• jagärjagvemärdu

Banta på förskolan?

Nu är det dags att bli av med övervikten, men framförallt må bättre! Har köpt hem shakes som jag ska dricka under några veckor, men problemet är under lunchen på jobbet. Är nämligen förskolepersonal och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då jag inte kommer äta utav den pedagogiska lunchen... Tänkte dricka shaksen under rasten, men barnen kommer ju fråga varför jag inte äter. Hur hade ni agerat? Hur hade ni velat att personalen på era barns förskolor skulle ha agerat?

• Svar på tråden Banta på förskolan?
  • Jennie med ie

Sen vissa dagar kanske maten som serveras är av den sorten att du genom en liten portion kan få ihop ca 200 hyfsade kcal av det också. Kan du få matsedeln i förväg och hur detaljerad är den? (Tillbehör och så).

• Hedebris

Förklara att du har egen mat som du äter sen. Aldrig några problem. Vi har pedagogisk måltid vart tredje vecka

• Anonym (Lisa)

Men du, det är en hel dags intag av shakes som blir 800 kalorier (vissa 500) och inte per måltid...

Nyfikna72 skrev 2016-11-23 15:36:19 följande:

Fast det är väl en myt många tror på att en portion pulverersättning är lika mycket som en sallad och att man enbart kan äta en sådan. En shake på 800kalorier är precis lika mycket som en tallrik mat som motsvarar 800kalorier. En liten portion sallad kanske bara är 100 kalorier och det är ju så lite att det inte ens är hälsosamt. Trots att det bara är nyttig sallad......

• jagärjagvemärdu
    Jennie med ie skrev 2016-11-23 15:50:21 följande:

Sen vissa dagar kanske maten som serveras är av den sorten att du genom en liten portion kan få ihop ca 200 hyfsade kcal av det också. Kan du få matsedeln i förväg och hur detaljerad är den? (Tillbehör och så).

Nej tyvärr jag är vikarie så hoppar runt och alla har olika måltider då :/ Men ja det skulle ju också fungera såklart:)
  • jagärjagvemärdu
    Hedebris skrev 2016-11-23 15:54:06 följande:

Förklara att du har egen mat som du äter sen. Aldrig några problem. Vi har pedagogisk måltid vart tredje vecka

Bara vart tredje vecka? Hur äter ni annars?
  • jagärjagvemärdu
    Hedebris skrev 2016-11-23 16:45:41 följande:

Annars äter vi medhavd mat, på lunchrasten

Jaha oj vad märkligt! I denna kommunen får vi mat varje dag.
  • CCA

På den förskolan jag jobbar har vi som policy att det är viktigt att visa barnen att vi äter (men vi väljer vad vi vill äta)

Jag kör i perioder 5:2 då brukar jag ha med tex sallad, broccolisoppa m.m. Jag har till och med genomfört en 4dagars vatten fasta och då åt jag en skål med varm buljong på lunchen. För barnen var det inget konstigt alls utan den enda kommentaren jag fick var. -Har du soppa idag igen?

• FuckGoggleAskMe

När sonen var yngre och jag ibland tog en chokladdricka isf mat för att hålla vikten i schack, så sa jag att jag hade lite magont och måste dricka medicin i stf mat. Han tyckte inte att det var konstigt alls. Jag ville inte berätta för honom om vad jag höll på med, för ville inte att han skulle få för sig att han själv måste undvika kalorier eller så (han är snudd på underviktig, med six-pack, mycket muskler och sportfåne samt jag har tidvis fått kämpa för att få i honom mat). Min rekommendation är alltså att dra till med någon ofarlig magsjukdom och att du äter medicin för att må bättre. Jag minns själv när jag var typ 5 år och för första gången hörde talas om bantning (av en 20åring som jag beundrade). Jag försökte en hel dag att inte äta något, och sa till alla att jag bantade. Men så var det ju köttbullar till middagen ... jag var helt normalsmal när jag var 5 år, men det lät ju tufft att banta!

• Physalis

Det kan ju finnas andra anledningar till att man inte äter. Exempelvis om man ska opereras, tandvärk mm.

Vad hade du sagt om du inte kunde äta, istället för inte ville äta?

Du kan exempelvis när ett barn undrar varför du inte äter fråga "varför tror du att jag inte äter?" så spinner förhoppningsvis samtalet iväg i någon riktning.

• Nyfikna72
    jagärjagvemärdu skrev 2016-11-23 15:43:09 följande:
    Oj 800 kalorier per shake är ju otroligt mycket. Här ligger det på 150-200 kcal per shake. Har tyvärr inte ett år, måste gå ner snabbt. Är missnöjd med mitt preventivmedel men måste gå ner i vikt för att få byta.

Nu var ju siffrorna jag skrev ingen fakta utan bara ett exempel för att belysa hur jag menar.
  • jagärjagvemärdu
    Nyfikna72 skrev 2016-11-24 08:04:56 följande:

Nu var ju siffrorna jag skrev ingen fakta utan bara ett exempel för att belysa hur jag menar.
    Men det är ju ganska självklart att det är så? Det förstår ju vem som helst.
  • Anonym (N)
    Nyfikna72 skrev 2016-11-24 08:04:56 följande:

Haha som att Ts inte skulle fatta det ändå...
Svar på tråden Banta på förskolan?