• I  väntan

IVF december 2016

Hej! Startar en tråd för alla som kommer göra IVF i december 2016. Någon som vill följas åt och stötta/peppa varandra? :) 

Lite kort om min bakgrund: Jag är 29 år och min man är 32. Vi har försökt bli gravida i snart två år och inga fel har hittats på oss. Vi har testat Letrozol i fem månader och ska nu påbörja IVF. Jag kommer köra kort protokoll och börjar med Gonal-F imorgon kväll... Äggplock preliminärt v. 50.

Hoppas på den bästa julklappen till jul - ett plus! :)

Fler??

• Svar på tråden IVF december 2016
  • I  väntan
    mabs skrev 2016-12-06 19:33:15 följande:

Hej! Här är en till som kommer ha IVF nu i december :) 

Lite kort om oss:

Jag och min man har försökt i över ett år. Jag är 27 och han 29. Började vår utredning i maj då vi fick träffa den mest underbara läkaren någonsin. Man hittade inga "fel" på varken mig eller min man så nu kör jag på det långa protokollet och hoppas på det bästa nu till jul. 

Har börjat med Synarela sen ett par veckor tillbaka och sprutar med Menopur sen förra veckan. På fredag ska jag träffa min läkare och se hur det blir.

Spännande att ni också ska köra nu i december. Är det din första IVF? Vilken klinik ska ni till? 

Vad spännande mabs! Har de sagt något om när ni preliminärt kommer få ha äggplock? Har det gått bra med alla sprutor och så? Hur mådde du av nedregleringen?

Ja, detta är vår första IVF så man är rätt spänd!
    Jag fick köra korta protokollet pga att jag riskerar att bli överstimulerad. Jag var och gjorde första ultraljudet i måndags och då var det tio äggblåsor på ca 10 mm. Han tyckte att det såg jättebra ut och ska göra ett nytt ultraljud på torsdag. 

Vi går på RMC i Linköping, vart går ni någonstans? De trodde att de skulle bli äggplock på måndag eller tisdag *pirras i magen*

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 20:15:54 följande:

Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)

Hej BergOchDalbanan! Åh, vad spännande att du ruvar just nu, håller alla tummar och tår för er!:)

När upptäckte dem att det var risk för överstimulering? Åh, vad skönt att ni fick så många blastocyster till frysen!!

Jag kör nog samma sprutor som du gjorde, Gonal-F, Orgalutran (sviider) och Otrivelle sen...

Vet inte hur mycket man vågar hoppas, jag försöker vara försiktigt optimistisk, men inte sätta allt hopp till första försöket, typ så. Tänker att om det inte funkar första gången funkar det andra eller tredje. Känns som att fallet blir för hårt annars om jag hoppas järnet på detta. Men skulle ju ljuga om jag säger att jag inte hoppas, för det gör man ju ändå innerst inne. Ganska mycket, hehe.

• I  väntan
    mabs skrev 2016-12-06 21:28:55 följande:

Ja, verkligen, pirras i magen på mig med. Så himla kul att du kommit så långt att det är dags för äggplock snart. 

V.51 har min läkare pratat om, han ringde kliniken när jag var där sist (då gjorde han ett ultraljud och såg 8-9 äggblåsor) och bokade in prel. men allt hänger på om min kropp reagerar "som den ska" efter sprutorna. Det återstår att se på fredag. 

Jag mådde faktiskt hur bra som helst av nedregleringen. Inga biverkningar, tack och lov. Med sprutorna går det också bra. Känner inte av något förutom att själva läkemedlet svider som bara den. Bara att bita ihop :)

Gud så kul att det var 10 äggblåsor, inte mycket kvar alltså. Hur mår du själv med sprutorna? Känner du av några biverkningar?

Min läkare som vi går till är i Sthlm men vi ska göra vår IVF i Falun :)

Ja, det känns så skönt, att man äntligen är här. All väntan är ju värst tycker jag. 

Vad spännande, hoppas det ser bra ut på fredag. Jag ska göra andra ultraljudet imorgon så får vi se hur det ser ut då :) Tror de bestämmer då om det blir måndag eller tisdag för äggplock. Jag hoppas det blir måndag! Då är jag ledig från jobbet också så det vore skönt. Har ni berättat för chef/kollegor?

Åh, vad skönt att du mådde så bra under nedregleringen!! Jag tycker att det funkar bra med sprutorna, inte så farligt som jag trodde det skulle vara! Orgalutranen svider en del men det är överkomligt.

