEN VILL ha en relation till sin barn men inte självmant kan höra av sig till dom, inte ens när dom fyller år, inte svarar när jag försöker att nå honom, vägrar att gå med på att gå till Familjerätten för att få någon rätsida på "umgängesbiten", inte bryr sig om att delta/engagera sig i sitt barns diagnoser/medicin/läkarkontakter. Han VILL träffa dom och vara en del i deras liv men gör inte ett skvatt för att det ska bli så!!!
Ska han skylla på mig för att inte jag jagat honom och för att inte jag tvingat barnen att åka dit (mot sin vilja dessutom) när han inte själv ens kan förklara vart han hållit hus!??
Han lägger inte två strån i kors för att det ens ska se ut som om han bryr sig.
Han kan t ex säga att han tänker förbättra sig och accepter möte med FR. Om han sen gör det och börjar ha umgänge under adoptionsprocessen kan det bli svårt att få igen en adoption.
Att han inte har veto innebär inte att adoptionen går igen oavsett vad han säger.
Men ta en kontakt med FR och påbörja processen. Det kommer ta lite tid och energi.