• vcent

Varför läser vi engelska i skolan?

Seda andra klass har vi fått läsa engelska i skolan, som ett "viktigt" ämne.

Nu sådär 10 år senare undrar jag bara varför. Jag har inte haft någon användning av engelska i mitt liv, trotts alla resor. Enda gången jag haft användning av det är i London...

Har varit i tysklan, frankrike, danmark, polen, luxemburg, spanien, andorra, italien och england.

Den enda gången jag kunnat använda engelska var i england.

Om jag inte hade läst spanska i skolan hade jag inte klarat mig i spanien, de försöker prata engelska... men om man inte kan nån spanska är det väldigt svårt att hänga med.

I frankrike hade jag tur att en annan i sällskapet kunde franska... alla totalvögrade prata engelska.

Tyskland fattade jag inte ett skit mer än de ord som på tyska liknar svenska.

I danmark pratade jag svenska.

I italien använde jag mina spanskakunskaper och försökte så gott det gick, det gick ite med engelska

Luxemburg andorra polen.... nepp.... no english.

Med andra ord har man verkligen ingen användling av den där engelskan man får veta i mellanstadiet ska funka överallt.

Så varför i helvete ska det vara ett så himla viktigt ämne?!? När man har mer användning av de valbara språken som man får välja i sexan.

• Svar på tråden Varför läser vi engelska i skolan?
  • HJohannesson

Jag har användning av mina engelska språkkunskaper flera gånger i veckan.

Så antingen är det du som är ett undantag eller så är det jag :)

• Queeeen89

Har också användning av min engelska flera ggr i veckan. Speciellt som student är det en fördel att kunna ta del av ett större utbud av både litteratur och forskning (då majoriteten av all forskning är på engelska). 
    Vet inte vart du träffat för folk på din semester men på mina har jag klarat mig på ENDAST engelska i länder som t.ex. Bulgarien, Spanien, Tanzania, Kroatien o.sv.. 

• Bibbidi

Jag har användning av engelska varje dag. TV, när jag läser nyheter på datorn, kollar på videos eller bara surfar runt, när jag lyssnar på radion osv osv

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • vcent
    Queeeen89 skrev 2016-11-21 22:53:05 följande:

Har också användning av min engelska flera ggr i veckan. Speciellt som student är det en fördel att kunna ta del av ett större utbud av både litteratur och forskning (då majoriteten av all forskning är på engelska). 

Vet inte vart du träffat för folk på din semester men på mina har jag klarat mig på ENDAST engelska i länder som t.ex. Bulgarien, Spanien, Tanzania, Kroatien o.sv.. 

När vi är på semester så är vi inte på sånna där turistorter.

Men de man försökt prata med är tex poliser, hotellpersonal, restaurangpersonal, arbetare på flygplatsen, mataffären, sjukhuspersonal, till och med på nån turistbyro så var det en som inte kunde ett ord på engelska. Lite alla möjliga människor har man pratat med. I alla åldrar. Alla kön. Alla samhällsklasser.

Jag har en väldigt förståelse för att många äldre inte kan engelska eftersom det är likadant i sverige.

Men vi blev så fullproppade med att alla i världen kunde engelska..... ja...... då kan man ju i alla fall tänka sig att jämnåriga i tex frankrike ska prata lite engelska i alla fall.... men nejdå.... där fick man ha med sig en av kompisarna för allt man skulle göra.
  • Aniiee

Fun fact nr 1: Om du inte kan engelska kan du inte läsa en svensk dagstidning

Fun facat nr 2: En svensk 10-åring i år 4 i skolan kan MER engelska än en arbetare från Manchester. 

Fun fact nr 3: Människor tenderar att tänka mer rationellt och logiskt på sitt andra. och tredjespråk än på sitt modersmål.

De två översta är förmodligen inte sant, för de har jag inga belägg för. Det är sånt där jag hört en gång och som jag alltid kommer ihåg. Det tredje kan man läsa mer om på British Psychological Society.

Jag talar engelska varje dag, ser engelskspråkiga filmer och serier, lyssnar på engelskspråkiga nyheter, läser tonvis med forskning, artiklar, bloggar och skönlitteratur i veckan och, hehe... gör youtube-klipp och twitch-streams på engelska.... Engelska är världens språk, det hela världen använder för att kommunicera (även om andra språk är större som modersmål är engelska störst över lag). Utan engelska år 2016 är man handikappad.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Bibbidi
    vcent skrev 2016-11-21 23:01:42 följande:

När vi är på semester så är vi inte på sånna där turistorter.

