Inlägg från: WhatDoYouWant |Visa alla inlägg
  • WhatDoYouWant

Vad ska jag göra med min pappa?

Hej TS,

Oj vad jobbigt du har haft det och vad starkt av dig att försöka hålla dig lugn och sansad. Bra att du försöker bete dig som en vuxen, någon måste ju göra det!

Jag är ledsen för din skull att du haft det som du haft, men glad om det hjälpte att skriva av dig. Det var verkligen mycket du behövde få ur dig.

Är lite för sent just nu att skriva mer, tänker på framför allt två saker:

1) Du skrev att du vill förändra din pappa/att han ska förändras. Jag förstår att du vill det, men du vet egentligen att man inte kan förändra någon som inte vill förändras, va? Och även om de säger att de ska ändra sig, så betyder det inte att de kan göra det på egen hand. Även med stöd så är det svårt. Att ändra sig eller sitt beteende kräver att man AKTIVT jobbar med det, det är väldig ansträngande och kostar energi -något inte allaorkar/prioriterar/har förmåga att göra. (Tänker på att din pappa alltidär trött).

2) Du kommer inte kunna gå vidare förrän du släppt det som varit. Verkligen släppt det. Trots att det är en hel livstid. Fokusera framåt, vad du kan göra åt situationer som uppstår. Och om något irriterar dig angående din pappa så är det dagens, max veckans, "oförrätter" som han gjort som du bör tänka på, inte dra paralleller till alla andra tusen gånger haan gjort samma/liknande sak under historisk tid. För din egen skull. Vet att det är lättare sagt än gjort, men när minnen dyker upp - att AKTIVT göra något annat som gör att du inte fastnar i ältandet. Kan återkomma med tips om du vill.

Frågan är om du är redo att gå vidare, oavsett hur.

Ta hand om dig!
Svar på tråden Vad ska jag göra med min pappa?