• Domesticgoddess

Foderbyte ny katt

Hoppas på råd ifrån er kattexperter!

Två missar på snart sex månader ska flytta in hos mig, båda kastrerade hanar. De blev övergivna av sin mor så är uppvuxna med nappflaska, därefter har de endast fått torrfoder - från typ Ica som jag förstått det.

Min tanke är att primärt ge dem blötmat, mjau, och kombinera med en kycklingvine, lever av ungnöt, kycklinghjärta etc en gång om dagen. Torrfoder i mindre mängder, eukanuba fick min tidigare katt och gillade skarpt.

Nu till frågorna ;

Låter det som en vettig foderkombination? Om nej, kom gärna med förslag på förbättringar!

Hur sköter jag övergången på bästa sätt för dem? - fortsätter med det torrfoder de är vana vid och introducerar blöt / rå mat stegvis eller kan jag helt enkelt byta ut torrfodret mot ett mer kvalitativ sådant meddetsamma?

Vad gäller torrfoder ; bör jag välja ett för källingar under ett år eller ett för kastrerade (inne)katter? Eller blanda då de ju är både och :)

Är även nyfiken på BARF, erfarenheter av och för och nackdelar med detta vore himla intressant!

• Svar på tråden Foderbyte ny katt
  • Rafael90

Har tyvärr inte så mycket att komma med men det finns ju kattmjölk man kan köpa i affären, ifall de nu skulle sakna flaskan. Ställ fram en skål med maten (och vanligt vatten också såklart) :)

• EmberEyes

Var försiktig med övergången/byte av foder. Vissa katter har plåt-magar, men många katter är känsliga, och i kombination med att flytta så kan masgen braka ihop. Jag hade rekommenderat att fasa över på nya maten som följer:
    vecka 1: 100% "gamla" maten.
    v2: 25 % "ny" mat, 75% "gammal mat.
    v3: 50% "ny" mat, 50% "gammal mat.
    v4: 75 % "ny" mat, 25% "gammal mat.
    v5: 100 % "ny" mat.

Generellt gäller att rå/barf är bäst (läs på ordentligt så det inte blir brist/överdoserat av något om du gör din egen).
    Nästan all blötmat är bättre än nästan all torrmat.
    Välj alltid torrfoder (och mjukmat) som är spannmålsfritt.

Många foder som är märkta 'innekatter', 'kastrat', 'långhår', 'senior' osv är egentligen likadana näringsmässigt. Just kattunge-foder är oftast energirikare. Se till att hitta ett foder där de 3-5 första ingredienserna är animalia, och som sagt spannmålsfria. Och ge alltid fri tillgång till mat till katter som fortfarande växer (1-1,5 år, ibland längre).

Det finns i välsorterade djuraffärer t. ex. mush balls vilket är barf helfoder i behändiga fryspåsar. Du plockar fram så många bollar du behöver, jag lägger in en dagsranson i kylen så får de tina där över natten, sedan portionerar jag ut dem under dagen.

Hos oss gäller Bozita i tetra (hemkörning och uppburet!) eller mjau (kånka själv från affären) två-tre ggr/dag. Jag ger också lite torrisar, kanske 0,5-1 port/dag totalt, främst som godis eller i aktivitetsboll/foderlabyrint när jag går till jobb. Kycklingvingar och hjärta får de också utöver deras fasta mål mat, kanske en vinge per katt varannan dag, och några hjärtan per katt och dag. Lever vågar jag inte ge som godis, då jag läst att vissa näringsämnen i lever kan överdoseras, och jag inte är tillräckligt insatt för att ha koll på hur mycket jag kan ge.

Kattmjölk är inget som katten behöver rent näringsmässigt. Om katterna gillar en slurk som godis så kör på, men  det är inget krav! Och eftersom det blir två katter så är det mer ekonomiskt att köpa laktosfri vanlig mjölk istället.

• Domesticgoddess

Enormt bra och nyttiga råd, stort tack för att du tog dig tid! Jag tänker följa dina råd vad gäller procentsatserna vid foderutbytet och för säkerhets skull hoppa över levern också.

Var inom djuraffären efter jobb idag och de hade mycket riktigt mush balls, sååå smidigt :)

Passar på att fråga en sak till, hoppas du inte misstycker! Jag känner mig lite som en nervös förstaföderska..min misse och jag hade ett långt liv tillsammans och han var väldigt stillsam av sig tom som källing / ungkatt. Småkillarna som ska flytta in nu är väldigt mycket mer åt det ystra hållet och jag är väldigt mån om att de inte ska vara understimulerade.

I vart fall; har köpt ett gäng hyllor från Ilva som jag tror kommer att passa bra som klätterställning / stege och som dessutom är snygga. Tänkte sätta upp dem så att man når klätterträdets översta bädd på ena sidan och en väggfäst hammock på andra sidan. Min tanke är att de ska funka som en stege där man kan hoppa från avsats till avsats (jag bor i en tvåa så det blir inga jättehopp!) men då ytan känns lite glatt kanske det är farligt? Bör jag limma fast sisal eller liknande på toppen av hyllorna för att minimera skaderisken eller är jag överdrivet försiktig i mitt tänk?

• EmberEyes

Fråga på! Inte för att jag är ett katt-orakel, men jag delar gärna med mig av mina åsikter och erfarenheter.

Jag har köpt tokbilliga dörrmattor från IKEA för 5kr/st (tror jag), de skar/klippte jag till och limmade fast på hyllor för att ge bättre grepp för katterna. Jag använde sådan där matt-tejp (ganska grov dubbelhäftande tejp, finns på byggvaruhus, biltema osv), också den billig. Funkar suveränt! De är ju inte jättevackra, de där dörrmattorna, men eftersom mina hyllorna befinner sig ovan min ögonhöjd så slipper jag se dem.

Sen vet inte om det behövdes, då jag aldrig testade att sätta upp hyllorna utan mattor. För jag är en 'höns-katt-mamma'. Vill ju inte att katt-stackarna ska drutta i golvet, det är ju jättedyrt om de skulle skada sig och man ska till vetten. För att inte tala om hur dåligt samvete jag skulle få! Nej, hellre lite ful dörrmatta då.

Svar på tråden Foderbyte ny katt