Inlägg från: Jfja |Visa alla inlägg
  • Jfja

Hur mycket kunskap har era barn som går i 3an?!

Börjar bli orolig för mitt gudbarn med tanke på att det görs nationella prov i 3an. Har kollat på gamla prov och jag tror inte att h*n kommer klara av det.

Umgås med gudbarnet onsdagar varannan vecka och på senaste tiden har vi börjat göra dennes läxor. Barnet har väldiga problem med matten och brukar tjura ihop och kalla skolan för dum osv. Det uppstår problem vid enkla tal så som 19+5. I nationella provet är det däremot MYCKET svårare (den som vill kan ju googla fram ett, exempelvis 128+63, eller ta bort tre ental från 154, geometri, areor osv) Blandar ihop plus och minus osv.

I svenskan finns knappt ett ord som är rätt. Punkter och stora bokstäver förekommer INGENSTANS. Ex: "det var en gong en kile han undrade om han skule få en lila sister kilen sa ingen ting jo non ting" guma ist för gumma, ostade ist för åskade och blandar även ihop lilla b och d.

Hur verkar detta kunskapsmässigt? Något att vara orolig för, eller inte? Vad kan era barn?

• Svar på tråden Hur mycket kunskap har era barn som går i 3an?!
  • Jfja

Tack för era svar. Kanske min oro finns där med all rätt. Föräldrarna skilde sig för 3 år sedan och det är pappan i familjen jag har kontakt med. Mamman är tyvärr speciell och svår att komma överens med.

Jag vet dock inte hur jag ska förhålla mig i fortsättningen. En gång för ca ett år sen var jag där på kaffe när barnet gjorde då 2ans matteläxa och frågade lite löst om det redan då, att det verkade gå trögt osv. Men pappan blev ganska irriterad och hävdade att barnet var ofokuserad, men jag introducerade mynträkning den gången och sen dess har barnet frågat om vi kan göra dennes läxor för att det var roligt den gången, vilket vi ju nu också gör. Men ju mer bekväm barnet blir med mig och läxorna kommer fler :"dumma matte, vill inte" och liknande. Boken slås ihop emellanåt och det gissas mest på olika tal. Blicken är någon annanstans och fokus lika med noll. Jag vet att relationen till denna familj kan lite sättas på spel då det är så känsligt med någon annans barn. Känns svårt att lägga fram det utan det ska uppfattas som "jag vet bätte, än du som förälder". Jag tycker också det är konstigt att skolan isåfall inte uppmärksammat detta men kan ju ske ganska mycket inom "fyra väggar", och inget jag vet. Jag har väl varken skyldighet eller rättighet att lägga mig i egentligen, men barnet står mig nära och jag blir väldigt orolig.

Svar på tråden Hur mycket kunskap har era barn som går i 3an?!