Foderbyte ny katt
Var försiktig med övergången/byte av foder. Vissa katter har plåt-magar, men många katter är känsliga, och i kombination med att flytta så kan masgen braka ihop. Jag hade rekommenderat att fasa över på nya maten som följer:
vecka 1: 100% "gamla" maten.
v2: 25 % "ny" mat, 75% "gammal mat.
v3: 50% "ny" mat, 50% "gammal mat.
v4: 75 % "ny" mat, 25% "gammal mat.
v5: 100 % "ny" mat.
Generellt gäller att rå/barf är bäst (läs på ordentligt så det inte blir brist/överdoserat av något om du gör din egen).
Nästan all blötmat är bättre än nästan all torrmat.
Välj alltid torrfoder (och mjukmat) som är spannmålsfritt.
Många foder som är märkta 'innekatter', 'kastrat', 'långhår', 'senior' osv är egentligen likadana näringsmässigt. Just kattunge-foder är oftast energirikare. Se till att hitta ett foder där de 3-5 första ingredienserna är animalia, och som sagt spannmålsfria. Och ge alltid fri tillgång till mat till katter som fortfarande växer (1-1,5 år, ibland längre).
Det finns i välsorterade djuraffärer t. ex. mush balls vilket är barf helfoder i behändiga fryspåsar. Du plockar fram så många bollar du behöver, jag lägger in en dagsranson i kylen så får de tina där över natten, sedan portionerar jag ut dem under dagen.
Hos oss gäller Bozita i tetra (hemkörning och uppburet!) eller mjau (kånka själv från affären) två-tre ggr/dag. Jag ger också lite torrisar, kanske 0,5-1 port/dag totalt, främst som godis eller i aktivitetsboll/foderlabyrint när jag går till jobb. Kycklingvingar och hjärta får de också utöver deras fasta mål mat, kanske en vinge per katt varannan dag, och några hjärtan per katt och dag. Lever vågar jag inte ge som godis, då jag läst att vissa näringsämnen i lever kan överdoseras, och jag inte är tillräckligt insatt för att ha koll på hur mycket jag kan ge.
Kattmjölk är inget som katten behöver rent näringsmässigt. Om katterna gillar en slurk som godis så kör på, men det är inget krav! Och eftersom det blir två katter så är det mer ekonomiskt att köpa laktosfri vanlig mjölk istället.