Vad gör man inte för att få barn liksom :D
  • I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 22:12:47 följande:
    Tack!! Är väldigt nervöst. Vet inte riktigt hur tidigt jag ska våga testa?
    Håller verkligen med om att man ju egentligen hoppas så mycket man bara kan. Är nog snarare en försvarsställning att inbilla sig något annat :)

Gick på ultraljud varannan/var tredje dag och framåt slutet när blåsorna var i snitt 15mm så såg de att det var cirka 25 äggblåsor och samtliga var i ungefär samma storlek. De tog beslutet om totalfrys på det sista besöket/vul innan äggplock. Ett tag var de tom inne på att avbryta helt då jag tydligen svarat väldigt starkt på Gonal-F. Blev sååå ledsen då - MEN som tur var ändrade de sig sen.
    Tror jag hade 112.5 eller 117.5 enheter (kommer inte ihåg exakt vilket spann?) på Gonal-F innan ägguttaget. Vad kör du?

10st äggblåsor på 10cm är ju superbra. Håller tummarna inför nästa besök!! :)

Haha, precis! Klart man hoppas...

Spännande för dig! Vad har du fått för testdag av kliniken? Jag skulle nog inte våga testa förrän dess, jag har typ blivit allergisk mot graviditetstest och väntar hellre på mensen (eller icke mensen):P Men jag vet inte hur det kommer bli nu när jag ska ruva... Jag tror jag ska försöka vänta... Men det kanske jag inte klarar, hihi. Vi får se...

Har du känt av något ännu? :) Kanske man inte ens kan göra så här tidigt?

Jag fick 100 enheter Gonal-F pga att jag riskerar att bli överstimulerad (har många äggblåsor och högt AMH-värde) så det känns ju skönt då att jag inte verkar bli det på den låga dosen :)

Taaack, imorgon blir det nytt ultraljud...

• I  väntan

Haha, Bergodalbana, skrattade gott när jag läste om din man. :D

Vad skönt att du inte upplevde ditt äggplock så hemskt, det känns skönt att läsa inför mitt...

Jag var på ultraljud idag och mitt äggplock blir på måndag! Wiiiee...

Mabs: Min chef + en kollega vet om IVF:en. I princip ingen annan vet att vi gör det nu. Vänner och familj vet om ofrivilliga barnlösheten men har inte uppdaterat dem så mkt nu. Vill inte känna press...

Visst skulle du ha ultraljud imorgon?:) Lycka till!! Hoppas du får datum för äggplock snart du med :)

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-07 23:08:34 följande:
    Det låter ju jättebra att du reagerade fint på 100 enheter och slipper bli överstimulerad förhoppningsvis får du göra insättning i samma cykel också? Jag fick vänta 2 hela månader, väldigt jobbigt.

Nu har jag fått testdag 16/12. Det är dock 20 dagar efter ägglossning så känns väldigt långt?

Har faktiskt tjuvtestat redan och tycker mig se ett svagt streck. Men än lång väntan kvar.. Dessutom finns ju alltid risk för missfall :(

Inga direkta symptom än mer än ömma bröst. Annars precis som vanligt:)

Men oj, ett svagt streck, då måste du ju vara gravid just nu iaf :) Grattis!! Nu får vi hoppas att det blir starkare och starkare:) För visst har det gått mer än tio dagar sedan du tog otrivelle? Den kan ge falskt positivt annars va? 

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-08 22:52:04 följande:

Åh så spännande med äggplock på måndag :) jag tyckte äggplocket kändes mer konkret än insättningen.

Många fina äggblåsor nu? Har ni pratat något med läkaren om ni ska satsa på 2-3dagars eller blastocyster?

Nu är det exakt 2v sen Ovitrellen och 1v sen insättning av blastocysten. Om det varit en 'vanlig månad' så hade jag haft beräknad mens nu i helgen.

Vet ni varför de lägger testdagen så långt bort?

I och med strecket nu så har jag faktiskt börjat läsa på nu vad jag måste sluta med i form av hudvård, vitaminer osv. En djungel! Men känna bättre att vara på den säkra sidan.

Ja, det känns spännande! Jag hade nio äggblåsor, så inte så jättemycket kanske men hoppas mitt guldägg finns i någon av dem:) ingen aning, de har inte sagt något än om odling... Så vi får se:)

Vet inte varför de lägger testdag så långt bort, säkert för att vara på säkra sidan...

Vad måste man sluta med i hudvård/vitaminer? Kram
  • I  väntan

Stort grattis!!! ???????????? Underbart!!!

Mabs: Hur gick ultraljudet idag?

• I  väntan
    mabs skrev 2016-12-09 23:56:00 följande:

BergOchDalbanan1985: Men ååå grattis grattis grattiiiis!!!

I väntan: det gick super bra, och vet du, vi har plockdag samma dag! Jag vart så glad när han sa det så jag minns inte ens hur många blåsor han sa att jag hade . Tror han sa 9 st...? Hur som, är nervös! Nu på måndag ska jag åka till Falun. Spännande för oss båda! Ska ta Ovitrelle i morgon för ägglossning. Hur ska du göra? Du kör ju på det korta protokollet, men det kanske är samma där, att man tar Ovitrelle?

