Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Börja ettan ett år tidigare, någon med erfarenhet?

Jag börja skolan ett år tidigare. Det var inga problem under låg/mellanstadiet, men det märktes av i högstadiet/gymnasiet. I puberteten kommer problemen med åldersskillnad, jag fyllde år på hösten. Så jag var förfarande bara 14 år när jag börja på gymnasiet. I högstadiet märkte man skillnaden, när kompisar börjar få bröst och börja bli sexuellt aktiva etc så kändes det väldigt långt bort för mig. Men man kom med i snacket och fick växa upp lite snabbare. Det var även många duster när kompisar börja festa, ha pojkvänner i nian/gymnasiet och mina föräldrar såg mig för min ålder, 13-14åringar ska inte göra sånt.

Jag tog studenten som 17 åring, bara där var det mycket pappersarbete för att jag skulle få vara med på balen/avslutningen som var minderårig osv.

Min mamma sa många gånger att det var ett stort misstag med facit i handen. Jag klara mig bra i skolan, med studier men jag fick helt klart växa upp för snabbt.

Jag skulle inte göra det om det vore mitt barn. Även om hon utvecklas och har lätt för att lära nu, så säger det inget om hur det blir sen. Jag har själv en äldre son och en yngre dotter, och märker trotts åren i åldersskillnad att tjejen har mycket lättare för att lära.

Det är bättre att låta henne gå med jämngamla och vara bäst, än att börja tidigare och kämpa för att hålla samma nivå.

Svar på tråden Börja ettan ett år tidigare, någon med erfarenhet?