• Regnbågsdröm

Fertilitetsutredning i Växjö

Linneakliniken är inte bra. Rekommenderar er att inte gå dit! Jag gjorde min utredning där. Hon sa att allt såg bra ut och skickade en remiss för insemination i Malmö. När jag kom dit sa de att jag inte kan bli gravid med insemination. Att det krävs ivf. Såhär två år och fem försök senare är det konstaterat att jag aldrig kommer lyckas med det heller, för dåliga ägg.
    Men till saken. Hade sjukt dåligt intryck av Linnea. Mysig klinik. Men otrevlig och nonchalant läkare som dessutom sa saker som sedan visade sig inte stämma alls. Så vill ni få saker gjort ordentligt rekommenderar jag er att söka er någon annanstans. Googlar man så har jag läst fler som inte har bra erfarenhet av deras läkare

• Regnbågsdröm
    Pinglann skrev 2017-02-25 23:43:23 följande:

Läkaren på linnea kan uttrycka sig lite klumpigt kanske men jag tror definitivt att hon vet vad hon pratar om, annars hade hon inte jobbat där så länge och kunnat hjälpa par som har haft svårare att bli gravid. Första gången jag va där var det sådär men efter andra gången jag var med min man så har det kännts jättebra. Hon är trevlig och vill värkligen hjälpa till.

Min tur: hur lång cykel har du?? Jag gjorde min spolning i veckan och det gick bra. Inget som gör ont, jag tog 2 alvedoner innan. Jag ska tillbaka på fredag för VUL och få eventuellt ovitrelle.

Det kan man absolut tycka, att hon borde ha koll på vad hon gör alltså. Men i vårt fall var det ju absolut inte så. Enligt henne var det inget fel på mig och "allt såg bra ut". Det är långt ifrån sanningen, vilket de såg direkt på RMC i Malmö. Men bra att andra har bättre erfarenhet, förstås!
  • Regnbågsdröm
    Min tur skrev 2017-02-25 22:40:26 följande:
    Nämen VA? Herregud va dåligt. Jag har dessvärre läst en del om Linneamottagningen att det känts som löpande band principen. Medans andra tycker det har fungerat bra och att dom fått hjälp.
    Ja, det är faktiskt riktigt illa. Blir faktiskt argare nu i efterhand när man tänker tillbaka på det. Vill man vara säker på att det som sägs stämmer så ska man nog inte gå dit. Å andra sidan är det ju inte dem som utför behandlingarna sen senare. Så förhoppningsvis får folk bättre hjälp senare oavsett.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-07 14:53:29 följande:

Hej!
    Hoppas det är ok att jag hoppas in här? Ser att det var någon månad sedan någon skrev så jag tänkte återuppliva tråden.
    Jag och min man har försökt bli gravida sedan december -14. I september -16 fick vi komma till Linneamottagningen första gången. Först verkade allting vara bra. Jag hade fina äggblåsor och ägglossning som jag skulle och min mans spermier var helt ok, dock lite minskad rörlighet. I december visa det sig att jag inte hade tillräckligt stora äggblåsor vid just det tillfället. Likadant var det i januari. Så jag började på Letrozol i februari och har nyss avslutat min tredje omgång. Jag svarar bra på Letrozolen och har fått bra och stora äggblåsor vid alla tre omgångar. Två av omgångarna har jag till och med fått stora och bra äggblåsor, en på varje äggstock, vid samma tillfälle.

Denna omgången blev det också insemination och en Ovitrelle-spruta efter inseminationen. Besima hade hoppats på spontanägglossning, men det verkar inte som att min kropp vill det längre. Har för övrigt tagit Ovitrelle efter varje Letrozol-behandling. 

Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna för att inseminationen funkar! 

Jag har för övrigt ett väldigt bra intryck av Linneamottagningen. Jag har känslan av att Besima verkligen bryr sig och vill, nästan mer än en själv ibland, att man ska bli gravid. Jag hoppas att det funkar snart för jag vet inte om psyket pallar mer snart. 

Är det någon av er som har gjort insemination på Linneamottagningen? Vad är era erfarenheter?

Fast.. du kan väl inte ha gjort inseminationen på Linnéamottagningen? Trodde bara det var Malmö närmast Växjö som utförde det? Linnéa gör väl bara utredningar? Aldrig hört annat
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-07 22:30:46 följande:
    Fast.. du kan väl inte ha gjort inseminationen på Linnéamottagningen? Trodde bara det var Malmö närmast Växjö som utförde det? Linnéa gör väl bara utredningar? Aldrig hört annat
    Svara gärna på min fråga Wish... Undrar om ni verkligen gör inseminationen på Linnea? Aldrig hört att man kan göra det där.
  • Regnbågsdröm
    Pinglann skrev 2017-05-09 21:42:43 följande:
    Jag har gått till Besima på dag 14 oftast. Så då var blåsan 20. Vet inte riktigt om detta kommer ens fungera för mig med tanken på att jag har tagit några omgångar. En gång provade jag pergotime och då fick jag 3 blåsor så jag tror mer på den än letrozol.