Kanske plussar vi också snart :)

Wow, fy vad roligt att vi har äggplock samma dag!! :) Jag ska också ta Otrivelle, kl 20.00 ikväll! Wiee, ja det vore bästa slutet på detta för övrigt tunga året, att få ett plus! Det håller vi alla tummar och tår för!???????????? har du någon blogg?
  • I  väntan

Haha, alla frågetecken skulle varit en tumme upp och en smiley-gubbe, konstigt...

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-10 09:49:56 följande:

Tack ??????

Nu håller jag tummarna för att det går bra för er båda på måndag och att ni får superfina embryon tillbaka i slutet av nästa vecka!! Ett bra avslut på året är vi alla värda nu. Barnlöshetskarusellen tar ju knäcken på en :(

Jaa, tack!! <3
  • I  väntan
    mabs skrev 2016-12-10 11:35:36 följande:

Jaaa verkligen! Samma här, kl 20. Vi får inboxa här på måndag och tala om hur det gått, om vi självklart orkar. Förhoppningsvis har det gått bra. Så bra för dig som ändå är ledig på måndag så du kan vila ut ordentligt hemma sen. Jag frågade chefen om ledighet, som tur va fick jag det. Så tacksam över att inte behöva berätta för min chef varför jag vill ta ledigt. Igår berättade en nära vän till mig att hon är gravid i vecka 6. De har försökt i över 6 år! Blev såå glad för hennes skull. Snart är det vår tur "i väntan", snart så. 

Ne tyvärr ingen blogg, såg nu att du hade en. Ska in och läsa flitigt :) Så himla skön känsla att veta att man inte är ensam om alla dessa känslor och tankar. 

BergOchDalbanan1985: Åå jag hoppas! Som du säger, det är vi alla värda. Visst brukar det vara max fem dagar efter äggplocket som man åker tillbaka om nu allt "går som det ska". Undra om de har öppet på helgerna, eller man kanske får åka in på fredag.. ska försöka slappna av nu. Så nervös haha går liksom inte att tänka på annat. 

Ja, vi får följas åt, så häftigt att vi gör det samtidigt! :)

Ja, så skönt att vara ledig! Undra hur man mår dagen efter, om man orkar jobba då? Vad skönt att du fick ledigt utan att behöva berätta!

Åh, wow, vad underbart! Ja, snart är det vår tur:)

Ja, man känner sig verkligen mindre ensam i detta när man får läsa om andra i samma situation och skönt att kunna stötta varandra!

Spännande att vi kan få bli ruvare nästa vecka!!
  • I  väntan

Tack! Det gick bra idag! Gjorde ont men var hanterbart:) hade 21 blåsor nu och fick ut 18 ägg! ???? dock finns det risk att jag blir överstimulerad. Fick tid för återföring på onsdag men de ska kolla då hur det ser ut med överstimulering, så kanske inte blir ET, vi går se. Imorgon hoppas jag att de inte ringer från kliniken. Om de inte ringer betyder det att minst ett ägg blivit befruktat:)

Bergochdalbanan: hur många äggblåsor hade du när du blev överstimulerad? Hade du några symptom eller varför valde de att frysa?

Hur gick det för dig Mabs? <3

• I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-12 21:23:31 följande:
    Åh så bra att det gick bra :) det är ju supermånga ägg. Självklart kommer de ha fina befruktade redan imorgon :) statistiskt så borde 1/4 bli fina blastocyster nu.

Hur kommer det sig att de vill sätta in på dag 2 när du fått så många ägg? Tänker att det kommer bli så fint utfall att oddsen är väldigt höga för att få fina femdagars :)

De fick ut 26 ägg på mig (hade 30 äggblåsor) varav 22 var befruktade på dag 2. Fick 7 blastocyster till slut.

Anledningen till att de valde totalfrys var för att risken att bli överstimulerad blir ännu större om man blir gravid och kan bli väldigt sjuk. Men sjukt jobbigt att inte få göra insättning :(

Jag vet faktiskt inte, verkar vara olika på olika kliniker. Läste någonstans att vissa kliniker tycket det är bättre att sätta in embryot så tidigt som möjligt för att det trivs bäst i livmodern. 

De har inte ringt idag så det betyder att vi får åka dit imorgon! ÅH, hopps så att jag får med mig ett fint litet embryo hem i magen. Vore så ledsamt att åka dit och höra att jag inte för göra ET pga överstimulering. 

