• Pinglann

Fertilitetsutredning i Växjö

Hej! Jag gick till linneamottagningen i växjö. Dom hjälper till och är kopplade till landstinget!

• Pinglann

Linnemottagningen tar typ 10 par åt gången har jag för mig. När man väl går där är det inga problem till att få tid för Vul, spolning eller annat. Läkaren på linnea kommer gå i pension snart så däriför tar hon inga fler par, utan vill hjälpa dom hon redan har.

Vad sa hon om din ägglossning?

• Pinglann

Läkaren på linnea kan uttrycka sig lite klumpigt kanske men jag tror definitivt att hon vet vad hon pratar om, annars hade hon inte jobbat där så länge och kunnat hjälpa par som har haft svårare att bli gravid. Första gången jag va där var det sådär men efter andra gången jag var med min man så har det kännts jättebra. Hon är trevlig och vill värkligen hjälpa till.

Min tur: hur lång cykel har du?? Jag gjorde min spolning i veckan och det gick bra. Inget som gör ont, jag tog 2 alvedoner innan. Jag ska tillbaka på fredag för VUL och få eventuellt ovitrelle.

• Pinglann
    Min tur skrev 2017-03-08 16:40:07 följande:

Äggledarspolningen är nu gjord. Det gick fort men gjorde nåt så jävulskt ont. Svartnade för ögonen. Skrek gjorde jag också. Mamma som satt i väntrummet hörde mig. Haha. Men nu är det över och ägglossning väntas om några dagar :)

Vad skönt att ha gjort det! Jag tog 2 alvedoner 1 timme innan. Gjorde inte ont alls, lite obehagligt bara. Allting såg bra ut på mig och ingen stopp. Det värrsta var när jag gick upp och det bara forssade ut vätska!!! Jag hade även lite mer känningar efteråt, kännde att äggloss var påväg. Jag har tagit ovitrelle och nu kan jag bara vänta på BIM.

Nu får du bara köra på , så himla skönt och romantiskt med sex på beställning va??! Ska bli skönt när man slipper jobba med detta. Har ni barn sen innan???
  • Pinglann
    Min tur skrev 2017-03-09 08:45:36 följande:

Haha, aa det där spontana sexet är ett minne blott. Vi har ju sexat till det helt efter kalender i 6 månader. Yay!

Åå va skönt att det inte gjorde ont för dig. Jag tog en Citodon innan, utan den hade jag nog svimmat.

Inga barn sedan innan. Jag har dock blivit oplanerat gravid 2 gånger tidigare. Så någonstans där inne fungerar ju maskineriet. Första graviditeten var jag 20 och gjorde abort, senaste graviditeten slutade i missfall.

Har du lyckats bli gravid innan så kommer du säker bli det igen. Man har gått på p piller ett bra tag och jag är nästan 100% säker att det har med det o göra. Som min läkare sa mina äggleder var i ett viloläge. Vi har ett barn på 6 år som kom till utan några konstigheter, så lustigt att det inte går med en till. Vi har försökt i över 2 år själva och nu har jag provat 2 omgångar sv letrozol så jag hoppas verkligen att något händer snart
  • Pinglann

Hur går det för dig MIN TUR?? Själv har jag fått mens igen!! Nu tar jag dubbeldos av letrozol, ringer nu till mottagningen för att boka en tid på dag 14 så vi får se hur blåsorna ser ut då.? Det är inte klokt att ingen händer, fast jag har bara haft 1 omgång av pergotime och 2 omgångar av letrozol så jag hoppas det blir något snart. Man har juh tappat lite hoppet också

• Pinglann

Ja jag vet att det känns förjävligt! Vi har fördökt nu i 2 år och 3 månader, känns som att det kommer aldrig bli något. :(! Ska iväg till Besima på tisdag, får se hur stora blåsor är. Har börjat med äggloss tester hoppas jag kan lita på sånna billiga.

• Pinglann
    Wishfulthinking skrev 2017-05-07 14:53:29 följande:

Hej!

Hoppas det är ok att jag hoppas in här? Ser att det var någon månad sedan någon skrev så jag tänkte återuppliva tråden.

Jag och min man har försökt bli gravida sedan december -14. I september -16 fick vi komma till Linneamottagningen första gången. Först verkade allting vara bra. Jag hade fina äggblåsor och ägglossning som jag skulle och min mans spermier var helt ok, dock lite minskad rörlighet. I december visa det sig att jag inte hade tillräckligt stora äggblåsor vid just det tillfället. Likadant var det i januari. Så jag började på Letrozol i februari och har nyss avslutat min tredje omgång. Jag svarar bra på Letrozolen och har fått bra och stora äggblåsor vid alla tre omgångar. Två av omgångarna har jag till och med fått stora och bra äggblåsor, en på varje äggstock, vid samma tillfälle.

Denna omgången blev det också insemination och en Ovitrelle-spruta efter inseminationen. Besima hade hoppats på spontanägglossning, men det verkar inte som att min kropp vill det längre. Har för övrigt tagit Ovitrelle efter varje Letrozol-behandling. 

Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna för att inseminationen funkar! 

Jag har för övrigt ett väldigt bra intryck av Linneamottagningen. Jag har känslan av att Besima verkligen bryr sig och vill, nästan mer än en själv ibland, att man ska bli gravid. Jag hoppas att det funkar snart för jag vet inte om psyket pallar mer snart. 

Är det någon av er som har gjort insemination på Linneamottagningen? Vad är era erfarenheter?

Hej!! Vad har du haft för symptom dom 36 timmarna med ovitrelle?? Jag känner ingenting av den i samband med letrozol. När jag tog pergotime så hade jag jätteont och kännde verkligen att något händer.

Då är vi i samma situation, jag svarar jätte bra på letrozol och har stora blåsor men inget händer;(!! På vilken dag gjorde du insemination?? Jag brukar ha stegring på dag 13 och 14?? Fick du gå dit 2 gånger samma dag? Jag ska dit denna menscyklen och göra insemination om inte jag lyckas bli gravid denna gången. Väntar på min mens nu i veckan, är fruktansvärt orolig, sover dåligt och är jätte nervös! Ju mer jag är desperat dessto mer vill det inte.

Jag tycker med att Besima bryr sig och vill verkligen detta, hon går i pension snart och hon tar inga "nya" par. Hon vill hjälpa dom hon har.

När ska du ha bim??
Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö