• Kjell2

Anhörigadoption -Vad krävs?

Är barnen myndiga krävs inget ok från pappan.

• Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 11:32:47 följande:
    Det är dom tyvärr inte än på många år, dom är 10 och 12 år gamla.
    Varför vill ni adoptera? Går det att lösa på annat sätt?

Är pappan ovillig krävs det rätt mycket för en adoption. Han ska tex vara väldigt frånvarande, bo i annat land utan kontakt.

Ett sätt att sälja in det hos pappan är att han då slipper betala underhåll och eventuella andra barn kan ärva till 100%.

• Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 17:53:25 följande:

Det känns som om han gör detta mycket för att skada. Han påstår att han vill träffa dom i snitt 1-2 ggr/år (fast nu vill ju inte barnen det) och då är han så himla på och anklande mot mig som inte hört av mig till honom. Sen som sagt så fort jag nämner Fr så försvinner han igen lika snabbt som han dök upp. Det var två år sedan som jag och barnen träffade hon och barnen har inte heller pratat med honom sedan dess. Det är för tragiskt!

Och läkarna som säger att det är av största vikt att mitt barn har en trygg och stabil vardag...

Hur skulle en adoption hjälpa?
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-30 18:36:01 följande:

Som en motfråga till dig då. Hur skulle det inte kunna hjälp?

Som det är nu så känns det bara som att han dyker upp för att kolla oss och inte ens det. Sista gången jag pratade med honom så frågade han inte ens hur det var med barnen utan sa bara att han tyckte att det var länge sen. Jodå, två år är ju det...

Kommer någonting kring pappan bli.bättte?

Din nuvarande sambo är väl redan i praktiken pappa åt barnen?

Kan förstå att ni vill skydda barnen om du skulle dö.

Ni kommer tappa underhåll om kanske drygt 20 000 kr per år.

Men det skadar inte att försöka. Ett tips är att göra klart för pappan att han kommer undan underhållet om han accepterar.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-02 08:18:20 följande:

Läste på Lawline att om man har ensam vårdnad så behövs inte den andra förälderns medgivande så alltså så kan vi/min man ansöka om närståendeadoption. Det står att den biologiska föräldern har rätt att bli hörd i frågan men inte har något veto.

Min fråga är då vad han ska säga? Att han VERKLIGEN VILL ha en relation till sin barn men inte självmant kan höra av sig till dom, inte ens när dom fyller år, inte svarar när jag försöker att nå honom, vägrar att gå med på att gå till Familjerätten för att få någon rätsida på "umgängesbiten", inte bryr sig om att delta/engagera sig i sitt barns diagnoser/medicin/läkarkontakter. Han VILL träffa dom och vara en del i deras liv men gör inte ett skvatt för att det ska bli så!!!

Ska han skylla på mig för att inte jag jagat honom och för att inte jag tvingat barnen att åka dit (mot sin vilja dessutom) när han inte själv ens kan förklara vart han hållit hus!??

Han kan t ex säga att han tänker förbättra sig och accepter möte med FR. Om han sen gör det och börjar ha umgänge under adoptionsprocessen kan det bli svårt att få igen en adoption.

Att han inte har veto innebär inte att adoptionen går igen oavsett vad han säger.

Men ta en kontakt med FR och påbörja processen. Det kommer ta lite tid och energi.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-02 09:14:49 följande:

Ha, han som bara gått med på att gå till Familjerätten vid ett enda tillfälle och det var flera år sedan och enbart för att det gynnade honom själv. Det var när han gick med på att ge mig ensam vårdnad så att han skulle slippa att bli inblandad i alla läkar -och skolkontakter kring vår yngsta för det skötte ju jag enligt honom så himla bra på egna hand! Kan tilläggas att han blir bor 20 min bort så det finns inga ursäkter att ta till om att han har långt att köra. Ha, snacka om att känna ansvar och vilja att dela lika på föräldraskapet.

Eller så ska man kanske bara skita i allt vad adoption heter för ett tag och därtill få en ännu större anledning/mer tyngd till en adoption när umgänget drar ut ännu mer på tiden. Jag kanske bara ska fortsätta att punga honom på pengar varje månad för på något sätt så måste det efter några år kännas för jäkligt att gå och betala till några som man aldrig träffar (eftersom man inte själv vill komma till en uppgörelsen i Fr och mittkrav är nu efter så lång tid att vi träffas där). Kanske blir det lättare med tiden att få en adoption att gå igenom då också om han fortsätter att dra sig undan och inte vill gå med på något samarbetssamtal?

Är det tryggheten ni söker om du skulle dö bör ni inte vänta.

Som jag skrev tidigare, en öppning för att få honom att acceptera en adoption kan vara att förklara att han i så fall slipper underhåll.

Om pappan vill förhindra eller förhala en adoption, t ex för att jäklas, och är smart har han goda möjligheter att lyckas.
Svar på tråden Anhörigadoption -Vad krävs?