Hur går det för dig? Några graviditetssymptom än? :) Kram

• I  väntan
    mabs skrev 2016-12-13 13:59:24 följande:

Hej tjejer och tack BergOchDalBanan1985! Nu äntligen har jag ork att skriva till er. Mådde rätt så dåligt igår av smärta efter äggplocket, och sov nästan hela dagen. Äggplocket gick bra, det gjorde ju så ont men som ni också har skrivit så var det hanterbart (med en massa smärtlindrande haha). Jag minns ej hur många blåsor de sa att jag hade men de fick ut 11 ägg i alla fall :) Det är jag glad för. Ännu gladare är jag över samtalet i morse om att det blev 7 befruktade ägg. Så nu ska jag till kliniken på lördag. BergOchDalBanan1985, du hade helt rätt, de har öppet på lördag för insättning :D En tråkig sak är att mina blodvärden inte såg så bra ut. Så nu får jag ta blodförtunnande läkemedel i form av sprutor samt en tablett som ska hämma utsöndringen av ett visst hormon, och som tyvärr gör att man blir illamående, trött samt en känsla av yrsel. Så idag är jag hemma från jobbet för att få vila. 

En fråga till er bara, hur vet man om man är överstimulerad? Jag ska i för sig till min läkare på fredag för att göra VUL samt ta blodprov för att se om jag är överstimulerad, men vad är typiska symtom? 

I väntan: Hur mår du idag? Jag känner mig typ förstoppad och har ont i båda sidorna av magen. Ibland gör det så ont att jag behöver byta ställning i soffan eller om jag hukar mig ner för att ta upp något. 

Jag var också jättetrött igår men hade inte så ont. Vad skönt med 11 ägg. och att 7 blev befruktade, det är ju jättebra!:D Konstigt att det skiljer sig så mellan klinikerna, jag får veta först imorgon på ET hur många ägg som blev befruktade. Och jag får göra ET efter två dagar. 

Varför tror dem att blodvärderna inte är så bra, är det pga IVF-behandlingen? Krya på dig!

Jag vet inte så mycket om överstimulering, men tror man blir vätskefylld i buken, så magen svullnar upp... Jag känner inte att det är så på mig. Håller tummarna för oss att vi inte ska bli överstimulerade!:)

Jag känner mig också typ som förstoppad. Magen är väldigt hård eller stram eller vad man ska säga. Är också öm och lite ont i vissa ställningar, lite när jag går nu.

Kram!

• I  väntan
    KajsaStina123 skrev 2016-12-13 20:22:36 följande:

Hej!

Nu hittade jag hit , och läste om det jag frågade på andra tråden. Hoppas verkligen att dina blodvärden blir bättre. Och jag förväntar mig att få ont på torsdag:-/!! Men får helt enkelt ta det bara..

Hoppas allt ser bra ut för dig på fredag, håller tummarna!

Ska du ha äggplock på torsdag KajsaStina? Det kommer gå bra! :)
  • I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-13 20:19:45 följande:

Vad spännande :) imorgon blir er stora dag :) håller tummarna

Det är ganska oförändrat här. Molvärken är konstant, men ibland känns den mer och blir då direkt orolig för missfall. Så jobbigt ändå att vänta på det :/

Tack!! <3

Försök bara slappna av, njut av känslan att vara gravid :) Molvärk är vanligt vid graviditet har jag hört. Kram!
  • I  väntan
    mabs skrev 2016-12-14 12:23:27 följande:

Så spännande! Har tänkt på dig hela morgonen. Under mitt äggplock i måndags minns jag att jag sa till sköterskan "det är en till tjej som har äggplock idag i Jönköping, hoppas det går bra för henne" och sköterskan skrattade. Sen kom jag på att det faktiskt är Linköping :p Jag vet inte om det va medicinerna som pratade men jag tänkte på dig och önskade att allt skulle gå bra, hur som, hoppas allt går bra idag med! 

De tog blodprov på plats och om jag minns rätt (svårt att komma ihåg efter medicineringen) så sa hon att det berodde på hormonsprutorna. Och risken för blodpropp fanns så bäst att ta blodförtunnande. Och sen den där tabletten som hämmar utsöndringen av ett hormon. 

Okej, vad "bra" att någon annan har samma symtom, Trodde det hade blivit något fel hos mig. Hoppas du har orken att skriva om ditt ET. Så spännande <3

Hej Mabs, vad gullig du är som tänkte på mig och berättade om mig på äggplocket, det värmde mitt hjärta, hihi <3
    Tyvärr dock när vi kom till Linköping idag så kollade de med ultraljud och såg att jag var överstimulerad så det blev inget ET idag. Vi blev jätteledsna och besvikna:(

Hoppas det går bättre för er!! Håller tummarna!

För vår del blir det FET troligtvis i februari. Känns som en evighet att vänta så länge, när man var så inställd på att det skulle bli nu. Det positiva var i alla fall att 12 ägg hade blivit befruktade. Nu ska de odlas vidare till dag 5 och sedan fryses de fina ner. Hoppas att vår lilla bebis finns bland dessa...

Svar på tråden IVF december 2016