Inlägg från: Bibbidi |Visa alla inlägg
  • Bibbidi

Varför läser vi engelska i skolan?

Jag har användning av engelska varje dag. TV, när jag läser nyheter på datorn, kollar på videos eller bara surfar runt, när jag lyssnar på radion osv osv

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Bibbidi
    vcent skrev 2016-11-21 23:01:42 följande:

När vi är på semester så är vi inte på sånna där turistorter.

Men de man försökt prata med är tex poliser, hotellpersonal, restaurangpersonal, arbetare på flygplatsen, mataffären, sjukhuspersonal, till och med på nån turistbyro så var det en som inte kunde ett ord på engelska. Lite alla möjliga människor har man pratat med. I alla åldrar. Alla kön. Alla samhällsklasser.

Jag har en väldigt förståelse för att många äldre inte kan engelska eftersom det är likadant i sverige.

Men vi blev så fullproppade med att alla i världen kunde engelska..... ja...... då kan man ju i alla fall tänka sig att jämnåriga i tex frankrike ska prata lite engelska i alla fall.... men nejdå.... där fick man ha med sig en av kompisarna för allt man skulle göra.

Fast de kan engelska i frankrike. Eller de flesta unga i alla fall. Det man får göra är att prata sämre engelska än man kan så de verkligen märker att man inte är från england, då kan de svara. En bekant som bor och är uppvuxen där berättade att många inte svarar på engelska för att de skäms över sin engelska, så om någon kommer med bra engelska blir det pinsamt och då svarar de inte. Men om de märker att man själv inte har så bra engelska, då kan det gå bra. ;)

Det var vad han berättade för mig i alla fall. Gäller ju säkert inte alla men många antar jag eftersom han berättade det för mig.
  • Bibbidi
    vcent skrev 2016-11-21 23:23:04 följande:

Alla läser det inte i skolan verkar det som.

Var en fransyska som hade flyttat till sverige som började i min gymnasieklass. Hon hade lätt för språk å så så hon hade väldigt snabbt behärskar svenskan. Hon berättade att hon aldrig läst nån engelska innan hon började gymnasiet här i sverige. Men hon hade läst spanska och kunde det ungefär lika bra/dåligt som jag.

Det tycker jag är lite underligt, eftersom frankrike är ett eu-land och man kan ju i alla fall tycka att engelska ska undervisas om i eu-länderna i alla fall, som obligatoriskt ämne.

Tror dock att det hade varit bättre om man i hela världen hade haft ett världsspråk som inte fanns i som oficiellt språk i nått land. Ett helt opartiskt språk som alla fick lära sig efter sitt modersmål.

Det skulle göra att man inte behöver känna sig dålig när en engelsman pratar engelska.

Intressant fundering: varför just engelska? Ett mer neutralt språk som har ett mer rakt uttal hade varit enklare att lära sig. För de flesta är "i" ett i inte ett "aj". Jag tänker mer ett "det stavas exakt som det låter språk" som typ kroatiska.

Eller nått språk med så lite avvikelser och förvirring som möjligt.

Kanske beror var man bor. Han som jag nämnde är född och uppvuxen i Paris. Men kan tänka mig att det blir skralare med engelskan om man åker ut på landet.

Engelskan är på god väg att bli ett världsspråk pga att mer och mer lär sig det. Varför engelskan? Tja, om jag får gissa så var engelskan ett språk som dominerades i väst. Främst USA som var riktig stormakt förr när inte Kina och Japan var det överhuvudtaget, då var det USA som gällde,och England. Där snackade man engelska så det.spreds sig. Affärsspråk/bio/nyheter osv. Sen hade ju england mycket kolonier förr också.
Svar på tråden Varför läser vi engelska i skolan?