• mabs

IVF december 2016

Hej! Här är en till som kommer ha IVF nu i december :) 

Lite kort om oss:

Jag och min man har försökt i över ett år. Jag är 27 och han 29. Började vår utredning i maj då vi fick träffa den mest underbara läkaren någonsin. Man hittade inga "fel" på varken mig eller min man så nu kör jag på det långa protokollet och hoppas på det bästa nu till jul. 

Har börjat med Synarela sen ett par veckor tillbaka och sprutar med Menopur sen förra veckan. På fredag ska jag träffa min läkare och se hur det blir.

Spännande att ni också ska köra nu i december. Är det din första IVF? Vilken klinik ska ni till? 

• mabs

Ja, verkligen, pirras i magen på mig med. Så himla kul att du kommit så långt att det är dags för äggplock snart. 

V.51 har min läkare pratat om, han ringde kliniken när jag var där sist (då gjorde han ett ultraljud och såg 8-9 äggblåsor) och bokade in prel. men allt hänger på om min kropp reagerar "som den ska" efter sprutorna. Det återstår att se på fredag. 

Jag mådde faktiskt hur bra som helst av nedregleringen. Inga biverkningar, tack och lov. Med sprutorna går det också bra. Känner inte av något förutom att själva läkemedlet svider som bara den. Bara att bita ihop :)

Gud så kul att det var 10 äggblåsor, inte mycket kvar alltså. Hur mår du själv med sprutorna? Känner du av några biverkningar?

Min läkare som vi går till är i Sthlm men vi ska göra vår IVF i Falun :)

• mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 20:15:54 följande:

Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)

Hej, åå håller alla tummar och tår för ett plus! Hur tyckte du själva äggplocket kändes? Är så nervös inför det...
  • mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 22:22:50 följande:
    Jag var också supernervös inför äggplocket. Hade ställt in mig på det värsta. Men tycker ändå att det gick väldigt bra. Fick ordentligt med smärstillande och var väldigt 'borta' av medicinerna. Man är inte riktigt vid medvetande. Jag tyckte dock att det gjorde ont ändå och vet att jag bad om mer smärstillande flera gånger. Det tog 35min för mig så tror att de var tvunga att fylla på mer pga det. Men det är helt klart hanterbart. Som extrem mensvärk egentligen. 
    Hade också en trevlig sköterska bredvid som pratade med mig undertiden vilket underlättade
    (Min man däremot höll på att svimma (som att det var honom det var synd om, haha), han tyckte inte det såg så vidare trevligt ut med nålen så fick lägga sig på golvet och vila lite)

Efter ägguttaget mest molvärk - men också det hanterbart. Tips att ha en värmedyna eller liknande hemma. Kommer behövas. Dagen efter kände jag nog inte så mycket. Var dock svullen 1v efter. Hade 26 äggblåsor de tömde och fick massa vätska i buken efteråt.

Åker ni till Falun för ägguttag och sen till Stockholm samma dag efter ägguttaget? Imponerande att klara av det avståndet :)

Haha kan tänka mig att min man kommer reagera likadant. Men vad skönt att du fick mer smärtstillande när du bad om det och att det gick att hantera smärtan så att säga. Tack för att du berättar och för tipset. Underlättar för mig! Vad gör man åt vätskan i buken? 

Ja precis, ägguttag i Falun och sen Stockholm för att träffa läkaren :) Lång sträcka men det är det värt :) 

Hur känner du dig? Jag vet att det är tidigt än och att testdagen är den 16 som du skrev men förutom ömma bröst, känner du annat? Förresten inte mkt kvar till den 16, eller det känns kanske som en evighet.. åå pirras i magen! Hoppas alla som får göra en IVF hamnar på plussidan snart!

• mabs
    I väntan skrev 2016-12-07 19:17:09 följande:
    Ja, det känns så skönt, att man äntligen är här. All väntan är ju värst tycker jag. 

Vad spännande, hoppas det ser bra ut på fredag. Jag ska göra andra ultraljudet imorgon så får vi se hur det ser ut då :) Tror de bestämmer då om det blir måndag eller tisdag för äggplock. Jag hoppas det blir måndag! Då är jag ledig från jobbet också så det vore skönt. Har ni berättat för chef/kollegor?

Åh, vad skönt att du mådde så bra under nedregleringen!! Jag tycker att det funkar bra med sprutorna, inte så farligt som jag trodde det skulle vara! Orgalutranen svider en del men det är överkomligt.

Vad gör man inte för att få barn liksom :D

Ja men precis! Hunnit med ultraljud än? Kanske har du en senare tid under dagen..

åå jag förstår det här med ledighet, man vill ju helst matcha sitt arbetsschema och inte behöva sjuka sig ofta. Jag berättade igår för 2 kollegor som står mig nära varav den ena rekommenderade läkaren som jag nu går till så hon har mer eller mindre varit med "från början".  Inte sagt till min chef än dock. Är lite osäker på om jag ska berätta. Kanske slipper man det...Min mamma vet också men ingen annan. Min man har valt att inte berätta för någon än i alla fall. Själv då? Bekanta? Jobbet?

Precis, vad gör man inte liksom :) 

• mabs

BergOchDalbanan1985: Men ååå grattis grattis grattiiiis!!!

I väntan: det gick super bra, och vet du, vi har plockdag samma dag! Jag vart så glad när han sa det så jag minns inte ens hur många blåsor han sa att jag hade Skrikandes. Tror han sa 9 st...? Hur som, är nervös! Nu på måndag ska jag åka till Falun. Spännande för oss båda! Ska ta Ovitrelle i morgon för ägglossning. Hur ska du göra? Du kör ju på det korta protokollet, men det kanske är samma där, att man tar Ovitrelle?