Men de man försökt prata med är tex poliser, hotellpersonal, restaurangpersonal, arbetare på flygplatsen, mataffären, sjukhuspersonal, till och med på nån turistbyro så var det en som inte kunde ett ord på engelska. Lite alla möjliga människor har man pratat med. I alla åldrar. Alla kön. Alla samhällsklasser.

Jag har en väldigt förståelse för att många äldre inte kan engelska eftersom det är likadant i sverige.

Men vi blev så fullproppade med att alla i världen kunde engelska..... ja...... då kan man ju i alla fall tänka sig att jämnåriga i tex frankrike ska prata lite engelska i alla fall.... men nejdå.... där fick man ha med sig en av kompisarna för allt man skulle göra.

Fast de kan engelska i frankrike. Eller de flesta unga i alla fall. Det man får göra är att prata sämre engelska än man kan så de verkligen märker att man inte är från england, då kan de svara. En bekant som bor och är uppvuxen där berättade att många inte svarar på engelska för att de skäms över sin engelska, så om någon kommer med bra engelska blir det pinsamt och då svarar de inte. Men om de märker att man själv inte har så bra engelska, då kan det gå bra. ;)

Det var vad han berättade för mig i alla fall. Gäller ju säkert inte alla men många antar jag eftersom han berättade det för mig.
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Padirac

En lärare i engelska som jag träffade på en tvättomat i södra Frankrike berättade att deras engelskaundervisning var dålig.

Franska, Spanska och Engelska är några av de stora språken. I Frankrike funkar engelska väldigt mycket bättre än för 20-25 år sedan, och avsevärt mycket bättre än i t.ex Italien.
    Engelska har funkat i Karibien, Sydamerika, Asien, i delar av Asien har franska varit en förutsättning - det värsta var att få log att prata knagglig franska med en taxichaffis i Finland som bara pratade finska, ryska och spanska + lite franska.

• Fiona M

Tänker man läsa vidare på någon form av högskola behöver man engelskan.

• vcent
    Bibbidi skrev 2016-11-21 23:06:30 följande:

Fast de kan engelska i frankrike. Eller de flesta unga i alla fall. Det man får göra är att prata sämre engelska än man kan så de verkligen märker att man inte är från england, då kan de svara. En bekant som bor och är uppvuxen där berättade att många inte svarar på engelska för att de skäms över sin engelska, så om någon kommer med bra engelska blir det pinsamt och då svarar de inte. Men om de märker att man själv inte har så bra engelska, då kan det gå bra. ;)

Det var vad han berättade för mig i alla fall. Gäller ju säkert inte alla men många antar jag eftersom han berättade det för mig.

Alla läser det inte i skolan verkar det som.

Var en fransyska som hade flyttat till sverige som började i min gymnasieklass. Hon hade lätt för språk å så så hon hade väldigt snabbt behärskar svenskan. Hon berättade att hon aldrig läst nån engelska innan hon började gymnasiet här i sverige. Men hon hade läst spanska och kunde det ungefär lika bra/dåligt som jag.

Det tycker jag är lite underligt, eftersom frankrike är ett eu-land och man kan ju i alla fall tycka att engelska ska undervisas om i eu-länderna i alla fall, som obligatoriskt ämne.

Tror dock att det hade varit bättre om man i hela världen hade haft ett världsspråk som inte fanns i som oficiellt språk i nått land. Ett helt opartiskt språk som alla fick lära sig efter sitt modersmål.

Det skulle göra att man inte behöver känna sig dålig när en engelsman pratar engelska.

Intressant fundering: varför just engelska? Ett mer neutralt språk som har ett mer rakt uttal hade varit enklare att lära sig. För de flesta är "i" ett i inte ett "aj". Jag tänker mer ett "det stavas exakt som det låter språk" som typ kroatiska.

Eller nått språk med så lite avvikelser och förvirring som möjligt.
  • Anonym (ehh)

Ehh jag tror att du är ett extremt undantag. Jag använder engelska dagligen. När jag kollar på tv/filmer, ser på videos på youtube, lyssnar på musik, läser engelska texter, klarat mig på enbart engelska i sisådär 10 länder(inklusive spanien och frankrike).

Herregud vad begränsad jag skulle varit om jag inte kunde engelska. Bara att 99% av all musik jag lyssnar på skulle försvinna är illa nog.

Svar på tråden Varför läser vi engelska i skolan?