Hur mycket kunskap har era barn som går i 3an?!
NP i trean är rätt låg nivå vad gäller svenskan. Även matten är rätt basal. Man kan säga att NP är en slags lägsta nivå och att ett barn i fas bör klara alla delar OM de jobbat med området. Det är ju svårt att förstå symmetrilinje om man inte jobbat med det. Men då syns det på gruppnivå.
Som lärare behöver jag i regel inte NP för att göra bedömning av elever eftersom proven oftast bekräftar vad vi redan vet.
Att i trean inte ha koll på grundläggande stavning i kombination med meningsuppbyggnad och skiljetecken samtidigt som man saknar strategier för 19+5 tycker jag låter som en alarmklocka.
Antingen vet lärarna om situationen och det finns en plan för barnet, eller så "väntar de och ser".
Kolla med skolan så att ni vet. Be även om strategier för hur ni kan hjälpa med läxor. Blir det konfliktfyllt blir det ju kontraproduktivt vilket inte ger så mycket. NP är ingen måttstock. Mer intressant är vilka insatser, utredningar och stödåtgärder han har.