Kanske plussar vi också snart :)

• mabs

Jaaa verkligen! Samma här, kl 20. Vi får inboxa här på måndag och tala om hur det gått, om vi självklart orkar. Förhoppningsvis har det gått bra. Så bra för dig som ändå är ledig på måndag så du kan vila ut ordentligt hemma sen. Jag frågade chefen om ledighet, som tur va fick jag det. Så tacksam över att inte behöva berätta för min chef varför jag vill ta ledigt. Igår berättade en nära vän till mig att hon är gravid i vecka 6. De har försökt i över 6 år! Blev såå glad för hennes skull. Snart är det vår tur "i väntan", snart så. 

Ne tyvärr ingen blogg, såg nu att du hade en. Ska in och läsa flitigt :) Så himla skön känsla att veta att man inte är ensam om alla dessa känslor och tankar. 

BergOchDalbanan1985: Åå jag hoppas! Som du säger, det är vi alla värda. Visst brukar det vara max fem dagar efter äggplocket som man åker tillbaka om nu allt "går som det ska". Undra om de har öppet på helgerna, eller man kanske får åka in på fredag.. ska försöka slappna av nu. Så nervös haha går liksom inte att tänka på annat. 

• mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-10 20:09:25 följande:

De borde absolut ha öppet på helgen. Min klinik har alltid öppet måndag-lördag och försöker göra ägguttag veckodagar (går ju att styra lite mer). Däremot insättning går ju inte att vara flexibel med och om ni får många fina embryon (som ni såklart kommer få : ) )och majoriteten ser fina ut på dag 3 så brukar de vilja vidareodla till blastocyst för att maximera chansen att välja det 'finaste' embryot. Dag 5-6 i ert fall är ju lördag eller söndag så då kommer dom garanterat ha öppet för er skull : )

Ååå hoppas! Men som du säger, de bör ha öppet för vår skull lördag eller söndag. Vi får se hur det går i morgon.. det enda jag tänker på.

Hoppas det går bra för dig med den lilla bönan i magen <3
  • mabs

Hej tjejer och tack BergOchDalBanan1985! Nu äntligen har jag ork att skriva till er. Mådde rätt så dåligt igår av smärta efter äggplocket, och sov nästan hela dagen. Äggplocket gick bra, det gjorde ju så ont men som ni också har skrivit så var det hanterbart (med en massa smärtlindrande haha). Jag minns ej hur många blåsor de sa att jag hade men de fick ut 11 ägg i alla fall :) Det är jag glad för. Ännu gladare är jag över samtalet i morse om att det blev 7 befruktade ägg. Så nu ska jag till kliniken på lördag. BergOchDalBanan1985, du hade helt rätt, de har öppet på lördag för insättning :D En tråkig sak är att mina blodvärden inte såg så bra ut. Så nu får jag ta blodförtunnande läkemedel i form av sprutor samt en tablett som ska hämma utsöndringen av ett visst hormon, och som tyvärr gör att man blir illamående, trött samt en känsla av yrsel. Så idag är jag hemma från jobbet för att få vila. 

En fråga till er bara, hur vet man om man är överstimulerad? Jag ska i för sig till min läkare på fredag för att göra VUL samt ta blodprov för att se om jag är överstimulerad, men vad är typiska symtom? 

I väntan: Hur mår du idag? Jag känner mig typ förstoppad och har ont i båda sidorna av magen. Ibland gör det så ont att jag behöver byta ställning i soffan eller om jag hukar mig ner för att ta upp något. 

• mabs
    I väntan skrev 2016-12-13 18:09:05 följande:

Jag var också jättetrött igår men hade inte så ont. Vad skönt med 11 ägg. och att 7 blev befruktade, det är ju jättebra!:D Konstigt att det skiljer sig så mellan klinikerna, jag får veta först imorgon på ET hur många ägg som blev befruktade. Och jag får göra ET efter två dagar. 

Varför tror dem att blodvärderna inte är så bra, är det pga IVF-behandlingen? Krya på dig!

Jag vet inte så mycket om överstimulering, men tror man blir vätskefylld i buken, så magen svullnar upp... Jag känner inte att det är så på mig. Håller tummarna för oss att vi inte ska bli överstimulerade!:)

Jag känner mig också typ som förstoppad. Magen är väldigt hård eller stram eller vad man ska säga. Är också öm och lite ont i vissa ställningar, lite när jag går nu.

Kram!

Så spännande! Har tänkt på dig hela morgonen. Under mitt äggplock i måndags minns jag att jag sa till sköterskan "det är en till tjej som har äggplock idag i Jönköping, hoppas det går bra för henne" och sköterskan skrattade. Sen kom jag på att det faktiskt är Linköping :p Jag vet inte om det va medicinerna som pratade men jag tänkte på dig och önskade att allt skulle gå bra, hur som, hoppas allt går bra idag med! 

De tog blodprov på plats och om jag minns rätt (svårt att komma ihåg efter medicineringen) så sa hon att det berodde på hormonsprutorna. Och risken för blodpropp fanns så bäst att ta blodförtunnande. Och sen den där tabletten som hämmar utsöndringen av ett hormon. 

Okej, vad "bra" att någon annan har samma symtom, Trodde det hade blivit något fel hos mig. Hoppas du har orken att skriva om ditt ET. Så spännande <3

Svar på tråden IVF december 2016