Har BIM imorgon, småhugg och öm i nedre delen av magen. Jag vet att mensen kommer men jag hoppas ändå att det blir ett plus. :)

Tog ni med er sperman hemifrån?? Hon sa till mig att jag får komma en dag och sedan komma tillbaka senare samma dag med mannens sperma. Vet inte hur jag ska hinna allt om jag ska jobba.

Vi är 32 och 33 år gamla. Ni är yngre så det kommer gå snabbare för er:).. jag tror vi har vart lika länge hos Besima så snart borde det hända något mirakel för oss :)
    Åldern har ingen betydelse för huruvida det kommer gå snabbare eller inte. Jag är 30 och kan inte bli gravid. Och jag är ju rätt ung om man ska se det så.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-10 22:14:15 följande:
    Oj jag hade helt missat din fråga! Förlåt!

Ja jag gjorde min insemination på mottagningen i alla fall och det verkar inte vara något ovanligt att Besima genomför sådana där. Hon har pratat om detta alternativ sedan strax innan jul och nu blev det äntligen av :)
    Åfan. Aldrig hört det innan. Men det kanske är för att vi alltid behövt donator som vi liksom aldrig hört om det.
  • Regnbågsdröm
    Pinglann skrev 2017-05-10 07:38:05 följande:
    Det är självklart att åldern har stor betydelse om man vill bli gravid. I 40-års åldern så är det svårare än i 20 års åldern. Jag blev gravid vi 24 direkt, samma månad som vi började försöka slutade dock i missfall. Efter 3 månader så försökte vi igen och jag blev gravid på en gång där med, har en dottet som fyller 7 i december. Nu har vi försökt i 2,5 år och ingenting!!!
    Jo. Fast alltså, det jag menar är att du lika gärna kan vara "över 40 år i kroppen" även om det står att du är typ 25 på din legitimation. Precis som att en 40-åring kan vara som en 25-åring i kroppen. Så det är din kroppsliga ålder som är väsentlig, inte vad som står på legitimationen.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-11 19:30:54 följande:
    Ja det kan ju säkert vara därför. Jag vet inte riktigt hur det går till med insemination med donatorsperma, men jag kan ju tänka mig att det krävs mer resurser än när man har med egen sperma. Så det är nog därför dom ni inte har hört talas om det för att det inte har varit ett alternativ för just er.
    Ja förmodligen är det därför. Att det aldrig varit ett alternativ. Nu har vi aldrig gjort insemination, utan ivf med mig. Men gjorde utredningen hos Besima. Däremot var vi inte jättenöjda där, så nu är vi i Malmö redan från början när vi utreder min sambo. På henne kan vi förhoppningsvis göra insemination, men då blir det i Malmö liksom
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-12 18:30:11 följande:

Jag måste bara fråga om det är någon som kanske vet...
    Har någon av er gått på fertilitetsutredning i regionens regi? På något sjukhus eller så?

Har nämligen en kompis som nyligen har varit på sitt första samtal på sjukhuset. Hon och hennes sambo har försökt bli gravida i snart ett och ett halvt år. På första samtalet fick de svara på ett frågeformulär och sedan fick de information om att de själva skulle boka tid med gynekolog och barnmorska, samt ta blodprovet och lämna spermaprov. Till historien hör också att hennes mens är oregelbunden och hon har en cykel på 30-45 dagar.

I alla fall så sa läkaren till dem att de kommer att ta prover och göra en gynundersökning och därefter kommer de få en remiss till att göra IVF i Göteborg i augusti.

Jag tänker att Vad händer? Gå på ett första samtal och få besked om IVF inom 3 månader? När man själv har gått på utredning sedan 8 månader tillbaka och fick insemination häromveckan. Vad händer? Är det bara för att hon har oregelbunden mens eller går det sådär fort och smidigt alltid när man tar det via sjukhus? 

Jag fattar ingenting och jag känner mig inte ens glad för hennes skull. Jag tänker bara att vad i helvete händer?

Någon som vet och kan förklara för mig varför det har gått till så här?

Det går olika fort för olika personer, beroende på vilken problematik du har. Sedan har det ju med köer och så att göra också. Men troligen har ju den här personen visat sig direkt att de inte kan göra insemination. Men de kommer inte garanteras att få börja i augusti. För det kan alltid vara köer. Däremot lär de vara inskrivna innan dess.
Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö